Altered Carbon: Resleeved - Recensie

Na het geweldige eerste seizoen van Altered Carbon, moesten we jammer genoeg twee lange jaren wachten alvorens het tweede seizoen te zien was op Netflix. Nu mogen we ons echter twee keer op korte tijd indompelen in de wereld van Takeshi Kovacs. Nauwelijks een maand na de release van het tweede seizoen, komt Netflix onverwacht met een animatiefilm. De films werd geregisseerd door Takeru Nakajima en Yshiyuki Okada, die beide voordien voornamelijk actief waren in de videogame wereld. Het verhaal is nog altijd gebaseerd op het boek en de serie maar is geschreven door Japanse schrijvers Dai Satô en Tsukasa Kondo. In deze prequel op de serie, gesitueerd op Latimer, moet Takeshi Kovacs een tattoo-artieste beschermen terwijl hij de dood van een jakuza-baas onderzoekt samen met een CTAC-officier.

Zoals de namen van de regisseurs en de schrijvers doen uitschijnen was de productie van deze animatiefilm compleet in handen gegeven van een Japans team. Dit zorgt er dan ook voor dat de film een heel hoog anime-gehalte heeft. Het team koos voor 3D animatie in plaats van de bekende 2D animatie waar Japanse animatie ook wel voor bekend is. Persoonlijk vind ik dit niet de mooiste stijl. De bewegingen en de fysica van de personages zijn altijd wat raar en er zit gewoon nooit van dynamiek in de aankleding van de film. De personages zien er dan ook heel typisch uit: gigantisch brede mannen en vrouwen met grote borsten. Het zorgt voor een heel specifieke atmosfeer. Resleeved is een film van één uur en een kwartier, wat vrij kort is, maar het had zeker niet langer mogen duren. Hoewel het vast hangt aan de serie, worden de belangrijkste concepten opnieuw uitgelegd waardoor de film ook toegankelijk is voor nieuwkomers

De film is dan ook origineel in het Japans gesproken, maar zoals met elke Netflix film zijn er meerdere taalopties ter beschikking. Het verhaal zelf is ook zeer Japans en anime, terwijl het ook nog de essentie van Altered Carbon behoud. Het speelt zich af voor de serie, na de gebeurtenissen op Harlan's planeet en voor zijn gevangenschap van 250 jaar, maar heeft veel gelijkenissen met het eerste seizoen. Weer moet Takeshi Kovacs een mysterieuze zaak oplossen terwijl hij tegelijkertijd, door het beschermen van iemand anders, zijn hart kan tonen. De Japanse invloed is dan weer duidelijk in de focus op de jakuza, een organisatie die al sterk aanwezig was in de live-action serie. Altered Carbon was dus uiterst geschikt om uit te breiden met een Japans-geïnspireerde animatie film. Anderzijds weet het ook op een verrassende manier toe te voegen aan de wereld van Altered Carbon. Met innovatief gebruik van het sleeve-concept, blijven de principes fris.

Zoals we ondertussen al gewoon zijn, bevat deze film ook de nodige dosis aan bloed en hier en daar wat naakt. Vooral dit laatste toont de evoluties van het tweede seizoen, waar er beduidend minder naakt te zien. Jammer voor de fans zijn er bijna geen acteurs uit de serie die zijn teruggekomen, hoewel er wel enkele terugkerende personages zijn. De enige terugkerende acteur is Chris Conner, die gedurende de twee seizoenen de rol van Poe vertolkte. Hier geeft hij eveneens zijn stem aan een hotel-AI, Ogai. Toeval of niet, wie zal het weten. Algemeen was het een heel plezante film, al kwam het nooit aan het niveau van dat eerste seizoen. Het is een creatieve manier om de wereld wat uit te breiden en meer diverse stemmen aan het werk te laten. Altered Carbon: Resleeved is een heel plezante extra voor de fans van de serie maar ook een perfect beginpunt voor nieuwkomers tot de wereld van Takeshi Kovacs.

★★★

Altered Carbon: Resleeved is nu te zien op Netflix

Throwback - The Devil's Own