Artist in Focus: Hélène Devos - Kortfilmfestival Leuven

Elk jaar zet het Kortfilmfestival Leuven een artiest in de kijker die een bijdrage geleverd heeft in de wereld van de kortfilm. Dit jaar ging die eer naar actrice Hélène Devos, bekend in Vlaanderen voor haar rollen in De Luizenmoeder en de film Belgica. Als afgestudeerde van het conservatorium is Devos voornamelijk een theateractrice, met onder andere een plaats in het vaste ensemble van Toneelgroep Amsterdam. Doorheen de jaren heeft ze ook meegespeeld in verschillende kortfilms, waar ze vaak schittert met personages die innerlijk worstelen met het bestaan. De compilatie die het Kortfilmfestival aanbied, bevat vier kortfilms waar Hélène Devos in meespeelde, gevolgd door een korte conversatie met de actrice.

The Importance of Sweet & Salt van Benoit De Clerck

De eerste kortfilm brengt al direct een raar stukje verhaal waar Hélène Devos eigenlijk maar een kleine rol in speelt als een medewerkster van een supermarkt. The Importance of Sweet & Salt, van regisseur Benoit De Clerck, volgt een man die eten moet klaarmaken voor zijn vrouw, maar gefascineerd geraakt met een schijnbaar pratende vis. De bizarre, maar toch wat grappige film van dertien minuten, behoudt een vrij rustige sfeer met enkele intensere momenten, culminerend in een plezante ontknoping. Ook in de volgende kortfilm, Do You Know What Love Is van regisseuse Leni Huyghe, speelt Hélène Devos een rol in een grotere ensemblecast. De film focust zich op een groep mensen die allemaal op iets lijken te wachten, of het nu liefde is of niet. Het verhaal is iets minder bizar als in de eerste kortfilm, maar is nog altijd raar genoeg dat je als kijker wat moet zoeken naar de betekenis van de film. De vier personages hebben allemaal hun eigenaardigheden, die zorgen voor een intrigerende, trage maar interessante kortfilm van twintig minuten.

De beste kortfilm van de vier komt van Peter Ghesquière met Downside Up. Met een cast die zo goed als compleet bestaat uit acteurs met de syndroom van Down, verteld de film het verhaal van man die geboren wordt in een wereld waar Down het normaal is. Doorheen de moeilijkheden in het opgroeien, moet de man zijn plaats zien te vinden in deze wereld. Het is plezant om de wereld eens op zijn kop te zien, en dat ons toont hoe wij naar de wereld en andere mensen kijken. Naast de diepere thema’s is het ook een vrij plezante, entertainende film, met Hélène Devos als de uiteindelijke vrouw van het centrale hoofdpersonage. De laatste kortfilm van de compilatie is misschien wel de meest complexe. In Nesting van Alex Verhaest zien we Hélène Devos eindelijk in de hoofdrol van een kortfilm. Het verhaal draait rond een zwangere vrouw die afscheid komt nemen van haar stervende moeder, maar uiteindelijk in een hotel aan de kust beland, waar de trauma’s uit haar verleden onder ogen moet komen. Deze revelatie gebeurt niet letterlijk, maar beschrijft de familiale moeilijkheden waar de vrouw door ging aan de hand van een symbolisch verhaal. Deze betekenis is wel zeer moeilijk te distilleren uit hetgeen je te zien krijgt, want anderzijds heeft het einde weinig impact.

Nesting van Alex Verhaest

Nesting van Alex Verhaest

Met deze vier kortfilms weet Hélène Devos te tonen dat ze zelfs met een kleine rol een impressie weet te maken, en dat ze in grotere rollen heel wat diepte geeft aan haar personages. De vier kortfilms zijn wel niet alle vier van een even grote kwaliteit. Voor mij staken The Importance of Sweet & Salt en Downside Up er boven uit, met hun bizarre, humoristische, en impactvolle verhalen. De twee andere kortfilms verstopten hun betekenis onder vele symbolische lagen dat de impact ervan verloren ging.

★★★1/2

Artist Focus: Hélène Devos is nog tot en met 12 december te bekijken op kortfilmfestival.be

Sound of Metal - Recensie