Dark Phoenix - Recensie

Geschreven en geregisseerd door Simon Kinberg vertelt Dark Phoenix het verhaal van het gevecht van de X-Men tegen hun sterkste tegenstander: hun eigen teamlid Jean Grey (Sophie Turner). Geraakt door een mysterieuze kracht na een ruimtemissie, wordt Jean niet alleen veel krachtiger maar ook instabieler. Terwijl Jean worstelt met de entiteit binnenin haar, doet ze mensen rond haar pijn en ontrafelen de banden die de X-Men samen hielden.

Negentien jaar geleden leerde een groot deel van de wereld voor de eerste keer de X-men kennen. Superhelden in lederen pakje maar kindvriendelijk en met een groot budget. Een directe hit die spersterren maakte van acteurs als Hugh Jackman. Negentien jaar later en we zien dat de basis voor het succes van vandaag bij deze originele trilogie lag. Vele mensen, waaronder mezelf, zijn opgegroeid met de X-men, de Marvel films voor de Marvel films. Wel met ups en downs, ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die Origins: Wolverine nog entertainend vind, maar toch blijft het de OG van de superheldenfilms. Zelfs First Class en Days of Future Past waren nog geniaal, zeker na hun meest recente films, maar je moet bekennen dat het daarna terug wat bergaf ging. Apocalypse was log en hoofdzakelijk emotieloos, niets iets dat we gewoon zijn van onze favoriete films. Met Dark Phoenix is er nog een kans om het schip te keren voor de overgang naar Disney. Wat is de kans dat dat faalt? Groot blijkbaar.

Nu, het moet wel gezegd worden, Dark Phoenix is niet zo slecht als geclaimd wordt. Ja, de film heeft heel wat problemen maar ik heb mij niet per se verveeld. De film was op momenten nog wel entertainend en mooi. Er zijn verschillende sequenties en beelden in de film die beeldschoon zijn. De muziek van de altijd briljante Hans Zimmer geeft een zekere zwaarte en epische gehalte, wat wel nodig is om dit verhaal te ondersteunen. James Mcavoy als Charles Xavier en vooral Michael Fassbender als Magneto stelen het scherm met hun talent en charisma. Hoewel we weer niet meer diepte te zien krijgen tussen deze twee vrienden/vijanden, zijn hun scenes nog wel altijd de hoogtepunten. Entertainend dus. Maar als tiende film (zonder Deadpool mee te rekenen) in een lange geschiedenis schiet het toch wat te kort voor mij.

Ik hou wel van wat continuïteit, een van de aspecten die ik wel apprecieer in een goede franchise. Maar de X-men films hebben daar altijd al een vrije losse houding bij gehad. Dark Phoenix is geen uitzondering. Het negeert vele elementen die opgezet werden in Apocalypse. Op het einde van deze vorige film gebruikte ze de Phoenix force al maar nu lijkt deze niet in haar te zitten vanaf het begin maar is het eerder een kracht van buitenaf die zich hecht als een parasiet. Ook de coole uniformen van op het einde zijn vervangen door doffe, blauwe stoffen pakjes. Ook het verloop van tijd doet mij in mijn haren krabben. Deze film speelt zich af in de jaren negentig, een negen jaar na de vorige maar de originele personages, van First Class, zien er nog altijd geen haar anders uit. Sinds die film is er echter al dertig jaar voorbij gegaan en sinds ze jong waren nog meer. De nieuwere personages zien er dan weer wel hun leeftijd uit.

Maar zoals ik al eerder zij, is dat doorheen de tijd zowat het handelsmerk van de X-Men franchise geworden. Het gebrek aan continuïteit zou dan ook door de vingers gekeken kunnen worden. Maar over de manier waarop de film loopt is ook wat te zeggen. Je blijft wat op je honger zitten. Naar het einde van de film was ik aan het wachten tot de finale op gang ging komen maar voor dat dit kon gebeuren was de film gedaan. Ik voelde geen spanning en hoewel Jean gehypet werd als DE grootste tegenstander, voelde ik nooit echt dat andere personages in gevaar waren. Voor een grote finale te zijn viel de film dus tegen. Hoewel je al zoveel films achter de rug hebt voelde ik zo goed als geen connectie meer voor deze personages. Doorheen Apocalypse en nu Dark Phoenix, is er nooit echt een band gevormd met de zogezegd nieuwe generatie. Zelfs met een Mystique en Beast is de band compleet weg.

Het is ondertussen de tweede keer dat er geprobeerd wordt dit verhaal te verfilmen. Is het nu wel gelukt, na de mindere ontvangst van The Last Stand? Nee. Maar ze hebben wel geprobeerd van het anders aan te pakken, ook al is het niet zo goed gelukt. Het is en zal een struikelblok blijven. Jammer is het wel dat we op zo'n manier afscheid moeten nemen van het Fox tijdperk. Er waren goede en slechte tijden maar het is jammer om met een middelmatige film te moeten afsluiten. Als je de film toch gaat kijken, ondanks de vele slechte reviews, ga zeker met niet al te grote verwachtingen. Zo zul je misschien toch nog een entertainende film te zien krijgen.

★★1/2

Dark Phoenix is nu te zien op Itunes en Google Play

Throwback Recensie - The Rocky Horror Picture Show