A Rainy Day In New York - Recensie

In A Rainy Day In New York gaan twee jonge mensen, gespeeld door Timothée Chalamet en Elle Fanning, naar New York voor een veelbewogen weekend en slecht weer. Meer valt er over de film van Woody Allen bijna niet te zeggen. En oh ja, het is een Woody Allen film. Zelfs na de vele beschuldigingen van aanranding blijft hij blijkbaar films maken. Vele bekende acteurs blijven ook met hem samen werken. Maar zelfs naast al de beschuldigingen, zijn zijn films nog relevant?

New York is een van Allens favoriete plekken en zie je ook in zijn film. Hij probeert de stad in zijn mooiste licht weer te geven. Zelfs als het regent lijkt het te idillisch om waar te zijn. En dat is New York hier ook. Een geïdealiseerd beeld dat hoogstwaarschijnlijk niet klopt met de realiteit. Samen met een goede cinematografie en simpele soundtrack is de film visueel vrij aangenaam om naar te kijken. De technische aspecten zijn dus zeker niet de pijnpunten, het script en de directie zijn dit echter wel.

De hoofdpersonages zijn voornamelijk jongeren met enkele oudere acteurs om de cast uit te ronden. Maar doorheen de film is het duidelijk dat dialogen en gedragingen, geschreven en geregisseerd zijn door een oudere man. De personages, vooral dat van Timothée Chalamet, gedragen zich niet als iemand van die leeftijd. Zou het script nu geschreven zijn voor mensen van in de dertig of misschien zelfs veertig, dan zou de film veel logischer zijn. Ik heb het gevoel dat het jongeren probeert aan te spreken maar daar compleet in faalt.

Uiteindelijk doen alle acteurs wel het beste met wat hen gegeven is. Timothée Chalamet weet zijn charmes nog altijd goed te gebruiken maar eigenlijk is hij ook niet echt herkenbaar. Elle Fanning doet hetzelfde met een vrouwelijk personage dat echt niet goed geschreven is. Ook andere acteurs zoals Selena Gomez, Liev Scheiber, Jude Law, Diego Luna en Rebecca Hall doen hun best maar niets om memorabel te noemen. Maar uiteindelijk denk je waarom al deze bekende namen ja gezegd tegen dit script? Ze moeten toch ook gezien hebben hoe ouderwets en geïdealiseerd alles aanvoelde. Ook het feit dat alle personages uit rijke families komen helpt ook niet om het te gronden.

Is A Rainy Day In New York een goede film? Ja en nee. Visueel geeft het een heel fris en dynamisch gevoel. Bij het verhaal voel je echter dat Woody Allen stilaan niet meer mee is. Het is niet meer relevant voor jongeren tegenwoordig, terwijl het verhaal voornamelijk rond deze categorie draait. Zeker met al de beschuldigingen is het beter dat Allen de camera neerlegt. Ik raad aan om zeker geen geld uit te geven aan deze film want uiteindelijk is het het niet waard.

★★1/2

A Rainy Day In New York is nu te zien op Google Play

Joker - Recensie