Bliss - Recensie

Als typisch komische acteurs in de filmwereld ervoor kiezen om een meer serieus project aan te vatten, is het altijd groot nieuws en worden ze snel geprezen voor de fantastische manier dat ze tussen genres zijn gesprongen. Anderzijds is het ook vaak een kans voor acteurs om een tweede adem te vinden in de zeer competitieve industrie. In Bliss zien we zo Owen Wilson in de tweede helft van zijn carrière de hoofdrol vertolken in een schijnbaar serieuze sci-fi thriller, waarin hij bijgestaan wordt door de legendarische Salma Hayek. De film komt van regisseur en schrijver Mike Cahill, gekend van kleinere films als I Origins en Another Earth. Bliss is een breinbrekend liefdesverhaal dat focust op Greg (Owan Wilson) die, nadat hij onlangs gescheiden en vervolgens ontslagen is, de mysterieuze Isabel (Salma Hayek) ontmoet, een vrouw die op straat leeft en ervan overtuigd is dat de vervuilde, gebroken wereld om hen heen een computersimulatie is.

De hele insteek van Bliss, een man die mogelijk in een computersimulatie leeft, doet qua toon heel erg denken aan de film Archenemy. Deze laatste mag dan wel een superheldenfilm zijn, maar de algemene kijkervaring is zeer gelijkaardig: voor het grootste deel van de film weet je niet of hetgeen er verkocht wordt echt is, of dat de persoon zich gewoon wat inbeeld en dus mentaal niet helemaal in orde is. Het verschil is dat Archenemy nog een spannende, actie gevulde film is, en Bliss voor het grootste deel traag vooruit kruipt en nauwelijks weet om haar groot idee interessant te doen over komen. Voor het grootste deel het een grijze film die je als kijker constant probeert te lokken naar iets meer, maar het zo lang uitrekt dat je het halverwege bijna opgeeft. Deze grijze toon heeft natuurlijk zijn functie om het contrast tussen de twee werelden in beeld te brengen, maar dan nog hadden ze deze scenes interessant of spannend kunnen maken. Als je uiteindelijk meer van de onderliggende mysteries te zien krijgt, ben je dan ook vrij teleurgesteld omdat de opbouw zo groot was.

Een grote reden voor de saaiheid van de film, is zeker ook de performances van de acteurs. Je voelt dat ze nooit echt de kans krijgen om hun charme te tonen, om hun talenten echt te laten schijnen. Beide acteurs zijn zeer getalenteerd, en daarom kunnen ze de film nog deels overeind houden. Je verwacht dat ze je kunnen meenemen in dit verhaal, en je kunnen overtuigen van hetgeen de film probeert te vertellen, maar dat lukt ze nooit. Gaat het hier om verkeerde casting, of een gebrek aan werkelijk enthousiasme van de acteurs voor deze film? De filosofische insteek van de film valt compleet plat. Het verhaal heeft geen intrinsieke morele boodschap, waardoor de het dus moet hebben van de filosofie rond appreciatie en wetenschap waarrond het verhaal draait. Maar deze zijn gewoon niet interessant en krachtig genoeg. Met een meer actierijk plot, dat meer dynamisch is, en heen en weer gaat tussen de verschillende realiteiten, had de film een heel stuk plezanter kunnen zijn, maar nu is het gewoon grijs en saai.

Het is zeker opvallend hoe een film met twee bekende gezichten op een groot platform als Amazon Prime, zo goed als geen media-aandacht heeft gekregen. Zonder een trailer online enkele weken geleden, had ik nooit geweten dat deze film bestond. Men wist dus zelf al wel dat de film het niet zo goed ging doen als gedacht. Hayek probeerde om haar personage interessant en intrigerend te maken, maar ze komt voor het grootste deel chaotisch over. Wilson toont dan nog maar eens dat niet elke serieuze film van een succesvolle komische acteur een hit gaat zijn. Hayek heeft meer actie en humor nodig om echt te schijnen, maar ook voor Wilson zou een beetje meer humor niet slecht zijn. Daardoor ik ook heel benieuwd om deze laatste in Loki te zien, wat een beter mix van humor en drama belooft. Met Bliss hebben ze allebei echter gespeeld, en verloren.

★★1/2

Bliss is nu te bekijken via Amazon Prime

News of the World - Recensie