Chilling Adventures of Sabrina (S4) - Recensie

Bij stripboekverfilmingen denkt iedereen direct aan de superhelden in hun strakke pakjes die de wereld redden van de grote wereldveroverende slechteriken. Maar dit is niet altijd het geval, met een hele reeks stripboeken die een veel kleinere focus hebben. Een van de grootste Amerikaanse voorbeelden is zeker Archie Comics, de stripboeken gefocust rond Archie Andrews en zijn vriendengroep, met de bekende reeks Riverdale, dat ondertussen aan haar vijfde seizoen bezig is, maar ook Netflix’s Chilling Adventures of Sabrina, met een focus op Sabrina Spellman, een tiener en heks die origineel deel uitmaakte van Archie’s vriendengroep in de stripboeken. Maar na twee jaar en vier seizoenen komt Chilling Adventures of Sabrina, van Riverdale-maker Roberto Aguirre-Sacasa met dit laatste seizoen seizoen nu jammer genoeg ten einde. In dit laatste seizoen moeten Sabrina en haar vrienden het opnemen tegen de Eldrige Terrors, opgeroepen door Father Blackwood, om Sabrina en de wereld te vernietigen.

Het is raar om te denken dat we ondertussen al gekomen zijn aan het vierde seizoen van Chilling Adventures of Sabrina, maar anderzijds is het ook iets dat je wel merkt in dit jammer genoeg laatste seizoen. Doorheen het jaar waarin eigenlijk de hele reeks zich afspeelt, is er veel gebeurt tussen personages, en Greendale in het geheel: Je hebt dus al die ingebouwde geschiedenis. Dat betekent vooral dat de reeks zeker niet meer zo simpel is als op het begin, en dat men voor het verhaal en plot te vullen, steeds dieper moet gaan graven. De typische Sabrina dingen zijn er natuurlijk wel nog altijd: familiale geheimen, relaties met vrienden, liefdesproblemen, en school. Maar doorheen de jaren hebben al deze elementen stilaan aan belang moeten inboeten tegenover het overkoepelende verhaal. Toch betekent dit alles niet dat dit vierde seizoen inherent slacht gaat zijn. Dit laatste seizoen is opvallend episodisch gestructureerd, met elke aflevering een nieuwe uitdaging, iets dat de serie minder langdradig maakt. De sterktes van de reeks blijven zo in lijn met de vorige seizoenen: plezante, entertainende verhalen, gemengd met een goede hoop lichte horror. Dit combineren ze met een fantastische productie die de show haar speciale smaak geeft. Het is dan misschien wel duidelijk dat ze werken met beperkter budget en sets, de aankleding en cinematografie zorgt ervoor dat dit compleet niet merkbaar is. Dit is wat Chilling Adventures of Sabrina in haar vierde seizoen nog altijd een van de betere en plezantere Netflix series maakt, zeker in vergelijking met de neerwaartse spiraal van Riverdale.

Met het type reeks dat Chilling Adventures of Sabrina is, gefocust op tieners in hun dagelijkse wereld die dan ook nog eens mysteries oplossen met hier dan ook nog eens een dosis magie, is het gemakkelijk om het af te kraken. Ondanks de nodige cliché doet de reeks nog goed haar best om verrassend en relevant uit de hoek te komen. Maar een aangekondigd einde zorgt er altijd voor dat de beoordeling van het laatste seizoen extra zwaar is. Hoewel je altijd probeert om hierdoor niet te fel te worden beïnvloed, moet ook ik bekennen dat het einde misschien toch wat teleurstellend was. Het is niet het happy-ending dat je vaak ziet, maar het voelt voornamelijk alsof er nog meer is, onafgewerkt ondanks het op voorhand aangekondigde einde. En met dit einde in zicht is het algemene plot wel goed uitgedacht, maar de rest van de reeks misschien wat verwaarloosd. Hoewel de acteurs nog altijd goede performances geven, zijn het de verhaallijnen van de zijpersonages die soms wat verwaarloosd worden. Ze zijn er gewoon, maar zonder enig betekenisvol verhaal doorheen het seizoen, zoals bijvoorbeeld Theo, Robin, of Harvey. Wat de show wel weet te vinden nu het einde nadert, is een gevoel van vrijheid om eens wat out-of-the box te kijken. Vooral in de tweede helft van het seizoen zien we enkele afleveringen die spelen met genre en de wereld die ze gecreëerd hebben, zelfs uiteindelijk zelfs een beetje meta zijn. Vooral de voorlaatste aflevering toont het potentieel, wat het jammer maakt dat de reeks moest eindigen.

Met Chilling Adventures of Sabrina zien we de zoveelste reeks, die nog altijd heel wat te bieden had, na slechts vier seizoenen gecanceld worden bij Netflix, terwijl reeksen als Supernatural, dat niet per se zoveel beter is, voor jaren en jaren heeft kunnen lopen. Het zijn reeksen als dit, zonder de hoge cijfers van de echte toppers maar beter dan de low-budget series die veel mensen trekken, die we echter vaak op het kapblok zien, en vaak voor frustratie zorgt bij kijkers van de streamingdienst, deze schijnbaar grotere focus van Netflix op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Doorheen de voorbije twee jaar heb ik genoten van Chilling Adventures of Sabrina, en het is jammer om het te zien gaan, ondanks dat het verhaal zal verdergaan met een vijfde seizoen in stripboek formaat. Voor nu kunnen we enkel genieten van dit laatste, zeer degelijke seizoen, en hopen dat we deze personages nog eens ergens zullen zien opduiken.

★★★1/2

Het vierde seizoen van Chilling Adventures of Sabrina is nu te bekijken via Netflix

The Burnt Orange Heresy - Recensie