The Platform - Recensie

Wat Netflix voor mij zo speciaal maakt, is de inclusie van vele prachtige, festival films die anders nooit tot bij ons zouden komen. Een film waar ik al even naar uitkijk, is The Platform die in 2019 al de ronde deed in enkele festivals. De Spaanse film werd geschreven door David Desola en Pedro Rivero en geregisseerd door Galder Gaztelu-Urrutia in zijn eerste langspeelfilm na enkele succesvolle kortfilms. The Platform, of onder de originele titel gekend als El Hoyo, volgt Goreng (Ivan Massagué) bij zijn verblijf in The Pit, een verticale gevangenis met één cel per niveau, twee gevangenen per cel en een platform dat van boven naar beneden voor eten zorgt, twee minuten per cel.

Hoewel de film zich afspeelt over verschillende maanden, zorgt het verhaal er goed voor om het enigszins gestructureerd te houden. Elk duo zit maar één maand op een specifiek niveau waarna ze willekeurig van niveau veranderen. Met anderhalf uur heeft The Platform een perfecte lengte. Hoewel je niet veel tijd krijgt per niveau, brengt men genoeg informatie om het verhaal en haar personages te kunnen volgen. De concepten zijn ook vrij simpel waardoor daar niet te veel energie in gestoken moet worden en er meer tijd is voor diepere thema's. Dit maakt de film uiteindelijk zo goed. Hoewel hij geklasseerd staat als horror, is het eerder een zeer intense thriller. Zeker in deze tijden van de corona-lockdown heeft het een zeer eng effect, alsof je zelf ook in die situatie zit. In een wereld van sequels en remakes is dit een fantastisch, origineel concept.

De thema's halen meer inspiratie uit het heden. Het zet eigenlijk het kapitalistisch systeem een spiegel voor. In deze gevangenis is het ieder voor zich en is enige vorm van solidariteit volledig weg. Het is zelfs niet eens dat dat de regels zijn, met de kapitalistische gedachte gingen de mensen gewoon automatisch naar deze gedachte. Gevolg is dat de eerste niveau's goed eten maar er voor de onderste helft nog weinig over is. Het is vooral door Goreng dat we hiermee geconfronteerd worden. Zijn blijvende strijd voor een eerlijke verdeling is er een die we allemaal zouden moeten hebben, zeker in deze tijden van crisis. Enerzijds heb je deze krachtige boodschap, anderzijds de spanning en actie. Dit maakt The Platform een fantastische film.

The Platform zit ook zo simpel in elkaar. Buiten twee andere sets voor korte scenes, speelt de hele film zich letterlijk af op dezelfde set, telkens anders aangekleed. De weinige visuele effecten die dan nodig waren om de wereld tot leven te brengen, waren dan ook heel goed gedaan. Wel waren er nog redelijk wat acteurs nodig aangezien er toch enkele niveau's bezocht worden. Toch is het nog altijd een films die zich op een heel kleine ruimte afspeelt en dus echt kan focussen op de personages. Ivan Massagué (Pan's Labyrinth) weet de film goed te dragen. Veel hangt af van zijn performance maar hij doet het perfect. Het personage Trimagasi, gespeeld door Zorion Eguileor, was anderzijds ook één van mijn elementen. Zijn sinistere aanwezigheid geeft leven aan de eerste helft van de film, wanneer je nog in het verhaal moet komen.

Met het zware thema, vele bloederige en gruwelijke scenes, én de spanning doorheen het verhaal, is The Platform een zeer intense film die misschien niet voor iedereen is. De 18+ rating staat er dan ook niet voor niets. Het is natuurlijk ook een origineel Spaanstalige film. Netflix bied gedubde opties, maar er is niets boven het origineel, zelfs al moet ik wat ondertitels lezen. Het is voornamelijk ook een spannende, originele horror/thriller, en zo zijn er niet veel meer tegenwoordig. The Platform is dan ook zeker aan te raden voor een intense avond voor de tv.

★★★★

The Platform is nu te zien op Netflix

Vorige
Vorige

Altered Carbon: Resleeved - Recensie

Volgende
Volgende

Throwback - Eternal Sunshine of the Spotless Mind