Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile - Recensie

Elizabeth Kloepfer aka Elizabeth Kendall (Lily Collins) weigerde voor jaren om te geloven dat haar vriend een seriemoordenaar was. Haar partner, Ted Bundy (Zac Efron), werd beroemd in de jaren '80 voor het uitvoeren van verschillende gruwelijke misdaden tegen vrouwen. Door haar ongeloof voor vele jaren kijkt ze machteloos toe terwijl het net zich rond Bundy sluit.

Er zijn bepaalde genres in entertainment waar mensen blijkbaar nooit genoeg van kunnen krijgen. Niet altijd omdat het hen raakt op emotioneel of entertainend vlak maar ook omdat het zo ver van hun bed staat. Het geeft een kijker de kans om iets te ervaren dat hen nooit zou overkomen, zelfs al is het vanuit de cinemazetel of de eigen fauteuil. Daarom dat actie- en superheldenfilms altijd al zo populair zijn geweest. Maar soms kunnen deze fascinaties een lugubere kant hebben. Al voor verschillende decennia bestaat er fascinatie rond de wereld van extreme criminelen. Seriemoordenaars, verkrachters, bendeleden … vaak figuren die bekendheid verworven door media aandacht. Er worden films gemaakt over de zoektocht naar de dader, de emotionele pad van de crimineel en verhalen vanuit de slachtoffers. Zo ontstaat er een wereld waarin vaak twijfel wordt gezaaid over de daden en de charmes van deze gewelddadige criminelen, waar sommigen zich zelfs tot aangetrokken voelen. De slachtoffers kunnen dan wel eens uit het oog verloren worden. Een platform zoals Netflix speelt graag op deze fascinatie in. Verschillende documentaires zijn gemaakt over personen als Ted Bundy of Charles Manson . Documentaires die de onschuldig van schijnend onschuldig veroordeelden krijgen snel een cultstatus zoals Making A Murderer . Maar tegelijk komt er ook een nieuwe kijk op het fenomeen. Er is een verschil tussen het realistisch weergeven van de gebeurde feiten en het opsmukken van het verhaal ter goede van de film. Vaak komt de seriemoordenaar er beter van af en de slachtoffers in de kou gelaten.

Je cast al direct een acteur als Zac Efron in de rol van Ted Bundy. Ja, Bundy was niet lelijk en gebruikte vooral zijn charme om vrouwen te lokken maar met een dergelijke casting moet je voorzichtig zijn om deze kenmerken niet te laten overheersen en hem beter over te laten komen dan hij eigenlijk was. Je wandelt hier dan ook een fijne lijn. Maar bij de eerste trailer was er al controverse. Bundy zou hierin te goed uit komen. Hij werd inderdaad als de charmante en mooie man weergegeven terwijl zijn eigenlijke daden minder in beeld kwamen. Weer zou de dader opgehemeld worden en de vele slachtoffers als bijzaak gezien worden Maar met de tweede trailer leek de film een betere kant op te gaan. Het verhaal zou zich meer focussen op het effect dat het hele proces had op zijn toenmalige vriendin Elizabeth Kendall, gebaseerd op het boek dat ze zelf had geschreven over deze tijd in haar leven en bewerkt voor film door Michael Werwie.

Uiteindelijk is dit ook waar de film in essentie rond draait. Bundy wordt wel als charmant weergegeven en we beginnen zelfs te twijfelen omdat we maar niets van zijn schuld te zien krijgen buiten wat suggestieve beelden. Enkele op het einde krijg je dan die opluchting van de zekerheid van zijn schuld. Maar dit wordt juist gedaan om je in dezelfde mindset te plaatsen als Elizabeth. Toch zeker zijn van zijn schuld maar toch altijd die onzekerheid en mogelijke onschuld die blijft knagen. De film probeert je mee te trekken in deze emoties. De uitvoering is jammer genoeg niet perfect. Bundy krijgt altijd veel meer screentime dan Elizabeth's verhaal terwijl dat het verhaal eigenlijk rond haar zou moeten draaien. Weer wordt het verhaal van het slachtoffer naar de zijkant geschoven ten voordele van het choquerende en fascinerende.

Zac Efron is echter zeer goed in deze rol. Hij heeft de charme en de looks die Bundy zo intrigerend maken maar hij weet ook de duistere kant te kanaliseren door enkel wat blikken en lichaamshouding. Zelfs in een mindere rol had hij nog altijd geschenen in het verhaal. Dit toont hoe goed een acteur Zac Efron wel niet is geworden. Lily Collins kon daarentegen veel meer doen met de rol die haar gegeven werd, een fout van het script en de editing en niet van haar. Ze krijgt veel emotionele scenes met gehuil maar je voelt dat er meer in zit, ze krijgt gewoon de kans niet. De emotionele kant van het verhaal zit duidelijk bij haar. Een actrice zoalsn Lily Collins moet je zeker de kans geven om de rol het gewicht te geven dat het verdient. Er zijn natuurlijk ook verschillende cameo rollen zoals Jim Parsons en John Malkovich maar uiteindelijk draait het enkel rond deze twee personages.

Regisseur Joe Berlinger heeft met een goede cast en een degelijk script een goede film in elkaar kunnen steken. De setting van de jaren '70 en '80 was perfect ineen gezet en je geloofde de wereld. Nu en dan, naar het midden toe voelde de film wat traag aan, iets dat kan komen door de focus op Bundy zelf. Zijn verhaal kan soms wat saai overkomen hoewel er wel wet spanning aanwezig is. Je weet waar hij gaat eindigen maar toch weet je niet wat er in de tussentijd gaat gebeuren. Uiteindelijk ligt de balans van de film wat verkeerd en had de film hierdoor een stuk beter kunnen zijn. Er is nog een lange weg te gaan in het afbeelden van dergelijke tragedies en de mensen hier rond maar deze film is al een stap vooruit naar een betere richting. Er zijn al beter films zoals de film Charlie Says over Charles Manson. Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile is zeker een degelijke film die niet vergeten mag worden.

★★★1/2

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile is nu te zien op Netflix

Detective Pikachu - Recensie