The Other Lamb - Recensie

Hoewel Hollywood stilaan vooruitgang begint te maken, is het nog altijd heel belangrijk om projecten voor en door vrouwen in de kijker te zetten. Deze week bekijken we dan ook een film geregisseerd en geschreven door een vrouw, met een grotendeels vrouwelijke cast. The Other Lamb van regisseuse Malgorzata Szumowska en schrijfster C.S. McMullen was vorig jaar te zien op festivals rond de wereld, en nu is het ook te zien op de Belgische streamingdiensten. Voor de Poolse Szumowska is het haar eerste Engelstalige film na een hele reeks succesvolle projecten in haar moedertaal. ook voor C.S. McMullen is het haar eerste script voor een langspeelfilm dat verfilmd wordt. The Other Lamb gaat over een meisje, geboren in een geheel vrouwelijke cult geleid door een man, die stilaan zijn lessen en haar realiteit in vraag begint te stellen.

Een eerste blik op de film toont eigenlijk aan dat er weinig speciaal is aan The Other Lamb. Het hele cult-aspect is vrij trendy op het moment, met een specifieke klederdracht en rituelen, en zo voelt het ook een beetje aan. Nochtans heeft iets cliché maar tegelijk ook niet. Met een mannelijke leider die meerdere vrouwen en dus ook kinderen heeft doet het mij zelfs wat een een vorm van mormonisme denken. Het hangt dus vooral af wat er met dit element gedaan wordt, en hoe succesvol men hierin is. Ook op visueel vlak voelde The Other Lamb niet direct uniek aan. Hoewel het geen A24 film is, lijkt het wel heel erg op de stijl die de studio doorheen de jaren heeft ontwikkeld. Het heeft de donkere, atmosferische cinematografie die je ook in een film als The Witch zag. Daarbovenop heeft het een heel trage opbouw die niet per se steunt op traditionele horror, maar eerder op de verontrustende beelden spanningsopbouw. Hoewel dit geen slechte keuze voor de film is, knaagt dit wel weer aan de authenticiteit van het project. De A24-stijl is heel populair en je begint het stilaan overal te herkennen. Je hebt doorheen de film dus constant het gevoel dat je dit al eerder hebt gezien. Uiteindelijk heeft dat toch wel een effect op je ervaring.

Zoals ik al zij, is het uiteindelijk de thema's die de film met dit verhaal probeert aan te halen die belangrijk zijn. De cult, geleid door Shepherd gespeeld door Michiel Huisman, verwerpt de moderne maatschappij als gebroken, en wil teruggaan naar een simpelere tijd die hij zijn volgelingen kan geven. Zijn filosofie is deels gebaseerd op het christendom, en gaat er vanuit dat elke vrouw nog de zonde van Eva met zich meedraagt in de vorm van de "onreine" maandstonden. Het is een vrij cliché en patriarchaal element, maar misschien ook iets dat nog altijd moet aangehaald worden. Szumowska heeft in interviews al aangehaald dat in haar thuisland, in vergelijking met andere landen, vrouwen nog moeten vechten voor de meest basis zaken. Deze strijd tegen achterhaalde denkbeelden ligt haar dus nauw aan het hart. Het is dus deze langzame realisatie van onderdrukking en leugens, die centraal staat in deze film; dat er niets mis met je is simpelweg omdat je een vrouw bent. Ook hier is het zeker geen unieke invalshoek, maar het is nog altijd belangrijk om deze verhalen te vertellen, zeker omdat deze manier van denken de wereld nog niet uit is.

Het feit dat de film nog een zeker niveau haalt is deels ook dankzij een fantastische cast. Michiel Huisman is een fantastische antagonist, maar het zijn vooral Raffey Cassidy als Selah, en Denise Gough als Sarah die de show stelen. Cassidy maakt de tocht van realisatie, van trouwe volgeling naar vrije denker, geloofwaardig, wat heel belangrijk is voor dit verhaal. Dit is deels ook dankzij Gough, die een uit de gratie geraakte echtgenote speelt. Hun gesprekken, die uiteindelijk leiden tot een revolutie, hadden mij in hun greep doorheen de film. Hoewel The Other Lamb zeker niet uniek is qua stijl, betekent dit niet dat het eindresultaat niet prachtig is. Het samenspel van cinematografie en muziek, maakt er toch nog iets speciaals van. De film mag dan wel wat uniciteit missen, en aanvoelen als één uit duizenden, ik vind dat het nog altijd de moeite is. In tegenstelling tot vele gelijkaardige thrillers, heeft het tenminste een belangrijke boodschap uit te dragen. Het is belangrijk om diverse verhalen en perspectieven te horen, en The Other Lamb hoort zeker thuis in deze conversatie.

★★★★

The Other Lamb is nu te zien op Google Play

Throwback - Mission Impossible (1996)