Frozen II - Recensie

Het is ondertussen al zes jaar geleden dat Frozen uitkwam en vele huiskamers inpalmde met haar bekende liedjes. Doorheen al deze jaren heeft de film nog altijd niets van haar populariteit moeten afgeven. Toch was het blijkbaar tijd om een vervolg te breien, naast de verschillende kortfilms natuurlijk, aan een van Disney's meest populaire films. Deze keer moeten Anna, Elsa, Olaf, Kristoff en Sven naar een mysterieus, magisch bos reizen om Arendelle te redden van een mysterieuze kracht. Om het koninkrijk te redden moeten ze op zoek naar de oorsprong van Elsa's krachten. Met Jennifer Lee en Chris Buck, de regisseurs en co-schrijvers van Frozen, opnieuw achter het stuur, heeft Disney opnieuw een kans op een hit.

Frozen II is zelfs nog beter als haar voorganger in mijn opinie. De eerste film was voor mij altijd een samenhang van grappige, memorabele scenes en de liedjes die we allemaal hebben leren kennen, maar echte emotie voelde ik er nooit echt bij. Heel het verhaal liet mij vrij koud. Kinderen zien dit natuurlijk anders, daarom is het ook zo'n bekende film geworden, maar toch miste ik diepte. Deze emotionele diepgang is juist hetgeen dat Frozen II wel weet te brengen. Ze weten dat hun grootste fans opgegroeid zijn en daar houden ze rekening mee. Het verhaal bespreekt thema's zoals verandering en hoe hiermee om te gaan maar hoe bepaalde zaken toch nooit veranderen. Ook verlies en rouwen zijn ook enkele elementen die weer voorkomen. Samen met enkele verhaallijnen maakt dit het een vrij emotionele film.

De film probeert te groeien samen met haar publiek. Op bepaalde momenten kan het verhaal dan ook vrij donker zijn. Thema's zoals kolonialisme en toxic masculinity worden ook aangehaald ook al zijn het niet de kinderen die dit opmerken. Maar bij bepaalde scenes dacht ik echt dat het wat te veel ging zijn voor kinderen. In mijn voorstelling zag ik enkele kinderen hun gezicht beschermen tijdens enkele van deze enge momenten. Maar voor het grootste deel is Frozen II nog altijd volgepakt met iconische momenten en fantastische liedjes die je doen je een constante glimlach bezorgen. Elsa en Anna hebben hun diepe relatie en hun missie om Arendelle te reden maar op de achtergrond zijn Olaf, Kristoff en Sven hun hilarische zelf terwijl ook nog altijd heel diep uit de hoek te kunnen komen.

Frozen is natuurlijk gekend omwille van het superbekende Let It Go. Bij het horen van de liedjes in haar opvolger was ik eerst niet compleet overtuigd dat dat keer ook het geval ging zijn. Niet dat de liedjes niet goed zijn maar ik wist niet of ze catchy genoeg waren. Wel, enkele dagen later en ze zitten nog altijd in mijn hoofd. Frozen II slaagt erin om opnieuw een reeks aan liedjes te maken die huiskamers gaan overnemen. Elsa heeft de bekende liedjes maar ook Olaf en Kristoff krijgen deze keer liedjes die zo verschrikkelijk grappig zijn. Elk liedje in Frozen II is perfect gezongen en geschreven. Naast de liedjes is ook de animatie weer van een bijzonder hoog niveau. Elk frame is zo mooi samengesteld dat je het zou kunnen ophangen als een schilderij. Het niveau van detail is onwaarschijnlijk. Disney blijft de lat van 3D animatie maar hoger leggen wat prachtig is om te aanschouwen.

Ik had nooit gedacht dat een Frozen film mij nog zo kon raken. De makers zijn niet in de val gelopen om simpel de formule van de eerste film te kopiëren. Door de film te laten meegroeien, hebben ze het verhaal enkel maar beter gemaakt. Na al de emoties van verdriet tot angst, brengt Frozen II nog altijd een glimlach op je gezicht en op het einde van de dag is dat het belangrijkste. Je krijgt kippenvel van de muziek en het sleurt je mee in dit spannend avontuur. De zalen gaan vol zitten met kinderen maar volwassenen moeten zeker niet denken dat het maar een simpele kinderfilm is.

★★★★

Frozen II is nu te zien op Disney+, Itunes en Google Play

Star Wars Countdown - The Empire Strikes Back