Dolemite Is My Name - Recensie

Ik moet zeggen, het is al een tijdje geleden dat we Eddie Murphy nog eens in een high-profile film gezien hebben. En wat doet een acteur dan? Je gaat helemaal los op een Netflix film. Voor Murphy is dit Dolemite Is My Name. Natuurlijk ging ik deze bekijken, het zag er goed uit, maar ik wist er niets van. Ik zag de trailer en met de nachtclubs en pimps die ik hierin zag, wist ik niet zeker of het iets voor mij zou zijn. Nu ik de film uiteindelijk heb, gezien is mijn mening compleet veranderd. Dit is een fantastische film die het zien waard is want het is zoveel meer dan in die ene trailer te zien is.

Dolemite Is My Name is geregisseerd door Craig Brewer (Empire), en geschreven door Scott Alexander en Larrty Karaszeski (American Crime Story), en verteld het waargebeurde verhaal van Rudy Ray Moore aka Dolemite, gespeeld door Eddie Murphy. Als zanger, danser en komiek probeert hij in de jaren zeventig door te breken, maar zonder veel succes. Uiteindelijk weet hij succes te vinden met zijn Dolemite personage dat hem bekend maakt op de planken en op de radio. Maar Ray zelf wil een film. Hij probeert dan ook alles om zijn droom waar te maken. Deze echte film uit de jaren zeventig is een zeer bekend geworden in het Blaxploitation genre. Dit fel bekritiseerde genre uit de jaren zeventig en tachtig bestaat uit films waar Afro-Amerikaanse personages worden weergegeven als criminelen en mensen met slechte motieven. Vaak vonden deze ook plaats in slechte buurten en werd er ook veel gebruik gemaakt van geweld, sex en drugs. Het was een fenomeen maar het is niet aan mij om dit cultureel fenomeen verder te ontleden. Daar zijn Afro-Amerikaanse critici voor die beter gekwalificeerd zijn dan mij. Het is ook zeker niet mij plaats om het cultureel belang van beide films te beoordelen. Ik kan enkel zeggen wat ik van deze film vond. En dat is dat hij fantastisch is.

Het thema van Dolemite Is My Name is niet nieuw. Films over acteurs en de entertainment industrie worden vaker gemaakt. Je kunt de film zelfs vergelijken met bijvoorbeeld Lalaland. Maar terwijl in Lalaland nog altijd een geïdealiseerd beeld wordt geven van de industrie, is het verhaal hier gegrond in de realiteit. Wat niet genoeg is weergegeven in Lalaland, zijn de dieptepunten en het harde werk dat vaak achter het succes ligt. Ray moet hier werken en al zijn geld inzetten om toch maar die droom waar te maken. Maar je ziet ook dat hij dit niet alleen doet. Hij heeft vrienden rond zich die mee gaan in zijn visie. En dit maakt Ray een persoon waar je als kijker achter kunt staan. Iedereen heeft dromen en kan zich dan ook wel vinden in wat Ray doormaakt. Er zijn zware en droevige momenten maar om uiteindelijk het plezier te zien dat deze film uitstraalt, maakt Dolemite Is My Name grappig, plezant en hoopvol.

Eddie Murphy toont nog maar eens dat hij meer is dan enkel de komiek, waar hij niet vanaf geraakt. Hij heeft grappige momenten in deze film en hij weet dit zoals altijd perfect te brengen. Maar dit verhaal is meer dan enkel grappig. Het is echt en Murphy weet zoveel menselijkheid tot deze rol te brengen. Maar de film kon ook rekenen op een gigantische cast van bekende acteurs. Wesley Snipes, Keegan-Michael Key, Da'Vine Joy Randolph, Craig Robinson, Chriss Rock, Snoop Dogg ... om er maar enkelen te noemen. Er zijn veel biografische films uitgebracht de laatste tijd maar deze film, gefocust op een Afro-Amerikaanse entertainer die waarschijnlijk weinig mensen kennen, voelde fris aan. De swingende muziek van Scott Bomar zorgde voor de perfecte sfeer in een film die zeer vloeiend verliep. En niet alleen fris, ik heb plezier gehad.

Uiteindelijk is het jammer dat Dolemite Is My Name niet zoveel bioscoopschermen gezien heeft. Het is een verhaal dat op een groot scherm hoort volgens mij. Een entertainende film waar de gemiddelde mens ook nog iets van opsteekt, zoals ik heb gedaan. Het is tijd dat dergelijke positieve, biografische verhalen van Afro-Amerikaanse personen meer te zien zijn. Anderzijds hoop ik ook dat dit ook zorgt voor een tweede golf in de carrière van Eddie Murphy. Hij toont dat hij nog altijd relevante verhalen te vertellen heeft. Voor iedereen die eens iets anders wil zien op Netflix, raad ik Dolemite Is My Name sterk aan.

★★★★

Dolemite Is My Name is nu te zien op Netflix

Torpedo - Recensie