Chernobyl - Recensie

Gecreëerd door Craig Mazin (The Huntsman) en geregisseerd door Johan Renck (Breaking Bad, Vikings), verteld Chernobyl het verhaal rond de explosie van de kernreactor in 1987. Vechtend tegen een berg aan obstakels wordt geprobeerd de reactor zo snel mogelijk te bergen en gezocht naar de oorzaak van de catastrofale explosie.

HBO is gekend voor haar originele series die de grens proberen te verlegen, vaak met heel wat naakt en geweld. Game of Thrones is in recente jaren een van de meest geslaagde projecten, die perfect beantwoord aan deze stereotypen. Meer het kanaal is ook gekend voor haar realistische en shockende series die vaak waargebeurde of confronterende elementen bevatten. De laatste serie die deze grenzen opzocht was bijvoorbeeld Band of Brothers waarin een tragisch beeld van de Tweede Wereldoorlog gevormd werd. Maar dit is al sinds 2001 geleden en sindsdien is er wat minder focus geweest op deze thema's. Met Chernobyl probeert HBO deze grenzen terug op te zoeken en door middel van shockende waarheden uit het verleden de mens terug wat wakker te schudden.

Doorheen vijf afleveringen toont de serie de explosie van Chernobyl doorheen de ogen van de verschillende arbeiders en militairen maar voornamelijk door de ogen van wetenschapper Valery Legasov, gespeeld door Jared Harris. Er is geprobeerd om de serie zo accuraat mogelijk te maken. Schrijver Craig Mazin is daar in de Behind-The-Scenes en op Twitter ook heel open over geweest. Dankzij het vele materiaal is dit uiteindelijk ook gelukt. Natuurlijk zijn er enkele wijzigingen gemaakt om het wat vloeiender te laten verlopen. Het personage van Emily Watson is bijvoorbeeld een combinatie van de verschillende wetenschappers die helpen in het achterhalen van de fouten met de reactor. Maar uiteindelijk ligt het belang niet in deze details. Chernobyl heeft een veel grotere waarheid te vertellen die zelfs vandaag nog relevant is.

De systematische ontkenning van de zwaarte van de gebeurtenissen door de overheid en de tegenspreken van wetenschappers, is het grootste thema dat hier wordt tentoon gesteld. Het maakte mij werkelijk ziek om te zien hoe ver er wel niet gegaan werd om hun eigen fouten te verbergen en maar geen teken van zwakte te willen geven. Wat er ook gezegd werd vanuit de wetenschappelijke gemeenschap, het duurde maanden en jaren vooraleer de waarheid eindelijk boven kwam. Maar het ergste is dat het mij heel hard deed denken aan de situatie waar de wereld vandaag in verkeert. De opwarming van de aarde wordt op eenzelfde manier ontkend als het drama in Chernobyl vele jaren geleden. Zelfs nu nog worden wetenschappers tegengesproken en de waarheid verborgen. Het is heel angstaanjagend om zo geconfronteerd te worden met het idee dat de mensheid in al die jaren nog altijd niets geleerd heeft.

De serie is ook heel mooi gefilmd en ineen gezet. Door dezelfde regisseur te gebruiken voor elke aflevering is er een mooie continuïteit in de visuele taal. De muziek en de beelden werken perfect samen om de perfect sfeer te zetten van de finale jaren van de Sovjet Unie. Het is ook heel belangrijk dat de acteurs Engels praten in hun eigen accent in plaats van een vals Russisch te adopteren. Door een vals accent zou het te veel op een karikatuur lijken waardoor niemand serieus zou zijn genomen. Met hun eigen Engelse accenten lijken het veel meer op echte personen en kan de inhoud veel serieuzer genomen worden. Het heeft zeker bijgedragen aan het succes.

Historische series of films kunnen entertainend zijn, een bijna utopische andere wereld tonen of een vleug van nostalgie met zich mee brengen. Maar soms duwt een verhaal je zo met de neus op de feiten dat je niets anders kunt dan kijken. Het is niet altijd verstandig om conclusies te trekken aan de hand van het verleden maar toch kan een verhaal zoals Chernobyl ons nog veel bijleren. Dat Rusland nog altijd niet veranderd is, is ook te zien aan hun reactie. Ze zijn nu al aan het werken aan hun eigen film die de schuld zou leggen bij de CIA, compleet weg van hun eigen verantwoordelijkheid. De wereld is nog niets veranderd. Ja, de serie is ongemakkelijk om te kijken maar kijk. Als er ooit nood was aan een serie dan is het de deze wel.

★★★★1/2

Chernobyl is nu te zien op YeloPlay

Dark Phoenix - Recensie