Horizon Line - Recensie

Als je doorheen je leven al heel wat films hebt bekeken, zal je na een tijd merken dat de onderliggende structuren van de vele verhalen stilaan duidelijk beginnen te worden. Voor je het weet, herken je bij elke nieuwe film exact dezelfde manier waarop films hun plot opbouwen. Deze kennis van de interne keuken zorgt ervoor dat je als kijker film na film bijna perfect zal kunnen voorspellen. Of dit de kijkervaring ten goede komt? Niet echt. Films die anderzijds entertainende pleziertjes waren, worden nu plotseling herleid tot voorspelbare plotpunten. Zelfs de magie achter je oude lievelingsfilms verdwijnt dan opeens als sneeuw voor de zon. Films die deze valkuilen kunnen ontwijken, en je als kijker echt kunnen verrassen met een spannend verhaal, zijn dan ook de pareltjes die je slechts enkele keren per jaar zult tegenkomen. Een film die allesbehalve in deze categorie past, is de nieuwste film van de Zweedse regisseur Mikael Marcimain die nu bij ons online te bekijken is.

Met een script van 10 Cloverfield Lane schrijvers Josh Campbell en Matthew Stuecken, vertelt Horizon Line het verhaal van een koppel dat met een klein vliegtuigje naar een tropisch eiland vliegt om er een trouw bij te wonen, maar moet vechten voor hun leven nadat de piloot een hartaanval krijgt. Ondanks de mogelijkheden voor een spannende thriller, is het resultaat een zeer simpele film van anderhalf uur lang die zo voorspelbaar is dat het eindelijk grappig wordt. Het eerste derde van de film bevat de typische opbouw voor de rest van het verhaal, een half uur van de film dat meer aanvoelt als een rom-com zonder enige aanwijzing naar wat er later allemaal zal gebeuren. Maar door de advertising van de film, met een grote focus op het hele vliegtuig gebeuren, ben je eigenlijk gewoon ongeduldig aan het wachten totdat het verhaal echt op gang komt. Het hele romantische subplot tussen de twee hoofdpersonages kan je eigenlijk weinig schelen, vooral ook omdat de twee acteurs niet al te veel chemie met elkaar hebben. Na dit eerste half uur is de anticipatie voor een spannende, actierijke film zo sterk opgebouwd dat de verwachtingen misschien al wat te hoog liggen.

Tot dan toe heeft het hoofdpersonage Sara, gespeeld door actrice Allison Williams, al vele interacties gehad waarmee de film een hele wereld probeert op te bouwen. Toch voelen vele van deze momenten nogal geforceerd aan, alsof dit specifieke stukje informatie wel moest verteld worden. Het grappige is hoe uiteindelijk élk stukje informatie uit die eerste helft gebruikt wordt in het verhaal op het moment dat de twee hoofdpersonages het vliegtuig veilig aan land moeten zien te krijgen. Alles wat gezegd of gedaan wordt, zoals de brandbaarheid van de rum die Sara moet gaan ophalen, of het voor de grap opblazen van een reddingsvest, is een set-up voor een moment later in de film. Op het moment dat je dit door hebt, is alle spanning verdwenen. Natuurlijk weet je dat ze het zullen overleven, waardoor het plotseling een spel wordt om te gokken hoe ze elk stukje informatie gaan gebruiken. Dit betekent dat de hele romantische verhaallijn verwaarloosd werd, ten voordele van het opzetten van de rest van de film. Hoewel dit alles eerst wat grappig lijkt, kruipt er door de doorzichtigheid en het gefabriceerde gevoel snel wat verveling naar boven.

Horizon Line is uiteindelijk een veel te simpele film, waarbij je het gevoel hebt dat het script nog wel enkele maanden werk had kunnen gebruiken. Wat je als kijker te zien krijgt, is eigenlijk het skelet van de film, zonder het nodige vlees wat het verhaal de nodige inhoud zou geven. Een film moet natuurlijk opgebouwd worden, maar deze structuur moet uiteindelijk ook fatsoenlijk verpakt worden. Om Horizon Line te kunnen ontcijferen, moet je dus zeker geen honderden film gezien hebben. Vergelijk dit met een film als Red Dot, die nu ook weer geen hoge toppen scheert, maar ondanks de voorspelbaarheid toch nog altijd wat verhaal wist te brengen. Of The Invisible Man, die tenminste een enorme hoeveelheid spanning wist te behouden doorheen de hele film. Met een mager script als dat van Horizon Line, kan misschien een goede cinematografie de film nog redden, maar ook dat is hier niet meteen het geval. Tijdsverspilling zou ik Horizon Line niet noemen, maar geld zou ik er ook niet aan uitgeven.

★★

Horizon Line is nu te bekijken via Amazon Prime Video

Valley Girl (1983) - Recensie