Body Brokers (2021) - Recensie

Films met een echte boodschap worden niet vaak op het voorfront geplaatst in de grote bioscopen, met vooral de kleinere, onafhankelijke cinema’s die hier vooral op inzetten. Verrassend is deze tactiek niet, want veel mensen gaan vooral naar de bioscoop voor een dosis escapisme, en niet om met hun neus in de vuile realiteit van deze wereld geduwd te worden. Toch zijn vele van deze films werkelijke pareltjes, die zich qua verhaal voornamelijk focussen op een specifieke gebeurtenis. Recent kun je denken aan Misbehaviour en The Glorias, die beide de strijd strijd voor vrouwenrechten en het werk dat er nog moet gebeuren in beeld brengt. Een ander goed voorbeeld is bijvoorbeeld de film Dark Waters, met Mark Ruffalo in de hoofdrol, die de vervuiling van grote chemische bedrijven in de tweede helft van de twintigste eeuw afbeeldde, en tegelijk de kans nam om te benadrukken dat er nog altijd geen verbetering is. Maar het moeten niet altijd waargebeurde verhalen zijn die een sterke boodschap meedragen, en een goed voorbeeld hiervan is de nieuwe release Body Brokers.

Body Brokers is een film van schrijver en regisseur John Swab, zijn derde langspeelfilm na Run With The Hunted en Let Me Make You A Martyr. Het verhaal volgt een herstellende junkie die naar Los Angeles wordt gebracht voor behandeling, maar er al snel achter komt dat het afkickcentrum niet bedoeld is om mensen te helpen, maar eerder een dekmantel is voor een miljarden-fraudeoperatie waarbij verslaafden worden ingezet om andere verslaafden te rekruteren. Als je de castlijst bekijkt, met acteurs als Frank Grillo en Michael Kenneth Williams, zou je verwachten dat het gaat om een spannende thriller met een goede dosis actie. Met deze gedachte kom je echter van een kale reis thuis. Body Brokers is daarentegen een echt drama dat focust op de het afkicken en de zoektocht naar een beter leven. Maar met het hele element dan de duistere onderwereld van afkickcentra, groot geld, en fraude, komt er natuurlijk wel een element van spanning kijken, eerder tragisch dan opwekkend.

Maar wat is nu de boodschap van de film? Is het enkel dat drugs slecht is dus blijf er van weg, of borrelt er meer onder het oppervalk? Dit laatste is er natuurlijk aanwezig in dat Body Brokers de miserabele omstandigheden van het verslaafde bestaan toont, en het levenslange gevecht dat volgt eens men beslist om af te kicken. Anderzijds schijnt de film ook een licht op een typisch Amerikaans systeem van gezondheidszorg dat vele levens ruïneert, maar door vele mensen toch gepromoot wordt over de hele wereld. Het is grotendeels een kritiek op kapitalisme, waarin meer waarde wordt gegeven aan het maken van geld dan aan mensenlevens. Met een privégezondheidszorg en for-profit ziekteverzekering, worden mensen betaalt om verslaafden in afkickcentra te brengen die daar op hun beurt geld aan verdienen. Dit betekent dat men zo veel mogelijk mensen in deze cyclus willen houden. Werkelijk afkicken is nooit de bedoeling. Het is een afschuwelijk systeem waar wij in ons land niet mee bekent zijn, en dat men naar de buitenwereld natuurlijk ook niet wil promoten.

Het resultaat is een tragisch verhaal van een ex-verslaafde die in het systeem begint mee te werken, maar er uiteindelijk ook aan ten onder gaat. In een fantastische scene toont de film ook het alternatief, het traditionele stappenplan dat geen geld kost en doorheen de jaren miljoenen levens weet te redden. De film zelf heeft al een grote impact in dat het je weet te doen geven om het hoofdpersonage Utah, vertolkt door Jack Kilmer, wat het allemaal nog zoveel tragischer maakt. De boodschap op het einde van de film hamert de boodschap nog veel dieper met een opsomming van de harde cijfers, het enorme aantal aan mensen die sterven door dit harteloze systeem. Als iemand die het geluk heeft om te leven in een land waar de gezondheidszorg beter en centraal geregeld is, is dit een confrontatie met de harde realiteit van zovelen. Body Brokers is zo een fantastisch origineel verhaal dat een harde boodschap centraal durft te zetten, en dat met een opvallend degelijk verhaal, productie, en film in het geheel.

★★★

Body Brokers is nu te bekijken via Google Play en YeloPlay

Cherry (2021) - Recensie