18 Presents - Recensie

Een plaats waar tegenwoordig veel niet-Engelstalige films te zien zijn, is uiteraard Netflix, zoals ook te zien is in mijn recensies uit de voorbije paar maanden. Deze zaterdag gaan we naar Italië met de film 18 Presents, of 18 Regali in de originele Italiaanse titel. De film werd geregisseerd door Francesco Amato, en geschreven met een heel team bestaande uit Massimo Gaudioso, Davide Lantieri en Alessio Vincenzotto. 18 Presents gaat over een zwangere moeder met terminale kanker die achttien verjaardagscadeau's achterlaat voor haar ongeboren dochter. Het verhaal is losjes gebaseerd op waargebeurde feiten maar heeft uiteindelijk een heel eigen insteek.

18 Presents heeft een verhaal met heel veel emotionele capaciteiten, maar onverwachts neemt het een heel ongewone wending. Het gaat hier om een kleine spoiler want tot ieders verbazing draait de hele film rond tijdreizen. Anna, de dochter nu opgegroeid en gespeeld door Benedetta Porcarolli, loopt in een rebelse bui van huis weg en beland na een botsing met een auto in het verleden. Een ontmoeting met haar moeder geeft haar de kans om de vrouw te leren kennen die ze nooit heeft gekend. Het klinkt allemaal heel goed maar wat 18 Presents vooral typeert is het gebrek aan lijn. Doorheen de film krijgen we nooit honderd procent te weten of het nu gaat om tijdreizen, of dromen van een vrouw in coma. Je voelt heel duidelijk dat er vier schrijvers aan gewerkt hebben, die misschien allen een iets verschillende beeld hadden over het verhaal. Het einde van de film is hetzelfde. Je denkt verschillende keren dat het einde er is, maar dan gaat het nog even verder. Precies alsof elke schrijver er zijn einde toch per se in wou persen.

Wat mij vooral opviel, was de inconsistente sfeer die in de film gecreëerd werd. Ik heb al vaak aangehaald hoe belangrijk muziek is in het succes van een film, en dat wordt hier nog eens duidelijk geïllustreerd. Op een bepaald moment wordt er klassieke pianomuziek gebruikt, en dan gaat de film weer over naar popmuziek bijna zonder waarschuwing. Dit zorgt ervoor dat je je nooit echt in een bepaalde stemming kunt brengen. Soms is de muziek heel mooi, maar op andere momenten past het echt niet. Op deze manier kan de film op momenten echt wel emotioneel zijn. Tijdens deze momenten voel je echt de band tussen moeder en dochter die Anna al haar hele leven mist en haar tot de rebelse tiener heeft gemaakt die ze is. Net zo snel als deze momenten plaats hebben, verdwijnen ze ook door het breken van de sfeer met een foute sfeerkeuze. Op het vlak van regie mist deze film een structuur om het verhaal succes te laten werken.

De acteurs leverden prachtig werk, zeker in de momenten waar de emotionaliteit er echt moest zijn. Het is echter het script dat vele personages tot ambetante mensen maakt. Anna is een zeer koppig, rebelse tiener die soms echt op je zenuwen werkt en pas echt laat in de film de knop omdraait. Doordat haar moeder Elisa ook met veel problemen zit, bestaat de film voornamelijk uit moeder en dochter die botsen. Daartussen heb je de vader die zijn best probeert te doen met de situatie. Het is vooral een film waar je je moeten focussen op het emotionele aspect, want anderzijds valt de film wat uiteen. Het is een vrij zware film die dus soms emotioneel wel weet te raken. 18 Presents is wel eens het kijken waard, maar veel haast moet daar ook niet achter staan.

★★★

18 Presents is nu te zien op Netflix

Swallow - Recensie