Dracula - Recensie

Exact drie jaar na het laatste seizoen van de wereldberoemde tv-serie Sherlock, is het duo van Steven Moffat en Mark Gatiss terug met een nieuwe show. Wederom zoeken ze hun inspiratie in de literatuur, deze keer uit Dracula van Bram Stoker. Het plot volgt het klassieke verhaal van de vampier Dracula die met behulp van een onwetende Jonathan Harker naar London probeert te verhuizen. De twee schrijvers zijn gekend voor hun vrij trouwe adaptaties maar toch altijd wat verandering aanbrengen én een moderne setting prefereren. In deze recensie kunnen er spoilers opduiken in verband met deze adaptatie.

De structuur van deze mini-serie is ongeveer hetzelfde als deze van Sherlock, met name drie lange afleveringen van anderhalf uur per seizoen. Het verschil is de manier waarop hiermee wordt gewerkt. Het gaat niet om drie verschillende mysteries meer wel om een verhaal van vier uur en een half lang dat perfect is opgedeeld in drie. Perfect om te bingen. Als een casual fan van vampieren en Dracula in film, was ik heel blij met deze serie. Het was eng maar tegelijkertijd ook grappig aangezien dat de hoofdpersonages een geweldige chemie hebben. een serie voor kinderen is het echter niet. Hoewel het geen naakt bevat is er wel veel bloed, geweld en enkele zeer verontrustende beelden. Het heeft meer die horror aspecten maar tegelijkertijd ook niet. Het voelt nog altijd heel erg aan als een serie van Moffat en Gatiss. De manier waarop het verhaal verteld wordt, de interacties tussen personages en slim proberen te zijn door het publiek dingen te weerhouden of wijs te maken, het is typisch hun stijl.

Net als het boek speelt het verhaal speelt het verhaal zich af op het einde van de achttiende eeuw, in 1897 om precies te zijn. Het volgt grotendeels het originele verhaal maar wel met enkele veranderingen en toevoegingen. Harker's verhaal is anders, Mina heeft een veel kleinere rol en Van Helsing heeft ook wat veranderingen ondergaan. In dit verhaal is ze een vrouwelijk personage en heeft ze een heel andere band met Dracula maar is ze nog altijd een macht voor de vampier. De afleveringen zijn heel duidelijk opgedeeld in een deel in Europa, een deel op de Demeter en een deel in Londen. Met de modernisering van Sherlock Holmes was het mogelijk dat het duo dit ook met Dracula zou proberen maar dat blijkt niet het geval ... voor twee afleveringen. Het deel in Londen speelt zich dan weer af in het hedendaagse Londen. Hoewel het nog altijd in grote lijnen het boek volgt, verschilt het hier het meeste van het originele verhaal.

Casting doet vaak veel, kijk maar naar Benedict Cumberbatch als Sherlock Holmes en Martin Freeman als John Watson. Hier hebben ze opnieuw een fantastische Dracula weten te casten in de persoon van Claes Bang. De Deen weet perfect de charmes maar ook het beestige van Dracula te kanaliseren. Bij het zien van zijn performance moest ik denken aan Mads Mikkelsen, een landgenoot die eveneens perfect een slechterik wist te vertolken in de vorm van Hannibal. Zijn grootste tegenspeelster is Dolly Wells als Sister Agatha, een Nederlandse Non. Ik was heel erg verbaasd van haar overtuigend accent als Engelstalige. In de kracht die ze uitstraalt weet ze zich perfect tegenover Bang's Dracula te plaatsen. Ook John Heffernan als Jonathan Harker gaf een fantastische performance.

Mini-series zijn enkele van mijn lievelings-projecten om te bekijken. Je hebt meer tijd dan een film om een verhaal uit te spitten en meestal gaan tweede seizoen om het uit te rekken. Hoewel ik graag een heel serie in de negentiende eeuw had willen zien, doen Moffat en Gatiss waar ze goed in zijn: een ouder verhaal naar het heden brengen. In Dracula was de connectie nog veel duidelijker dan in bijvoorbeeld Sherlock, maar het doel is duidelijk om het wat frisser te maken. Ik hoop dan ook dat het bij deze drie afleveringen gaat blijven. De serie was goed en ik heb mij geamuseerd maar de aflevering in het hedendaagse Londen voelde al snel wat saai aan. Voor mij ging het met deze aflevering wat naar beneden. Een vervolgseizoen zou het hele concept onnodig verlengen en zou de kwaliteit van de serie onderuit halen. Ga Dracula dus zeker kijken en geniet van de prachtige performances van Claes Bang en Dolly Wells.

★★★1/2

Dracula is vanaf nu te zien op Netflix

1917 - Recensie