Aladdin - Recensie

Geregisseerd door Guy Ritchie en geadapteerd door John August en Guy Ritchie, is Aladdin de live-action verfilming van de 1992 geanimeerde klassieker. Een straatrat bevrijdt een genie uit zijn lamp waarna hij al zijn wensen in vervulling ziet gaan om zich te transformeren in een prins om te kunnen trouwen met een beeldschone prinses. Maar een kwaadaardige tovenaar is vastbesloten om de lamp te stelen voor zijn eigen sinistere plannen.

De originele Aladdin film is al sinds haar release een regelrechte klassieker. Ik kende de film maar het stond nooit echt om mijn radar. Het verhaal en de muziek maakten pas echt indruk op mij toen ik de musical in Londen heb kunnen bekijken. Het spektakel en de energie hadden mij toen echt vast. Met dat nog vers in mijn geheugen was ik dus, net zoals vele fans, wel benieuwd om te zien wat er van deze film zou komen. Guy Ritchie staat bekend om zijn energieke films zoals met Sherlock Holmes dus daarmee was ik wel tevreden maar met een Arabische setting was het te zien of dit wel ging werken. Niet honderd procent zo bleek want er werden blijkbaar blanke mensen bruin geverfd voor enkele scenes. Dat geeft geen goed beeld maar toch maar afwachten tot de eigenlijke film.

En het blijkt veel beter mee te vallen dan gedacht. Het blijft natuurlijk wel nog altijd een bijna letterlijk adaptatie van het origineel maar toch weet het te entertainen, net zoals de musical die eigenlijk wat in dezelfde situatie zit. En het is met deze laatste dat de film eigenlijk het beste vergeleken kan worden. De film is snel en vol energie, dat typeert het, maar het heeft ook haar kalmere momenten. Naar het einde wordt het wat zwaar en verzwakt de film maar algemeen heb je gewoon plezier. Met zo'n bekend verhaal gaat het succes van de film vooral in de handen van de acteurs liggen en dat is hier zeker gelukt.

Het belangrijkste aan het succes van Aladdin is natuurlijk de vertolking van Genie, beroemd gemaakt door Robin Williams. Iedereen vindt dat hij niet te vervangen is, wat ook grotendeels het geval is, maar ze doen al jaren een succesvolle versie in de musical. En het is op deze versie dat Will Smith zijn vertolking lijkt te hebben gebaseerd. Energiek, grappend maar ook wijs, allemaal eigenschappen die Smith op dezelfde manier draagt. Zijn outfit is zelf zo goed als hetzelfde. Slim want het was hem nooit gelukt om Williams te evenaren ten opzichte van de fans. De CGI voor zijn personage is niet altijd honderd procent en dat is wel een afleiding maar niets waar Smith zelf iets aan kon doen.

Maar de rest van de cast is ook ijzersterk. Ze hebben uiteindelijk een goede diverse cast bijeen kunnen krijgen. Mena Massoud en Naomi Scott hebben een goede chemie, wat je toch zeker vraagt van je Aladdin en Jasmine, en Marwan Kenzari was ook verrukkelijk kwaadaardig als Jafar. Het is ook een musical dus de acteurs moeten zingen. De wereldberoemde nummers klonken goed maar misschien een beetje te goed. Smith kon ook zijn rap kunsten nog eens boven halen. Alle liedjes van het origineel zijn vertegenwoordig, plus enkele nieuw nummer voor Jasmine. Zij is de enige waarvan het verhaal wat aangesterkt is. En het nieuw nummer is niet slecht en past goed in de film. Enkel de laatste opvoering was wat minder. Het leek op een heel dramatische videoclip van een popnummer en niet alsof het in de film paste. Daar had ik toch meer van verwacht.

Uiteindelijk is het de vraag of deze film nodig is. De originele animatie films zijn fantastisch en zijn goed genoeg om niet hermaakt te moeten worden in live-action. Films als Malificent doen wat anders dan gewoon hetzelfde opnieuw maken. Maar tegelijkertijd is het ook een film voor een nieuwe generatie. En Ritchie heeft niet helemaal gefaald. Het is een zeer plezante film. Vooral het eerste deel is heel goed, luchtig en vol energie, maar richting het einde wordt het wat zwaar en mist het de vloeibaarheid van eerder in de film. Ook de CGI op de Genie was niet honderd procent. Uiteindelijk was het een plezante twee uur, of de film nu nodig is of niet.

★★★1/2

Aladdin is nu te zien op Disney+ en Itunes

Rocketman - Recensie