Finding ‘Ohana - Recensie

Onder de vele onderbelichte culturen in de filmwereld, is de Polynesische misschien wel één van de interessantste, met zo veel verhalend potentieel. Het is een wereld die vele mensen zullen kennen van de film Moana, of Vaiana zoals de film in Europa hernoemd werd, een beeldschone animatiefilm die de regio en haar bewoners prachtig in beeld brengt. Maar dat was natuurlijk een historisch verhaal, met weinig connectie met de realiteit. De films gesitueerd in de regio, maar met meer recentere verhalen, zijn dan weer verre van goed. Ofwel ligt de focus allesbehalve op de plaatselijke bevolking, denk maar aan Operation Christmas Drop, ofwel is de representatie ook nog eens ronduit problematisch, zoals in Aloha met Emma Stone. Net als de Aziatisch-Amerikaanse en Afro-Amerikaanse gemeenschap stilaan haar eigen verhalen aan het vertellen is op het grote scherm, moeten deze verhalen meer door, voor, en over de Polynesische gemeenschap en cultuur. Het genre waarin deze verhalen verteld worden, is hierin uiteindelijk van weinig belang. Dus waarom geen avonturenfilm vol piraten, goud, en gevaarlijke hindernissen voor jongeren, à la Goonies?

Finding ‘Ohana is de nieuwste film van regisseuse Jude Weng, bekend van series als Black-ish, The Good Place, en iZombie, én schrijfster Christina Strain, bekend van The Magicians en de aankomende reeks Shadow and Bone. De film draait rond een broer en zus die in Brooklyn zijn opgegroeid, maar hun zomer op het platteland van O'ahu neemt een spannende wending dankzij een dagboek dat naar een lang verloren schat wijst. Dit zet hen op een episch avontuur met nieuwe vrienden, en brengt hen weer in contact met hun Hawaiiaanse erfgoed. Om dit verhaal te vertellen bracht men een complete Hawaiiaanse cast samen, met gevestigde namen als Branscombe Richmond, Kelly Hu, en Ke Huy Quan, maar ook vele nieuwkomers. Het resultaat is een plezante avonturenfilm die de cultuur, gemeenschap, en beeldschone landschappen van Hawaii prachtig in beeld brengt, maar nog altijd leid aan enkele moderne kwaaltjes die de spanning van een dergelijk verhaal wat te niet doen.

Wat de film goed maakt, is de setting waarin dit verhaal plaatsvind. Je krijgt een hele hoop informatie over hoe deze cultuur leeft en hoe ze staan tegenover de plaats waar ze leven, en dat allemaal door Hawaiiaanse acteurs en personages. Dit is geen film waarin de witte Amerikaan een cultuur probeert uit te leggen, maar wel een verhaal waarin mensen zelf hun gewoontes en legenden trots aan de wereld voorstellen. Hierdoor ontstaat er een zeker enthousiasme, en zelfs emotionaliteit, naar boven door een verhaal dat gegrond is in echte emoties. Het is een film waar je veel van zult leren, maar anderzijds is het ook nog altijd een plezante avonturenfilm vol piraten, goud, en valstrikken. Van het verhaal zelf moet er niet al te veel verwacht worden. Het volgt de gewoonlijke paden van het genre, en je weet vrij goed waar de film naartoe gaat. Emotionele punten zijn er zeker, maar ze missen misschien wat punch. Het fantastische was dat het op momenten echt aanvoelde als een avonturenfilm van weleer. Vele scenes bevatten een prachtige soundtrack, brede landschappen, en spannende uitdagingen voor de personages, maar door een overdaad aan humor en de inclusie van moderne popsongs, is dat gevoel maar van korte duur.

Finding ‘Ohana heeft een enthousiasme en diepte dat je enkel ziet in films voor en door gemeenschappen die traditioneel onderbelicht zijn door Hollywood. De cast is fantastisch, al zijn de performances voornamelijk gekenmerkt door overacting, voornamelijk bij de jongere acteurs. De vergelijking met Goonies werd al gemaakt, en die connectie is zelfs nog duidelijker met een rol voor originele Goonies-acteur Ke Huy Quan. Een bioscoop release had de film waarschijnlijk veel meer goed gedaan als jongerenfilm, al is de status van een film als Goonies zeker te hoog gegrepen. Finding ‘Ohana is vooral een plezante film, gemaakt voor jongeren, die net als vele andere films van het moment een start is naar een meer diverse filmwereld in de toekomst.

★★★1/2

Finding ‘Ohana is nu te bekijken via Netflix

Malcolm & Marie - Recensie