Barbarians - Recensie

Als we spreken over Duitstalige series, denkt iedereen wel aan het fenomeen Dark van de afgelopen jaren. Nu deze hit na drie seizoenen is geëindigd, heeft Netflix al direct een nieuwe Duitse topserie voor ons klaar staan die een heel stuk verder terug gaat in de geschiedenis. De verhaal voor de reeks is van de hand van Andreas Heckmann, Arne Nolting, en Jan Martin Scharf, en richt zich op de bekende slag bij het Teutoburgerwoud tussen de Romeinen en de Germaanse stammen. Barbarians focust zich op het lot van drie oude vrienden wiens lot verbonden geraakt wanneer de Romeinse bezetting druk begint te zetten op de aanwezige stammen. De hoofdpersonages worden vertolkt door Laurence Rupp (Mission: Impossible - Rogue Nation), Jeanne Goursaud (The 15:17 to Paris), en David Schütter (Charlie’s Angels).

Voor fervente striplezers zal het verhaal van de serie heel bekend in de oren klinken. Tussen 2008 en 2016 kwam er een vijfdelige Frans-Belgische stripreeks van Enrico Marini uit, genaamd De Adelaars van Rome, die handelt over exact hetzelfde verhaal rond de Germaanse soldaat Arminius, in de serie vertolkt door Laurence Rupp, die zijn Romeinse opvoeding de rug toe keert. De strip behandelt voornamelijk de jeugd van Arminius in Rome, terwijl de reeks focust op de strijd van de stammen, en op de terugkeer van Arminius naar zijn geboortestreek. In de tv-reeks komt zijn opvoeding wel aan bod, maar in mindere mate. Het fantastische aan deze reeks is, is dat verteld is door mensen uit de regio waarover het verhaal gaat, in plaats van een over-geproduceerde Engelstalige Hollywood blockbuster zoals de series Rome of Spartacus die ikzelf zeker niet slecht vind. In Barbarians spreken de personages dan ook echt Duits en Latijn, zoals een verfilming van Germanen en Romeinen zou moeten zijn, waardoor de serie een authenticiteit uitstraalt die anders moeilijk de verkrijgen is.

Net als de stripreeks werkt de Netflix-serie fantastisch goed omwille van haar combinatie van bloed en actie, met de intriges van loyaliteit, verraad en liefde. Het verhaal mag dan wel focussen op de strijd met de romeinse bezetter, het hart van het verhaal ligt natuurlijk bij Arminius. Je weet dat zijn verraad er zit aan te komen, maar de uitwerking ervan met zijn relatie tot zijn Romeinse vader Varus, en tot zijn oude, Germaanse vrienden, maken het spannend tot de laatste aflevering. Het zijn de intriges, plannen en twists die hiervoor zorgen, en uiteindelijk ook een vrij voorspelbare liefdesdriehoek. Hoewel het eerst leek alsof dit niet het geval ging zijn, ging men teleurstellend toch die kant uit. De schrijvers weten dan ook een vrij gefocust verhaal te vertellen dat na de zes afleveringen mooi is afgerond, maar waar door verschillende intriges, en de aanwezige liefdesdriehoek, duidelijk nog een tweede seizoen in zit. Dit alles wordt gebracht door een hele reeks fantastische acteurs die sterke, emotionele performances geven, die dit verhaal leven in blazen.

Als kijker moet je dus zeker niet denken dat het ‘maar’ een Duitse serie is. Met de hulp van Netflix benaderen vele reeksen uit Europese landen het niveau van enkele van de beste Hollywood reeksen. Kijk maar naar Dark, La Casa De Papel, of La Révolution. Een wauw-factor is het enige dat wat mist bij Barbarians. Als historisch feit is het verhaal natuurlijk in zekere zin voorspelbaar, maar zelfs dan nog zie je enkele plotpunten en twists van ver aankomen. Toch maakt dit de reeks niet minder spannend en entertainend, en dit door een goede opbouw en sterke performances. Als je houdt van een HBO-reeks zoals Rome, gaat Barbarians zeker iets voor jouw zijn.

★★★★

Barbarians is nu integraal te zien op Netflix

Blood of Zeus - Recensie