Uncut Gems - Recensie

Iedereen kent Adam Sandler wel van films als The Wedding Singer, 50 First Dates of The Longest Yard. Het was vooral als komiek dat hij veel succes had in de late jaren '90 en in de begin jaren 2000. Maar stilaan begonnen zijn films in kwaliteit naar beneden te gaan en rond het midden van de jaren 2010 was Sandler bijna niet meer te zien in grote films. Enkel met de animatiefilm Hotel Transylvania wist hij nog enig succes te bereiken. Maar onder de leiding van de Safdie broers (Good Time) probeert Sandler zich terug in de schijnwerpers van Hollywood te werken met een meer serieuze film. In Uncut Gems speelt Sandler Howard, een New York juwelier die altijd op de uitkijk staat voor grote kans. Een grote, riskante gok op een basketbalwedstrijd kan zorgen voor de winst van een leven maar tegelijkertijd moet hij zijn zaak, familie en het ontwijken van zijn tegenstanders balanceren.

A24 is als studio gekend voor haar horror films en gekke verhalen, Uncut Gems is geen uitzondering. De film staat niet stil, van het begin tot het einde wordt je constant van de ene situatie in de andere gegooid. Het begint in de darm van Howard en eindigt met een basketbalspel op leven of dood. Dat het verhaal zo snel gaat, is geen toeval want het toont het type van persoon dat Howard is. Altijd van het een naar het ander, met altijd een andere manier om geld te verdienen of te verliezen. Tegelijkertijd hebben de Safdie broers er ook voor gezorgd dat de film, naast het snelle ritme, ook een goede opbouw heeft. Je weet al snel dat je geen fan bent van Howard. Hij liegt, hij bedriegt en het is geen aangenaam persoon maar toch ben je voor hem aan het juichen op het einde. Je hoopt dat hij het haalt en op een bepaalde manier gun je het hem ook al weet je dat hij juist niets verdient. Sandler en de Safdie Broers wisten mij toch te doen geven om deze persoon en dat is voor mij het teken van een goede film.

Mijn voornaamste gevoel bij deze film was frustratie. Niet dat het verhaal slecht was of dat de regisseurs verkeerde keuzes maakten, maar ik was gewoon gefrustreerd met Sandler's Howard. Hij blijft doorheen de film de ene verkeerde beslissing na de andere maken wat hem constant in de problemen brengt. Je zit gewoon met open mond te kijken naar een man die zijn leven en familie weg gooit. Maar dat maakt nu eenmaal de essentie van veel entertainende films, verkeerde beslissingen. En hoewel dit hilarisch is, komt hier ook een donkerder thema van de film naar boven. De film toont ook heel duidelijk wel effect een gokverslaving en de constante drang naar geld, bekendheid en winnen kan hebben op een persoon, zijn leven en zijn omgeving. Het beeld is zeker niet mooi. Het is een leven van liegen en bedriegen waarbij je constant over je schouder moet kijken. Samen met schrijver Ronald Bronstein hebben de Safdie broers dit aspect van een leven in New York goed in beeld weten te brengen.

We krijgen hier een Sandler te zien zoals we hem nog nooit zagen. Hij probeert eens niet de grapjas uit te hangen in een komische film maar doet in een serieuze film. Hij weet perfect deze energie als komiek te vertalen in een personage die liegt en probeert grappig te zijn om in een goed oog te staan bij mensen, en dan vooral bekende mensen. Soms is hij iets te veel en kon hij mij echt frustreren, maar dat duurde nooit lang. Dit is zowat het enige dat mij tegenviel bij momenten. Als je erop terug kijkt, is de rol echt wel op Sandler's lijf geschreven. Uncut Gems is hopelijk zijn stap terug hogerop. Ik hou er ook van hoe de film bekendheden heeft kunnen vast krijgen om zichzelf te spelen. Basketbalspeler Kevin Garnett speelt zichzelf in een grote bijrol en zelfs The Weeknd heeft een fantastische scene in de film. Met onder andere Idina Menzel, LaKeith Stanfield en Tilda Swindon heeft Uncut Gems toch een indrukwekkende cast.

Ik weet niet wat er in het water zit bij A24 maar hun films blijven scoren. Zelfs de prachtige muziek van Daniel Lopatin heeft een alternatieve vibe die het snelle ritme en het hoofd van Howard perfect mee illustreerden. Het toont nog maar eens dat er vele originele verhalen uitkomen op een jaar maar dat deze vaak onder de radar vliegen omdat ze soms wat te extreem kunnen zijn. Met een distributiekanaal als Netflix hoop ik dat Uncut Gems toch nog een groot publiek weet te vinden. De Oscars vonden de film jammer genoeg niet goed genoeg voor in aanmerking te komen voor een van hun prijzen maar daarbuiten wordt de film enkel maar geprezen. Met dit laatste kan ik het enkel maar eens zijn.

★★★1/2

Uncut Gems is nu te zien op Netflix

Jojo Rabbit - Recensie