Aquaman - Non-Spoiler Review

Arthur Curry (Jason Mamoa), geboren in de menselijke wereld, is de erfgenaam op de troon van het onderwater koninkrijk van Atlantis. Na jaren afstand van zijn lot, moet hij nu samen met de Atlantische prinses Mera (Amber Heard) op een queeste om een oorlog te voorkomen tussen de werelden van land en oceaan. Op deze tocht moet hij eindelijk zijn lot aanvaarden en de mantel van koning accepteren.

Sinds het begin van film bestaan er al sequels en zelfs een filmuniversum is niet bepaald nieuw maar heel dit concept werd op zijn kop gezet in 2008. Marvel begon met Iron Man aan een universum dat vanaf dan de standaard zou vormen voor studio's die eenzelfde visie hadden. Hoewel velen het proberen, lukt het zo goed als nooit, kijk maar naar het gefaalde Dark Universe. Marvel wist perfect om de gedeelte wereld van stripboeken tot leven te brengen. In 2013 begon hun concurrent DC, wel bekend van films rond grote helden Superman en Batman, echter ook aan hun universum te denken. Meer dan vijf jaar later en het lijkt hen niet veel beter gelukt dan andere nakomers van Marvel. Naast vele missers was het enkel Wonder Woman die hoog kon scoren bij critici en bezoekers. Er hing nog altijd een negatief gevoel dat mij maar blijft achtervolgen. Met vele rommelingen achter de schermen had DC eindelijk nog eens een winner nodig om het vertrouwen te kunnen behouden.

Deze last viel op de schouders van James Wan, de regisseur van horror-hits zoals Insidious en The Conjuring, om een formidabele film naar te zetten. Alle middelen werden bijgezet om de film juist te krijgen. Wan schreef het verhaal samen met Goeff Johns, een van de beste comic schrijvers bij DC, en Will Beall, bekend van de film Gangster Squad. Het script werd dan weer geschreven door deze laatste, samen met schrijver David Leslie Johnson-Goldrick, bekend van Wrath of the Titans en The Conjuring 2. Het niet-zo-geheime wapen van deze film was echter Jason Mamoa. Veruit één van de beste elementen uit Justice League, heeft hij het momentum aan zijn kant staan.

Anders dan andere superheldenfilms tegenwoordig durven te doen, omarmt Aquaman haar comic oorsprong. Terwijl Marvel meer leunt naar specifieke genres als politieke thrillers, ruimtefilms of komedies, gaat deze film voluit naar haar oorsprong. Er wordt niet teruggedeinsd om de originele kleurrijke kostuums te gebruiken, in plaats van meer realistische rendities. Net als in haar comic tegenhanger, brengt de film een immense schaal met grootse effecten. De knettergekke wereld van de superheld en de slechterik wordt hier perfect vertaald. Je verliest je in een wereld die zoveel meer bevat dan het verhaal dat hier wordt vertelt.

Maar Aquaman heeft moeite om een stabiele film te behouden. De toon van de film ligt overal, met shockende overgangen van het een naar het ander. Van zonnige liefdestafereel naar intense vechtscenes. Ook de muziek, die een grote rol speelt in de vloeibaarheid van een film, brengt eenzelfde gevoel. De soundtrack is all over the place. Verschillende genres die niet goed mengen in de film, niet goed samen geëdit. Het geeft een wat rommelig gevoel maar haalt niet weg van de schaal van de film.

Maar de schaal is ook het interessantste. James Wan presenteert hier een wereld die veel aanlokkelijker is dan het eigenlijke verhaal. Een collectief aan bekende namen als Willem Dafoe, Patrick Wilson, Nicole Kidman en Dolph Lundgren deden uitstekend werk maar met onder andere een geforceerd liefdesverhaal, fantaseerde ik eerder wat er nog allemaal te vertellen was over deze wereld. Over het ontstaan, de verschillende stammen en gewoon de onderwaterwereld in het algemeen. Het lijkt zoveel meer dan enkel de DC held Aquaman. Het eigenlijke verhaal verbleekte een beetje in vergelijking.

Aquaman is werkelijk een superhelden spektakelfilm. De effecten en de wereld zijn immens. De individuele scene zijn kleine kunstwerkjes op zich. Maar het geheel is niet altijd perfect. Jason Mamoa daarentegen weer één van de hoogtepunten en bewijst dat hij letterlijk Aquaman is. Samen met een sterke cast weet hij dus de film te redden. Wil ik dan ook meer zien in de toekomst? Zeker. En ik hoop dat de film nog beter zal zijn. Aquaman is een film waar DC en Warner Bros op kunnen bouwen om hun eigen franchise van de grond te krijgen. Deze nieuwe hoogtepunt is al zeker niet te missen.

Bumblebee - Non-Spoiler Review

Mary Poppins Returns - Non-Spoiler Review