Extraction - Recensie

Nu dat hun grote avontuur bij Marvel Studios zo goed als over is, hebben de Russo's opeens terug tijd voor nieuwe projecten. Een van hun nieuwste film als producenten, is de Netflix actiefilm Extraction van regisseur Sam Hargrave, bekend als stuntcoördinator van verschillende Marvel films. Het script voor de film werd geschreven door Joe Russo, maar is gebaseerd op een comic genaamd Ciudad, geschreven door Andre Parks, Joe Russo en Anthony Russo, en geïllustreerd door Fernando León González. Net als in de comic draait de film rond Tyler Rake (Chris Hemsworth), een onbevreesde huurling, die aan zijn moeilijkste evacuatie ooit begint wanneer hij ingehuurd wordt om de gekidnapte zoon van een drugsbaron te redden. In tegenstelling tot de comic speelt het verhaal zich af in de straten van Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh, en niet in Ciudad del Este in Paraguay.

Als Extraction een ding goed doet, is het wel fantastische actie. Buiten enkele rustigere scenes in het begin en het midden van de film om het verhaal wat meer diepte te geven, is het pure actie van begin tot einde. De kleine straatjes van Dhaka zorgen voor de perfecte locatie voor wat plezant stuntwerk. We krijgen voornamelijk het typische geweergevechten dat we gewoon zijn geworden van films zoals John Wick, maar vooral met auto's worden er aparte shots gemaakt. Hargrave maakt ook graag gebruik van langdurige shots die de actie mooi en duidelijk in beeld weten te brengen. Uit de hele film is dit toch wel hetgeen dat we ervan mogen herinneren. Buiten de actie is er echter weinig te beleven aan dit verhaal, en uiteindelijk vind ik dat niet zo erg. Er is duidelijk bewust gekozen om ingewikkelde backstories achterwegen te laten en simpelweg in te zetten op de actie, iets dat misschien wel te denken was van een stuntcoördinator als regisseur. Zelfs met een dun verhaal is Chris Hemsworth nog altijd fantastisch als Tyler Rake. Het is dankzij hem dat de film nog altijd enige emotionaliteit en diepte bevat.

Toch is Extraction niet zonder haar problemen. Een eerste probleem is een aspect van de cinematografie, namelijk de kleur die bovenop de film is gezet. Zelfs voor de film uit kwam, was er al controverse over de stereotype gele filter die niet te zien was in foto's van de set. De bewuste keuze voor deze onnatuurlijke filter houdt een stereotype in stand over India en omstreken. Het toont nog eens dat het soms details zijn die ervoor zorgen dat dergelijke vooroordelen in leven blijven. Een tweede probleem is het hardnekkige overlevende cliché van de blanke held in het buitenland. Hoewel de film zich grotendeels in Bangladesh afspeelt, wordt er nog altijd een blanke Australiër aangesproken om de boel te redden. Dit is echter al zo vaak gedaan, dat het oud is geworden. We weten ondertussen dat een blanke, of een Amerikaan, mensen kan redden, maar wat met andere etniciteiten? Ik had zo graag iemand van Indische of Aziatische origine gezien in deze film, of zelfs een Native-Australian. Hoewel de film een grote aanwezigheid heeft van Indisch talent, blijven ze wat meer op de achtergrond. Enkel Randeep Hooda kreeg een grote rol als Saju. Ik zie het jammer genoeg als een gemiste opportuniteit.

Zelfs met haar problemen is Extraction nog altijd een zeer degelijke film. De actie is van een heel hoge kwaliteit, en hoewel het verhaal mist, werkt het met de kleine beetjes die we krijgen. De korte flashes van zijn verleden en de kleine conversaties doorheen de film, geven nog altijd alles dat we nodig hebben. Ik was dan ook niet tevreden met het einde dat ze gekozen hebben. Je denkt dat de film een bepaalde kant uit gaat gaan, maar dan komt het plotseling met een twist die je, volgens de regisseur, zelf maar moet invullen. Deze twist ruïneerde in mijn ogen enkel een mooi einde. Ik hoop gewoon dat er geen sequel komt want de film stond perfect op zich. Het was een simpel verhaal, zonder dat er een hele wereld uitgebouwd moest worden, en dat mag ook wel eens. Als je op zoek bent naar een bloederige, R-rated actiefilm om je brein bij uit te schakelen, dan is dit de film die je moet gezien hebben.

★★★1/2

Extraction is nu te zien op Netflix

Donnybrook - Recensie