Spenser Confidential - Recensie

Voor zijn eerste film in samenwerking met Netflix, werkt acteur Mark Wahlberg opnieuw samen met regisseur Peter Berg. Spenser Confidential is ondertussen al de vijfde samenwerking tussen de twee met voordien al Lone Survivor, Patriot's Day, Deepwater Horizon en Mile 22. De focus lag voornamelijk op waargebeurde verhalen met Wahlberg als de held. Hun laatste film was dan weer een fictieve actiefilm met verbazend Mark Wahlberg als de held. Hun huidige film is gebaseerd op het personage Spenser uit de boeken van Robert B. Parker, waarvan in het verleden al een tv-reeks en verschillende tv-films zijn gemaakt. Het verhaal voor deze film is geadapteerd uit het boek Wonderland, geschreven door Ace Atkins die de serie overnam na de dood van Parker. Wanneer twee agenten vermoord worden, gaat ex-agent Spenser, samen met zijn kamergenoot Hawk, op zoek naar de daders.

Spenser Confidential is op zich weinig verschillend dan zo goed als alle Mark Wahlberg films. Bij speelt een personage dat op een bepaalde manier midden in een slechte situatie geraakt en daarna de hele situatie redt. Of het nu is als een militair, een agent, een ex-agent of een huurling, je weet dat hij uiteindelijk de dag gaat redden. In deze film weet je voor het midden van de film al wie de slechterik is en hoe het verhaal, en het einde, in elkaar gaat zitten. Dit zorgt ervoor dat de meeste spanning al uit de film is vroeg in het verhaal. Vanaf dat moment is het puur een zoektocht naar details en het creëren van een spoor van vernieling die Wahlberg zo graag achterlaat in zijn films. De opgeblazen actiescènes zijn dan ook het enige dat de film uiteindelijk te bieden heeft. Hoewel ik goed begrijp dat Wahlberg plezier beleeft aan het maken van deze films, mist er na de zoveelste actiefilm heel wat inspiratie.

Ik heb heel Spenser Confidential kunnen kijken met weinig emotionele reactie. Weinig spanning, want die was halverwege de film al weg, en pas na de film had ik door dat de film deels streefde om een komedie te zijn. Gelachen heb ik alleszins niet. De interacties tussen Spenser en Winston Duke's personage Hawk moesten voor grappige situaties zorgen maar ze deden Spenser er eerder zeer onsympathiek uitzien. Ik heb anders ook tevergeefs zitten zoeken naar enige diepere betekenis achter het verhaal. De film wil niets zeggen, ze is er gewoon. Net zoals Robert B. Parker over zijn eigen boeken bekende, bestaat het puur als entertainment en om geld te verdienen. Het is weeral een film die over enkele weken al weer vergeten gaat zijn, net als Mile 22 twee jaar geleden. Soms maakt Wahlberg eens een goede film, zoals All The Money In The World maar dan heb je ook films zoals dit.

Hoewel Wahlberg's personage Spenser nog wel meevalt, was hij zeker niet het hoogtepunt uit de film. Voor mij stal Winston Duke de spotlight als Hawk. Ondanks zijn volatiele natuur, was hij nog altijd het meest herkenbare personage en leunde hij veel meer aan bij de huidige maatschappij. Het voelde aan als de oude en de nieuwe generatie samen. Jammer om te zien is wel dat in de hele film wel maar twee vrouwelijke personages te vinden zijn, waarvan één hoofdpersonage, gespeeld door Iliza Shlesinger, die dan weer de vriendin speelde. Weeral de mannen onder elkaar, zoals altijd. Bokeem Woodbine was weeral fantastisch als de slechterik, iets dat hij in het verleden al toonde in Spider-Man: Homecoming. Ook Alan Arkin en Marc Maron deden hun best om een goede film te maken. Zoals veel van zijn films speelt Spenser Confidential zich af in Wahlberg's thuisstad Boston. Jammer genoeg moeten de accenten dan ook in orde zijn, iets waar vooral Shlesinger nogal vaak in de fout gaat.

Uiteindelijk moet aan zo'n film weinig woorden vuilgemaakt worden. Het is simpelweg een entertainende actiefilm waar weinig diepte aan te pas is gekomen. De focus op corrupte agenten zou er één kunnen zijn maar dat is al zo vaak gedaan en veel verandering is er nog niet gekomen in de samenleving. Eenmaal je dit aanvaard, kijk je nog wel uit naar de volgende Wahlberg actiefilm. Het heeft een degelijke productie, cinematografie en soundtrack, alles wat je van een actiefilm kunt verwachten. Voor twee uur je hersenen uit te schakelen in het weekend, kan het nooit kwaad. Meer kunnen we er echter niet van verwachten.

★★1/2

Spenser Confidential is nu te zien op Netflix

Castlevania (S3) - Recensie