Judy - Recensie

In zijn tweede langspeelfilm bewerkt regisseur Rupert Goold samen met schrijver Tom Edge het levensverhaal van Hollywoodlegende Judy Garland, bekend als Dorothy in The Wizard of Oz. Het verhaal behandelt de laatste jaren van Garland's leven waarin ze in de winter van 1968 naar Londen trekt voor een reeks van uitverkochte concerten. Bridget Jones's Diary actrice Renée Zellweger kruipt voor deze film in de huid van Judy Garland. De film volgt in de voetsporen van de vele biografische films van de voorbije jaren zoals Bohemian Rhapsody en Rocketman.

Het verhaal van Judy concentreert zich voornamelijk op de late jaren zestig met Zellweger in de rol van Garland, maar springt ook regelmatig terug naar haar jeugdjaren met Darci Shaw in rol van Garland. Het is vooral deze non-lineaire manier van vertellen en het langzaam vrijgeven van informatie die het verhaal haar diepte geeft. Als Europeaan en casual filmliefhebber, ben ik niet echt bekend met de persoon Judy Garland. Het is dus echt aan het verhaal om mij om deze persoon te doen geven aangezien ik niets weet over deze persoon. De dronken en warrige Garland wordt pas relateerbaar voor het publiek hoe meer de flashback tonen over haar verleden. Het is heel triest om te zien hoe het leven van een jong meisje zo kan gecontroleerd worden door Hollywood tot op een punt dat het haar hele leven beheerd.

De echte ster van de film is Renée Zellweger. Ze is ver verwijderd van haar wereld bekende rol als Bridget Jones en heeft zich compleet getransformeerd. Hoewel ik dus niet bekend ben met Garland zelf, is het duidelijk dat Zellweger veel moeite heeft gedaan om bewegingen en manieren van Garland zo goed mogelijk na te doen. Ze deed mij een beetje denken aan Koen Crucke of zelfs aan mijn eigen oma. Het is deze inleving in de persoon en het personage dat ze op het doek weet te brengen dat de film zo goed maakt. Een dergelijke fysieke inleving en vertolking van een bekende persoon, die ook erg geliefd zijn tijdens het award-seizoen. Dit bekend natuurlijk niet dat Zellweger's performance slecht was.

Hoewel Zellweger's acteerprestatie intrigerend om te zien is, is de rest van de film dat wat minder, wat uiteindelijk Zellweger zelf ook niet ten goede komt. De film heeft mij nooit kunnen vastnemen en mij doen geven om deze personages. Het is een interessant verhaal om te vertellen maar de emotionele connectie was voor mij niet aanwezig. Het is vooral het idee van Hollywood dat blijft hangen na de film, hoe Garland uitgebuit werd en haar hele leven gaf aan de showbusiness zonder er zelf ook maar iets van te zien. De film zelf ga ik waarschijnlijk snel vergeten maar deze feiten gaan blijven hangen. Op een bepaalde manier is het jammer want Judy bevat toch enkele goede elementen zoals het homokoppel in de film mooie representatie is.

Judy is voornamelijk een film van haar tijd, met de ene biografische film film over een ster na de andere. Het hoofdpersonage is meestal fantastisch geacteerd maar uiteindelijk zien de films er allemaal hetzelfde uit. Natuurlijk zijn de films voorspelbaar want ze zijn biografisch maar toch zijn het altijd dezelfde soort personen met verslavingen en een moeilijke levensloop. Judy bewandeld dit zelfde pad met een fantastische Renée Zellweger maar een anderzijds standaard biografisch verhaal. Voor liefhebbers van Garland en biografische verhalen, zeker een aanrader maar anderzijds niet echt de moeite.

★★★

Judy is nu te zien op Itunes, Google Play en YeloPlay

The Farewell - Recensie