Detective Pikachu - Recensie

De 21-jarige Tim (Justice Smith) wordt abrupt teruggestuurd naar Ryme City wanneer zijn vader, detective Harry Goodman, vermist raakt. Hij krijgt hulp van Harry's Pokémon partner Pikachu (Ryan Reynolds) waarmee hij tot zijn wonder kan communiceren. Tijdens de zoektocht ontrafelen ze een mysterieus plan dat de harmonieuze samenleving van Ryme City op zijn kop kan zetten.

Zolang dat video games bestaan, zijn er mensen geweest die de verhalen naar het grote doek willen brengen. Net zoals met boeken of recenter stripboeken ook het geval is. Maar doorheen de jaren hebben deze verfilmingen geen goede naam gekregen, denk maar aan Mortal Kombat, Prince of Persia, of recenter Warcraft of Assassins Creed. het voorbije jaar zijn er wel wat degelijke films uitgekomen naar mijn mening zoals Lara Croft of Rampage, maar de vloek schijnt nog niet verdwenen. Maar één van de grote afwezigen in mijn ogen moet wel Pokémon zijn geweest, DE video game van de voorbije twintig jaar. Tot nu toe hebben zij zich enkel beperkt tot de gigantisch beperkte animatieserie en de bijhorende films. Maar toch bleef de drang om dit verhaal in live-action te zien, hoe groot de kans op teleurstelling ook was. Maar nu de tijd gekomen is verschijnt er een heel ander verhaal dan gedacht. Ik had verwacht dat Ash en Pikachu zouden schitteren in hun eigen film maar daar wil men zich blijkbaar nog niet aan wagen. Nee, hun keuze viel op het spel Detective Pikachu waar een willekeurige Pikachu, met een zware stem, moorden oplost. Gewaagde keuze maar ik laat mij graag verrassen.

Allereerst moet gezegd worden dat Detective Pikachu het belangrijkste aspect fantastisch gedaan heeft, de Pokémons zelf. Ze zien er fantastisch uit, en al merk je soms wel dat het gewoon wat CGI is, ben je echt overtuigd van de echtheid van deze wereld. En het werkt ook voor mensen die nieuw zijn bij deze franchise. De kijker wordt niet voor het hoofd gesmeten met namen van Pokémon en termen uit de wereld. De Pokémon die belangrijk zijn worden genoemd maar voor de rest zijn het gewoon Pokémon die door beeld lopen die enkel voor fans een easter-egg zijn. Soms gebeuren er wel wat extreme zaken, reusachtige Pokémon bijvoorbeeld, maar de animatiereeks was ook niet altijd serieus dus dat kan er zeker allemaal door.

Maar de grote sterkte van de film ligt in de relatie tussen Tim en Pikachu én de relatie met zijn vader. Justice Smith geeft een sterke en emotionele performance die de film duidelijk draagt. En hij heeft voornamelijk moeten acteren tegenover een CGI Pikachu, wat de prestatie nog zoveel sterker maakt. Ryan Reynolds is dan weer de ster van de film met zijn stemwerk en droge humor die aan zijn iconisch Deadpool personage doet denken. Zijn spelingen zijn hetgeen dat de film redt van een zekere ondergang. Zonder zijn aanwezigheid zou de film droog en plat zijn geweest. Het emotionele pad dat Tim met zijn vader en Pikachu afleggen van begin tot einde, maakt de film beter dan wat ze op het oppervlak lijkt. Maar buiten deze twee personages vallen eigenlijk alle personages, bijvoorbeeld deze van Ken Watanabe of Kathryn Newton, compleet plat. We krijgen weinig te weten over deze personages, wat resulteert in weinig diepgang, en ze doen zo goed als niets in het verhaal. Zonder de centrale relatie tussen Tim en Pikachu, valt de film gewoon in elkaar.

Regisseur Rob Letterman (Gulliver's Travels, Goosebumps) heeft uiteindelijk een heel degelijke videogame verfilming afgeleverd. Het script van Dan Hernandez (The Tick), Benji Samit (The Tick), Rob Letterman, Nicole Perlman (Guardians of the Galaxy, Captain Marvel) en Derek Connolly (Jurassic World, Kong: Skull Island) is misschien niet het beste, misschien omdat er zoveel mensen mee bezig waren, maar het wordt ten minste sterk verbeterd door de performances van Reynolds en Smith. Detective Pikachu wordt dus degelijk ontvangen en er wordt dus ook al gesproken over een sequel. Maar ik denk niet dat dit aan de orde is. Dit verhaal stond goed alleen maar werd enkel omhoog gehouden door Ryan Reynolds en de Pokémon wereld. Neem Reynolds weg en enkel de Pokémon blijven over. In de toekomst moet dan ook hier op gefocust worden met het verhaal van Ash en zijn vrienden om zo de Pokémon wereld en mythologie beter tot zijn recht te laten komen. Hierin ligt er veel meer toekomst dan een sequel ooit gaat kunnen bieden. Detective Pikachu is sterk aan te raden voor fans van de franchise maar ook voor personen die zich willen indompelen in een nieuwe fantasievolle wereld.

★★★1/2

Detective Pikachu is nu te zien op Itunes, Amazon Prime, en YeloPlay

John Wick 3: Parabellum - Recensie