Official Secrets - Recensie

In België kunnen film nogal eens verschillende maanden na de release in de VS of de UK uitkomen. Een daarvan is de nieuwste film van regisseur Gavin Hood, die al projecten als X-Men Origins: Wolverine en Ender's Game op zijn naam geeft staan. Hoewel deze twee film niet echt veel hoop bieden, doet het verhaal en de cast dat wel. Het waargebeurde verhaal is nog altijd zeer relevant en sterren als Keira Knightley, Matt Smith en Ralph Fiennes geven de film enige legitimiteit. Official Secrets vertelt het waargebeurde verhaal van Katharine Gün (Keira Knightley), een Britse klokkenluider die informatie lekte aan de pers over een illegale operatie van de NSA om de UN de duwen naar een invasie van Irak. Het script werd door Gavin Hood geschreven samen met Sara en Gregory Bernstein op basis van het boek The Spy Who Tried to Stop a War: Katharine Gun and the Secret Plot to Sanction the Iraq Invasion van Marcia en Thomas Mitchell.

Ondanks zijn voorgeschiedenis blijkt deze nieuwe film van Gavin Hood vrij goed te zijn. De film weet het verhaal goed op te bouwen zonder te gehaast te lijken. Het verhaal komt wel wat traag op gang aangezien dat het interessante en spannende gedeelte niet direct begint bij de start van de film. Vanaf het moment dat ze de informatie lekt, vloeit de film zo goed dat het gedaan is voordat je het weet. Er is genoeg variatie tussen verschillende verhaallijnen om het niet saai te maken. Wat in dit soort waargebeurde projecten wel eens kan gebeuren, is dat het ingewikkeld wordt op het moment dat ze allemaal personen, vaak met maar één of twee scenes, in het verhaal steken. Deze vaak echte personen zijn natuurlijk nodig om de zaak te vertellen maar kunnen het nog al eens ingewikkeld maken. Door de toevoeging van onderschriften met naam en functie, én het beperken tot de voornaamste spelers, weet Official Secrets deze valkuil te ontwijken. Hoewel ik sowieso al wel houd van een dergelijk waargebeurd, intrigerend verhaal vol geheimen, ging deze zeer vlot voorbij.

Bij een film gebaseerd op "waargebeurde feiten" of een biografische film, ben je nooit echt honderd procent zeker van de accuraatheid, ook al bevatten ze meestal wel de essentie van het verhaal. Nabestaanden kunnen het dan ook vaak niet eens zijn met wat ze te zien krijgen. Ik was dan ook aangenaam verrast om te lezen dat Katherine Gün en journalisten Martin Bright en Peter Beaumont, gespeeld door respectievelijk Matt Smith en Matthew Goode in de film, doorheen de jaren hun advies gegeven hebben voor het verhaal van de film en uiteindelijk blij waren met hetgeen ze te zien kregen. Op een bepaalde manier draagt dit voor mij bij aan een maar aangename kijkervaring. Anderzijds gaven ook de acteurs een prachtige performance. Keira Knightley was zeer overtuigend als een persoon met principes maar die toch schrik heeft voor de consequenties zoals ieder van ons zou zijn. Ik ben altijd al een fan geweest van Matt Smith en hier weet hij weer een zeer charismatisch personage te brengen zonder van de film te domineren. De verscheidenheid aan Britse acteurs en actrices was eveneens een aangename verrassing.

Voor elke film zoals American Sniper of Zero Dark Thirty, films die de oorlogsmachine en de Amerikaanse interventie in het Midden-Oosten ophemelen, heb je film zoals The Report en Official Secrets. Soms is oorlog nodig als een vorm van verdediging maar vaak is het enkel om de macht en de rijkdom van landen te vergroten. The Report toonde al tot welke gruwel de VS in staat kon zijn en hoe ver ze kunnen gaan om alles onder de mat te vegen. Official Secrets toont dan weer hoe ver een overheid wil gaan om een oorlog te ontketenen waar het volk niets aan heeft. Beide films tonen nog maar eens hoe vuil deze overheden het spel spelen. Hoewel de overheid er bestaat om het land te regeren en het volk te dienen, spelen ze meer in op hun eigen belangen en de macht die ze hierbij vergaren op het wereldtoneel. Meer en meer onthullende films, die misdaden door overheden en grote bedrijven aan het licht brengen, komen deze dagen uit. Deze maand nog brengt de film Dark Waters het verhaal van Flint in Amerika, waar de stad al 6 jaar met vervuild en levensgevaarlijk water zit zonder dat de overheid er ook maar iets aan heeft gedaan.

Net als mij zullen vele mensen over de wereld dit aspect van de Irak oorlog nog nooit gehoord hebben. Hoewel we allemaal na een tijd wel wisten dat de oorlog nutteloos was, bleek er eigenlijk al veel eerder een besef te zijn. Door leugens en een drang naar macht en olie, zijn waarschijnlijk bijna een miljoen mensen gestorven in het Midden-Oosten en is de regio voor lange tijd compleet ontwricht. Zelfs vele jaren later is een verhaal als dit nog altijd relevant want de kans is groot dat overheden ons nog altijd op eenzelfde manier om de tuin lijden. Het jammere is dat films zoals Official Secrets nooit de verspreiding van een superhelden film hebben bijvoorbeeld. Dat zeg ik zelfs als een groet Marvel fan. De film heeft een prachtige soundtrack van Paul Hepker en Mark Kilian met wat mooie invloeden uit het Midden-Oosten maar ook de productie zelf is prachtig met een throwback naar 2004. Ik raad Official Secrets te sterkste aan voor iedereen een spannende maar ook zeer interessante film wil zien.

★★★★

Official Secrets is nu te zien op Itunes en Google Play

Throwback - Dark City