Black Box - Recensie

Afgelopen week dropte Amazon twee titels van het productiehuis Blumhouse, de studio achter werken als Halloween en The Invisible Man, en volgende week doet het dit nog eens met eveneens twee gloednieuwe titels. Een van de films van de afgelopen week is echter een film uit 2018, maar de andere is een compleet nieuwe uitgave, en de interessantere van de twee. Black Box werd geschreven door Wade Allain-Marcus, Stephen Herman, en Emmanuel Osei-Kuffour, met deze laatste die ook de taak van regisseur op zich nam. Het verhaal draait rond een alleenstaande vader, die na het verliezen van zijn vrouw en zijn geheugen in een auto-ongeluk, deelneemt aan een experimenteel onderzoek dat hem doet twijfelen aan wie hij echt is. De hoofdrol is weggelegd voor Mamoudou Athie die eerder dit jaar al een sterke performance neerzette in de Netflixfilm Uncorked.

Black Box is een fantastische thriller met een donker mysterie dat je leidt naar een zeer onverwacht verhaal. Met het geheugenverlies, en de bijhorende therapie, stelt men enkele belangrijke psychologische vragen. De film speelt met het idee van wat een mens een mens maakt. Is het je gezicht en lichaam dat iedereen herkent, de gedachten in ons hoofd die elke mens uniek maken, of de mensen rondom ons, en de wereld waarin wij leven? Met de virtuele therapie waar al in de trailer naar werd gehint, proberen de schrijvers deze vragen af te toetsen. Maar zoals in elke thriller neemt het verhaal een angstaanjagende wending die misschien niet direct te verwachten was. De hele virtuele wereld is maar een begin naar een verhaal dat uitdraait in een heus ethisch conflict. De spanning en vragen die de schrijvers hiermee opbouwen, wordt aangevuld door enkele enge personages, in de virtuele en echte wereld. Het is vaak moeilijk voor verhalen om na de onthulling van het mysterie de spanning in het verhaal te behouden, maar Black Box slaagt hier fantastisch in.

Een sterkte van het project is de simpliciteit van de productie. Dit verhaal heeft geen uitbundige of extravagante CGI of sets nodig om een enge en spannende film op te bouwen. Met simpele sets, praktische effecten, en enkele basis computereffecten, weet men het beste uit dit script te halen. een element dat hier zeker bij hielp was de performance van Mamoudou Athie die de geaccidenteerde weg van zijn personage Nolan geniaal weet te vertolken. Van vriendelijke huisvader tot agressieve man, zijn acteerprestatie geeft het hele plot ook een zekere geloofwaardigheid. Dit werd aangevuld met een sterke ondersteunende cast, zoals een verontrustende Lilian, gespeeld door Phylicia Rashad, en de sterke Ava, gespeeld door Amanda Christine. Black Box is het recentste project in een opmars van geniale horror/thriller door en voor de zwarte gemeenschap die het gezicht van horror veranderd, en revitaliseert na vele slechtere jaren.

Black Box is een zeer onverwachte film in de positieve zin. Het maakt de beloftes van de marketing waar, en voegt er nog een heel andere dimensie aan toe. Het enige element waar ik aan twijfelde was het gehint naar een mogelijke sequel met haar einde. Het is zeker een interessante scene, en logisch na het verloop van het verhaal, maar ik betwijfel of een sequel eenzelfde kwaliteit zou kunnen evenaren, en de impact van dit verhaal niet teniet zou doen. Toch moeten we niet vooruitlopen op de zaken, en ons vooral concentreren op de film die we nu hebben. Blumhouse heeft nogmaals getoond dat ze fantastische films weten te produceren, en ik kan niet wachten op het volgende project dat deze regisseur, schrijvers, en acteurs op hun agenda hebben staan.

★★★★

Black Box is nu te zien op Amazon Prime

The Haunting of Bly Manor - Recensie