Throwback - Poltergeist (1982)

De zomer van 1982 werd in de tijd "de zomer van Steven Spielberg" genoemd. Niet enkel bracht de regisseur van films als Jaws en Raiders of The Lost Ark die zomer de fantastische film E.T. the Extra-Terrestrial uit, hij was ook als producent en schrijver verbonden aan Poltergeist, een andere hit van 1982. Tobe Hooper (The Texas Chain Saw Massacre) werd aangenomen als regisseur, maar Spielberg had de eigenlijke controle over de film, waar hij het screenplay voor had geschreven samen met Michael Grais en Mark Victor. Het verhaal van de film draait rond de familie Freeling die op een dag hun huis ziet overgenomen worden door demonische geesten. In de hoop hun dochter los te krijgen uit de greep van de monsters, roepen ze de hulp in van een groep geestenjagers.

Films tonen nog al eens snel hun leeftijd, al is het door esthetische keuzes of specifieke verhalen specifiek voor de tijd. Er zijn weinig films die ik tot nu toe gezien heb die veertig tot vijftig jaar na release nog altijd even goed zijn. The Exorcist is bijvoorbeeld nog altijd eng na bijna vijftig jaar, en Poltergeist hoort ook bijna thuis in dit lijstje. Wel bijna, want er zijn toch enkele elementen die nu niet meer zo hard aankomen als toen. Poltergeist is echter een film die narratief en kwalitatief nog altijd goed in elkaar zit, en zelfs nu nog altijd zoveel horrorfilms beïnvloed. Hoewel de film in 1982 zeker kan bestempeld worden als horror, is dat nu niet meer het geval. De film heeft niet de schrikfactor die het eens had, of zoals The Exorcist nog altijd heeft, waardoor ik het momenteel voornamelijk als een thriller zie. Want ja, de film heeft zeker nog voldoende spanning om je op het puntje van je stoel te houden.

Het verhaal deed me vooral denken aan de 2010 film Insidous, waarvoor Poltergeist waarschijnlijk als een grote inspiratie voor diende. Beide films focussen op een gezin waarvan een kind ontvoerd is door een demonische entiteit, en hun hele huishouden terroriseert. Net als in Poltergeist moet ook de familie Lambert uit Insidious de hulp van geestenjagers inroepen om hun familie te redden. Acteur Craig T. Nelson lijkt zelfs wat op Patrick Wilson. Al had ik een dergelijk verhaal dus al eens gezien, ook al was het een latere interpretatie, Poltergeist wist mij nog altijd te fascineren. De familie heeft een goede dynamiek en het acteerwerk is ook naar behoren. Soms kan je zo van dat houterig acteerwerk vinden in wat oudere films, maar hier was iedereen heel los, en samen met het gebruik van onbekende acteurs, verhoogde dit het realiteitsgehalte van de film. Hoewel het horrorgehalte niet dezelfde impact heeft, maakt dit realiteitsgevoel het thrillergehalte enkel nog maar beter.

Een reden waarom de horror wat op de achtergrond verdwijnt, is omwille van de wat verouderde effecten. Hoewel de effecten uit deze film bij de beste horen die ik al uit deze periode uit de filmgeschiedenis gezien heb, zijn ze gewoon niet eng genoeg. Hoewel spanning een grote rol speelt bij horror, is het vaak ook de duisternis en de trage opbouw die voor de nodige angst zorgen. Dat gevoel was compleet afwezig hier. Een grote reden waarom Poltergeist deze horrorreputatie nog altijd vasthoud, is omwille van de vloek die schijnbaar op de franchise rust. Verschillende acteurs van de franchise stierven na te hebben meegespeeld in een Poltergeist film, en de geruchten over een vloek stegen toen bekend werd dat er echte skeletten werden gebruikt tijdens het filmen. Vele geruchten die de film enkel maar mysterieuzer maakten.

Poltergeist was uiteindelijk een heel aangename kijkervaring. Niet te eng voor een horrorfilm, maar nog altijd spannend genoeg. Ik kijk nooit echt uit naar acteerprestaties in oudere films, maar hier was ik aangenaam verrast. Net als Once Upon A Time In The West is het een film die veel navolging heeft gekregen in de decennia erna. De film heeft uiteindelijk twee sequels gekregen en een remake in de 2015, maar ik heb het gevoel dat geen enkele aan de kwaliteit van dit verhaal kan geraken. Het is een film waarvan ik het jammer vindt dat ik hem nooit in de cinema hebben kunnen ervaren. Toch is Poltergeist nog altijd een sterke aanrader voor de casual horror of thriller fan als een iconische film uit het genre die nog altijd goed is na bijna dertig jaar.

Nu te zien op Itunes, Google Play en de Microsoft Store

Throwback - Ferris Bueller's Day Off (1986)

Throwback - Once Upon A Time In The West (1969)