Rocketman - Recensie

Geregisseerd door Dexter Fletcher (Eddie The Eagle) en geschreven door Lee Hall (Billy Elliot, War Horse), is Rocketman een epische muzikale fantasie over de eerste jaren van Elton John's carrière. De film volgt de fantasierijke transformatie van verlegen piano wonderkind Reginald Dwight naar internationaal superster Elton John, gespeeld door Taron Egerton.

Het voorbije jaar is het echt het jaar geweest van de muzikale, soms biografische, films met wisselend succes. Je had het tragische A Star Is Born, een fictionele maar daarom niet minder hartbrekende film, maar ook Bohemian Rhapsody, dat geteisterd werd door een hobbelige productie en een minder positieve ontvangst. Maar je ziet niet vaak een biografische, muzikale film over een persoon die nog in leven is. Nu kunnen we eindelijk het verhaal en de persoon erachter appreciëren nu deze persoon nog in leven is. Het is ook de eerste keer dat we een andere aanpak zien van een biografische film. In plaats van te gaan voor een zo accuraat mogelijk verhaal, laten ze de fantasie meer zijn vrije loop gaan terwijl op hetzelfde moment de essentie van Elton John's verhaal te behouden. Ze kunnen zo de gegarandeerde kritiek voorblijven die een waargebeurd verhaal altijd teistert.

En ik moet zeggen dat Fletcher en Hall daar perfect in zijn geslaagd. De film voelt aan als een mengeling van Bohemian Rhapsody, met haar doel om de zanger te doorgronden, en Mamma Mia, met haar opwekkende muzikale zang- en dansnummers. Hoewel de film zeer donker wordt met tijden, is er ook nog zoveel plezier te beleven. De film is zo mooi dat je soms vergeet hoeveel pijn Elton John doorstaat op het scherm. Het lijkt alsof je zelf meegesleurd wordt in de blitse, kleurrijke en soms fantasy wereld waar Elton John zich in bevond.

Het is niet makkelijk om de rol van Elton John te vertolken maar Taron Egerton doet een fantastische job. Het is zelfs te zeggen dat het zijn beste acteerprestatie tot nu toe is in zijn carrière. De vreugde, eenzaamheid en droefheid die Elton John tijdens zijn leven meemaakte, worden zo goed weergegeven. Egerton gaat helemaal op in de rol at de film tot een nieuw niveau brengt. Hij lijkt dan wel niet op Elton John maar dat vergeet je snel. We zagen al flitsen van zijn talent in bijvoorbeeld de Kingsman films maar hier toont hij dat hij klaar is voor de volgende stap of deze stap zelfs al genomen heeft. Hij weet de film moeiteloos te dragen en is werkelijk de ster van het hele gebeuren. Dat hij zelf de zang verzorgde, lijkt een pluspunt te zijn. Het werkte fantastisch samen met het musical aspect dat centraal staat.

Het is onvermijdelijk dat de vergelijking gemaakt wordt met Bohemian Rhapsody. Beide films proberen een biografisch verhaal te brengen over een muzikant met een tragisch verleden. Maar uiteindelijk vindt ik dat de aanpak van deze film beter werkte. Rocketman deinst niet terug om de minder aangename momenten in het leven van Elton John daadwerkelijk te tonen. Het drugsgebruik, het drinken, en de hoeveelheden seks, niets wordt uit de weg gegaan in deze rated R film, iets wat Elton John zelf ook wilde. In Bohemian Rhapsody probeerde men het leven van Freddie Mercury een beetje meer op te kuisen. Het maakte wel voor een minder extreme en daarom ook gemakkelijker te bekijken film maar het voelde zo idealistisch aan. Ook zijn homoseksualiteit wordt explicieter getoond, wat ook wel eens mag in vergelijking met de zovele heteroseksuele seks-scenes in films.

De rest van de cast mag ook zeker niet vergeten worden. Jamie Bell was fantastisch als Elton's beste vriend Bernie, een vriendelijke en hartverwarmende rol waar ik Bell al even niet meer in heb gezien en ik dus echt aangenaam verrast was. Richard Madden was de perfect combinatie tussen charme en klootzak, werkelijk geniaal als John Reid. Zeker ook Bryce Dallas Howard als de moeder van Elton aanhalen. Hier kreeg ze echt een rol waar ik ze nog nooit in heb gezien en mij compleet wegblies. De wereld was zo mooi geconstrueerd dat je vergat dat dit niet de echte personen zijn.

Rocketman gaat een goede toekomst tegemoet. Een beeldschone film met een tragisch verhaal dat toch nog vrolijk en opwekkend weet te zijn. Hoewel niet geschikt voor Iedereen omwille van de gevoelige inhoud met drank en drugs, is het een film die iedereen wel eens moet gezien hebben. Elton John is een icoon, in zoveel gemeenschappen, en zijn leven moet gevierd worden nu hij nog leeft. Taron Egerton en co hebben de superster eer aan gedaan en een film gemaakt die waardig is om de naam te dragen. Allen daarheen zou ik zeggen.

★★★★

Rocketman is nu te zien op Itunes, Google Play, en YeloPlay

Godzilla: King of The Monsters - Recensie