The Willoughbys - Recensie

Als ik denk aan animatiefilms die Netflix de voorbije jaren zelf heeft uitgebracht, komt er eigenlijk weinig naar boven. Enkel uit het voorbije jaar zijn er wat pareltjes uitgekomen die mij bij zijn gebleven, zoals Klaus of J'ai Perdu Mon Corps. Toch vind ik dat de streaming gigant echt nog die grote animatie-hit mist. Enter The Willoughbys, een animatiefilm geproduceerd door Bron Animation. Het hele project werd geleid door Kris Pearn (Cloudy With A Chance Of Meatballs 2) die de film schreef samen met Mark Stanleigh, gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijfster Lois Lowry, en co-geregisseerd met Rob Lodermeier. Het verhaal draait rond de Willoughby kinderen die een plan bedenken om hun egoïstische ouders op een vakantie te sturen. Het stuurt de kinderen echter op hun eigen avontuur op zoek naar de echte betekenis van familie.

The Willoughbys is uiteindelijk weer een zeer middelmatige film van distributeur Netflix. In het begin van de film, en doorheen de rest van het verhaal, wijst de verteller, in de vorm van Ricky Gervais, er sterk op dat dit geen gewoon, alledaags verhaal is. Ze mogen zeggen wat ze willen, maar uiteindelijk is het hele verhaal toch vrij voorspelbaar. Het heeft een zeer normale structuur met drie acts, en het is een kinderfilm dus je weet dat het goed afloopt. Wat The Willoughbys wel heeft, is een snel en volgepakt verhaal. De film is maar anderhalf uur lang, wel de perfecte lengte voor een kinderfilm, maar in dit anderhalf uur gebeurt er wel heel wat. Het verhaal heeft redelijk wat informatie over te brengen aan de kijker voor een vrije korte film, een hele wereld die geïntroduceerd moet worden. Uiteindelijk vind ik dat de film er goed is in geslaagd om de verschillende spelers in het verhaal voor te stellen, en heeft iedereen de aandacht gekregen die het nodig had om het verhaal duidelijk te maken. De personages zijn echter een ander verhaal.

Ik had het zelf nogal moeilijk om ook maar iets te geven om deze personages. De ouders waren al zeker verschrikkelijke personages dus het moest gemakkelijker zijn om met de kinderen te kunnen meevoelen. Zo gemakkelijk was het niet. Vooral Tim, gespeeld door Will Forte, was nogal ambetant doorheen de film. Voor mij waren vooral de Barnaby broertjes fantastisch, en Nanny en Commander Melanoff, gespeeld door respectievelijk Maya Rudolph en Terry Crews. Het einde van de film maakt dit deels goed maar niet helemaal. Maar wat doet mijn mening er uiteindelijk toe? Het blijft uiteindelijk een kinderfilm, met een degelijk uitgewerkte boodschap die vele mensen zal raken. Familie kies je uiteindelijk niet en sommige mensen, zoals de Willoughby kinderen, moeten opzoeken daarom op zoek naar een betere, die ze zelf gekozen hebben. Daarnaast gaat het tegelijkertijd ook over familieliefde zelf, zoals getoond door de hechte band die de kinderen vormen doorheen hun avontuur.

The Willoughbys bevat dus zeker goede elementen, maar mist uiteindelijk iets echt speciaals dat de animatiefilm differentieert van anderen. Hoewel het grote interessante wereld goed weet te adapteren, blijft het een vrij voorspelbaar verhaal. De 3D animatiestijl was dan weer vrij basis, behalve enkele plezante elementen zoals de manier waarop het haar van de Willoughbys eruit ziet als dat van een pop. Ook de personages hadden niet echt iets speciaal te bieden. De komedie rond de Barnaby broertjes is bijvoorbeeld zeker niet uniek. Dit sentiment primeert doorheen de hele film: degelijk maar niets speciaals. Het is zeker een degelijke kinderfilm, maar een hit zal het zeker nooit worden.

★★★

The Willoughbys is nu te zien op Netflix

Extraction - Recensie