Hubie Halloween - Recensie

We zijn begin oktober, en dat betekent dat de jaarlijkse Halloween films stilaan beginnen binnen te druppelen. Een van de eersten dit jaar is Netflix met een nieuwe Adam Sandler film, de eerste na het verrassende succes van Uncut Gems. Sandler schreef de Halloweenkomedie samen met Tim Herlihy, schrijver van eerdere samenwerkingen zoals Happy Gilmore en Pixels, en de regie lag in handen van Steven Brill, die voordien ook al samenwerkte met Sandler voor diens eerdere Netflixfilm The Do-Over. Het verhaal voor deze film focust op Hubie Dubois, die ondanks zijn toewijding voor zijn thuisstad Salem en diens Halloweenviering, een figuur van spot is voor kinderen én volwassenen. Dit jaar is er echter iets gaande in Salem, en het is aan Hubie om Halloween te redden.

Hubie Halloween is een typische Adam Sandler-film zoals we er vroeger veel gezien hebben. De voorbije jaren was dit echter minder het geval. Uncut Gems was een hele verrassing, met een compleet andere rol dan we van de acteur gewoon zijn, maar daarvoor was het al een tijdje niet meer hoe het ooit was. Veel van zijn werk voelde gewoon niet meer grappig aan, met een beetje te veel zelfspot, en een gebrek aan humor die werkte. Met deze film, is dit allemaal terug. Over het algemeen is het een heel grappige film, iets dat soms wel eens te danken was aan de verschillende zijpersonages en cameo’s. De film is goed opgebouwd, met een degelijk mysterie dat uiteindelijk nog vrij verrassend blijkt te zijn. Sandler zelf geeft hier misschien zijn beste humoristische performance, met de gebruikelijke tweedehandse schaamte, en je voelt dat hij plezier had in het maken van deze film. Zoals ik al zei, zijn het soms de zijpersonages die het grappigste zijn, en Sandler heeft hiervoor veel van zijn bekende vrienden kunnen optrommelen.

Er is één ding dat de film uiteindelijk compleet onderuit haalt, en dat is het personage van Hubie. Op zich is er niets mis met de performance van Sandler, maar het is het hele concept achter het personage dat wat wenkbrauwen doet fronsen. Het is duidelijk, al bij het begin van de film, dat Hubie een persoon is met een kleine verstandelijke beperking, ookal wordt dit nooit met naam benoemd. Een eerste fout hierbij is al dat Sandler, als een persoon zonder deze beperking, dit personage speelt, en dat er doorheen de film grondig met zijn eigenaardigheden wordt gelachen. Door zijn manier van doen wordt hij eigenlijk mentaal en fysiek aangevallen doorheen zijn stad door kinderen én volwassenen, iets dat totaal niet ok is. Hoewel dit verhaal een positief einde heeft voor Hubie, blijf er toch een wrang gevoel achter. Mogen beperkingen op deze manier gebruikt worden, en mee gelachen worden, zonder dat er mensen met beperkingen zelf aan mee werken? In recente films zoals Relic, en dan vooral The Peanut Butter Falcon, worden gelaagde en humoristische rollen aan mensen met een beperking geven, die dan met takt zijn uitgewerkt. Door dit alles voelt de film zeer achterhaald aan, en valt een heel deel van Sandlers humor gewoon plat.

Het is heel jammer dat Sandler en zijn collega’s de weg gekozen hebben die hier nu te zien is. Door het personage van Hubbie iets te veranderen, naar bijvoorbeeld een man zonder beperking die gefascineerd is door Halloween, kon dit allemaal vermeden worden, en had de film even goed geweest. De humor zit er goed in, en iedereen geeft sterke en grappige performances. Stom dat een gedateerd concept nog op deze manier gebruikt wordt. Het blijft een film met veel grappige momenten, en een degelijk opgebouwd mysterie, maar het is goed om bij het kijken van de film in het hoofd te houden dat dit soort rollen in films, maar beter zouden verdwijnen.

★★1/2

Hubie Halloween is nu te zien op Netflix

Throwback - Seven Years in Tibet (1997)