Flora & Ulysses - Recensie

Ondanks de hele pandemie voelt het nu toch al een hele tijd geleden aan dat we nog een degelijke, entertainende familiefilm hebben gezien met wat spanning en kindvriendelijke actie, zoals er een heel wat waren zo’n tien à twintig jaar geleden. Misschien is het omdat ik ondertussen al even de leeftijd van het doelpubliek gepasseerd ben, en deze films dus niet meer al te veel op mijn radar zie verschijnen, of de kwantiteit en kwaliteit van dit type film is de voorbije jaren sterk achteruit gegaan. Films als Finding ‘Ohana doen hun best, maar het vult dat nostalgische gat toch niet helemaal. Hoewel Disney nooit echt koploper was in dit type film, brengt het nu wel een grote kanshebber uit om opnieuw de avontuurlijke, entertainende familiefilm nieuw leven in te blazen. Flora & Ulysses, de nieuwste familiefilm op Disney+, is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek uit 2013 van schrijfster Kate DiCamillo, en vertelt het verhaal van een jong meisje, en een eekhoorntje met superkrachten.

De adaptatie werd in goede banen geleid door regisseuse Lena Khan, die na haar debuutfilm The Tiger Hunter een kans krijgt bij een grote studiofilm, aan de hand van een script van schrijver Brad Copeland, bekend van Ferdinand en Spies in Disguise. Het eindresultaat is een plezante, entertainende familiefilm die een interessante twist geeft aan de superheld, en doet denken aan familiefilms van weleer. Een film waar ik direct aan moest denken, is Stewart Little. Beide films bevatten een vriendschap tussen een kind en een dierlijke protagonist, wat rare maar goed bedoelende ouders, en eenzelfde entertainment gehalte met de nodige kindvriendelijke actie. Het speciale aan deze film is de superhelden-insteek, waarbij Disney haar eigen superheldenfranchise kon inschakelen. De verschillende Marvel superhelden zijn visueel sterk aanwezig op momenten, plus een heel mooie referentie naar Endgame. Ee, beetje extra reclame kan geen kwaad. Met dus een eekhoorntje als vliegende en supersterke superheld is er ook de nodige actie, die zeer dynamisch, spannend, maar kindvriendelijk in beeld is gebracht.

De grote thema’s van het verhaal liggen er dik op, maar hebben daardoor niet minder impact. Doorheen de eerste helft van de blijft hoofdpersonage Flora, vertolkt door Matilda Lawler, maar herhalen dat ze een cynicus is. Dat betekent vooral niet hopen, realistisch naar de wereld kijken, en vooral observeren. Maar daardoor laat ze zichzelf ook niet toe om de schoonheid en wonder in de wereld te zien en te geloven. Haar relatie met Ulysses de eekhoorn leert haar om weer te dromen, te hopen, en te geloven in meer. Flora & Ulysses mag dan wel een film zijn die is gericht naar kinderen, maar zelf volwassenen mogen er nog eens aan herinnert worden dat je geen cynicus moet zijn, maar mogen dromen, hopen, en geloven. Het cynisme van Flora kwam in het verhaal grotendeels door de depressies en scheiding van haar ouders, waardoor ze zelf alle hoop verloor. De film pakt dit zwaar onderwerp zeer goed aan door Flora, samen met Ulysses, deze positieve boodschap ook tot haar ouders te doen doordringen. Het enige negatieve verhaalpunt is misschien wel het personage van William, een vriend van Flora die voor een groot deel van de film hysterisch blind is. Vele grappen die hiermee worden gemaakt, zijn zo stereotype en cliché dat het soms lijkt alsof men aan het lachen is met blinden.

De natuur van de film zorgt er natuurlijk voor dat een van de twee hoofdpersonages een CG eekhoorntje is, helemaal computer gegenereerd. Ondanks dit element geeft actrice Matilda Lawler een ijzersterke performance in haar eerste hoofdrol. De manier waarop ze acteert tegenover iets dat er eigenlijk niet eens is, doet ons geloven dat het er ook echt is, en maakt de film een heel stuk beter. Maar ook de CG zelf in de hele film is van een goede kwaliteit, iets dat men van gigant Disney wel mag verwachten, zelf voor een kleinere film. Ook Alyson Hannigan en Ben Schwartz geven grappige, maar ook heel diepe performances als een gescheiden koppel waarbij beiden de weg wat kwijt zijn. Grappige performances van acteurs als Danny Pudi en Kate Micucci maken de film het plezante avontuur dat het is. De kers op de taart is een al even plezante soundtrack van componist Jake Monaco, eentje zoals we nog weinig te horen krijgen. Flora & Ulysses is dan ook een geslaagde poging om een plezante, avontuurlijke, entertainende familiefilm te brengen, waar jong en oud samen van kunnen genieten.

★★★1/2

Flora & Ulysses is nu te bekijken via Disney+

Tribes of Europa - Recensie