Dangerous Lies - Recensie

Een goede thriller is altijd plezant: je hartslag eens omhoog halen zonder die pure, bloederige horror. Dus wanneer ik zag dat er een nieuwe thriller verscheen op Netflix, was ik dan ook geïntrigeerd. Dangerous Lies werd geschreven door David Golden, die tot nu toe vooral films schreef voor televisie, en geregisseerd door Michael Scott, die net als Golden tot nu toe vooral voor televisie werkte. Met een vrij onbekend, maar ervaren duo achter het stuur, kan de film wel rekenen op de grote naam van Camila Mendes, bekend van de reeks Riverdale. Wanneer in Dangerous Lies een rijke, oudere man sterft en onverwacht alles achterlaat aan zijn nieuwe verzorgster Kate (Camila Mendes), komt ze terecht in een web van moord en bedrog. Als ze wil overleven moet ze iedereens motieven in twijfel trekken, ook van haar geliefden.

Dangerous Lies is een degelijke poging voor een thriller. Het mist enkele elementen die het volle potentieel van het concept wat tegen houden. Een element dat al zichtbaar was uit de posters en trailer is dat deze film zich lijkt te richten tot een jonger publiek. Met de casting van Camila Mendes wordt al zeker een jonger publiek aangesproken, maar ook het uitzicht en de inhoud van de film voelen meer aan als een CW-serie dan een echte spannende thriller. Het uitzicht van de film deed mij bijvoorbeeld sterk denken aan een serie zoals Riverdale. Het is een heel propere en strakke film, en ook het gebruik van de warme kleurtonen brengt je in eenzelfde sfeer. In het verhaal merk je dit doordat het nogal vrij tam blijft. Hier bedoel ik niet de hoeveelheid geweld of seks, maar eerder de hoeveelheid spanning die er kan opgebouwd worden. Het voelt alsof de makers niet te ver wilden gaan om hun doelpubliek toch maar niet te aliëneren. Dit gevoel dat de film terughoud, beïnvloed toch de kwaliteit van de film.

Nu, deze elementen zijn niet dé gegevens die deze film goed maken of breken. Er is wel degelijk spanning aanwezig in de film, maar uiteindelijk voel je je hierdoor een beetje gepakt. Het verhaal bouwt en bouwt, en loopt dan een beetje af op een sisser. Met een thriller heb je normaal gezien een spetterende finale, maar zelfs met de gebruikelijke twist, ben je vooral teleurgesteld. De cast gaf hierin niet per se een slechte performance, maar het kon beter. Het voelde soms alsof ze te veel aan het acteren waren, wat heel onnatuurlijk aanvoelde. De hoofdpersonages, Camila Mendes als Kate en Jessie T. Usher als Adam, deden het goed, maar konden een minder einde ook niet rechttrekken. Vooral Jessie T. Usher wist zijn rol goed te spelen. Daarnaast was een van mijn favoriete personages zeker ook Sasha Alexander als Detective Chesler, een no-nonsense detective die een beetje dient een beetje de rol speelt van de kijker.

Op zowat alle vlakken is Dangerous Lies een vrij middelmatige thriller, die perfect is voor televisie, en dus ook streaming. Het heeft enkele onverwachte elementen die mij lang geïntrigeerd hielden, maar het einde ruïneerde de tocht voor mij een beetje. Zonder andere elementen die de film speciaal maken, gaat het streaming-debuut van Michael Scott waarschijnlijk snel in de vergetelheid belanden. Toch denk ik dat er wel een publiek bestaat voor Dangerous Lies, namelijk de jongere fans van Riverdale en Camila Mendes die deze film zullen bekijken. Als instapfilm voor thrillers is Dangerous Lies wel geschikt. De film is zeker niet af te raden, maar verwacht er niet te veel van bij het kijken.

★★★

Dangerous Lies is nu te zien op Netflix

All Day And A Night - Recensie