John Wick 3: Parabellum - Recensie

Huurmoordenaar John Wick (Keanu Reeves) heeft een prijs van 14 miljoen dollar op zijn hoofd en een leger van premiejagers op zijn hielen. Na het doden van een lid van de internationale schaduworganisatie van huurmoordenaars, The High Table, is Wick excommunicado en zoekt hij naar een manier om de prijs van zijn hoofd weg te halen.

Als er momenteel één franchise synoniem staat met de actiefilm, is het wel John Wick. Er is geen enkele serie die op het vlak van choreografie, cinematografie en ronduit extreme scenes op dit moment de top kan nemen van Keanu Reeves en company. Het is nog veel indrukwekkender als je kijkt waar Reeves vandaan komt. Eerst is hij deel van de revolutionaire Matrix films van de Wachowski's en dan, vijftien jaar later, weet hij zich opnieuw te verbinden aan een film die de actiefilm herdefinieert. Ik die de hype origineel negeerde ben ondertussen volop fan. Maar met ondertussen twee films achter de rug, een derde die uitkomt en een serie onderweg, begint de schrik voor achteruitgang toch wel wat binnen te sijpelen

Maar er is zeker geen nood om mij zorgen te beginnen maken. John Wick's derde film is zeker zo goed als de twee vorigen en ziet er nog altijd even goed uit. De franchise lijkt zeker niet te vertragen en blijft vol vooruit gaan in haar verhaal. De wereld wordt zelfs nog een beetje meer uitgebreid. Dat betekent meer over de High Table en een ander land met een andere Continental. Hoewel ik hou van de New York setting, ben ik altijd blij geweest dat de film ook een internationaal karakter hebben, met in John Wick Chapter 2 bijvoorbeeld een trip naar Rome. De schaal wordt met elke film groter maar het voelt als een natuurlijk proces, zonder de overvloed van informatie die menig film teistert.

Ik zou zelfs kunnen zeggen dat deze film zelfs nog gekker is als de vorigen. Het bevat de beste choreografie die ik al in een film gezien heb, vooral in de eerste helft van de film, die mij soms met open mond liet hangen. Sommige scenes zetten gewoon een nieuwe standaard die moeilijk te verbeteren valt. De tweede helft daarentegen was soms iets minder vlot. Naar het einde zijn er enkele gevechten die soms wat te lang blijven aanlopen. Ik snap dat de film voor een bepaald realisme gaat maar deze scenes verstoorden de film een beetje. Maar dan nog was de choreografie van de vecht-scenes van een ander niveau.

En zoals we al wisten is Keanu Reeves een regelrecht beest. Zijn personage vertoont dan misschien wel niet de meeste emoties maar de pijn en verdriet die Reeves weet uit te stralen voelen zo echt aan, dat je niet anders kunt dan meevoelen. Hij weet een huurmoordenaar sympathiek te maken, een hele klus die hij nog altijd perfect voltooid. Hij lijkt geboren voor de rol. Maar toch werd hij op momenten overtroffen, door iemand die eveneens aan een revival in het actiegenre bezig is, Halle Berry. Samen met Kingsman: The Golden Circle is ze helemaal terug van nooit echt weg geweest. In haar scenes leek Reeves wel een sidekick in een Halle Berry-film. Ze leek zo natuurlijk tegenover Keanu Reeves die dit al voor meerdere film doet. John Wick heeft altijd al perfecte personages en acteurs gehad, en dat blijft zo.

Het team achter de film, met vooraan regisseur Chad Stahelski (John Wick, John Wick Chapter 2) en een heel nieuw schrijversteam bestaande uit Shay Hatten, Chris Collins en Marc Abrams, onder aanvoering van bedenker Derek Kolstad, weten het fris te houden. De serie blijft innovatief en het lijkt niet alsof ze moeite hebben met verhalen te zoeken om maar film te blijven maken, het voelt natuurlijk. Ik weet niet of de spiegel-scene uit John Wick Chapter 2 ooit overtroffen kan worden in mijn ogen op filmtechnisch vlak maar deze film komt vaak heel dicht bij. Het is zelden om een film franchise met een doorlopend verhaal zo fris en levend te zien na een derde film. Misschien heb ik nog wel een beetje schrik voor de toekomst, maar ik kan alleszins niet wachten om te zien wat het volgende gaat zijn.

John Wick 3: Parabellum is natuurlijk aan te raden voor de grote fans en casual fans van de film franchise. De film is ook perfect te bekijken als je niets van de voorgaande films gezien hebt. Oppassen met kinderen want het is wel een beetje heel veel gewelddadig.

★★★★

John Wick 3: Parabellum is nu te zien op Itunes en Google Play

Aladdin - Recensie