Into the Spiderverse - Non-Spoiler Review

Tiener Miles Morales wordt Spider-Man in zijn realiteit, wanneer hij het pad kruist van vijf van zijn tegenhangers uit andere dimensies om een dreiging te stoppen die alle realiteiten bedreigt.

Sinds Spider-Man eindelijk terug thuis is onder de mantel van Marvel, is het bekendste personage van Marvel beter dan ooit te voren. Homecoming was voor mij de beste Spider-Man solo film ooit gemaakt. Toch maakt Sony nog altijd haar eigen films. Ze heeft dan ook nog altijd de rechten in handen. Daarom kregen we dit jaar zelfs twee Spider-Man films. Venom was echter niet wat ervan verwacht werd. Ik vond de film grappig maar schoot toch tekort. Het miste hart, dat Spider-Man normaalgezien brengt. Into the Spiderverse was dan ook de film waar ik mijn hoop op legde. Hij moet tonen dat Sony toch nog weet hoe het een goede Spider-Man moet neerzetten.

Maar toch gaat deze film voornamelijk overkeken worden. Als animatie gaan vele mensen ervan uit dat het een kinderfilm gaat zijn. Ikzelf was ook zo. Maar het is juist een film voor iedereen. Vele mensen uit de filmindustrie zoals Guillermo Del Toro halen aan dat animatie een medium is waarmee een heerlijke ressum aan verhalen in verschillende genres verteld kunnen worden. Regisseurs Bob Persichetti, Peter Ramsey (Rise of The Guardians), en Rodney Rothman hebben met Into the Spiderverse een film gemaakt die het medium en zelfs het genre van de superheldenfilm tot nieuwe hoogtes tilt.

Animatie is pas echt goed als de beelden het verhaal perfect weten te vertalen, visueel maar ook gevoelsmatig. Het verhaal van schrijvers Phil Lord (The Lego Movie) en Rodney Rothman (22 Jump Street) kwam spetterend tot zijn recht in een animatiestijl zoals ik nog niet eerder gezien had. Hoekig, rond maar vooral energiek. Deze stijl is perfect voor de hedendaagse wereld waarin Miles zich bevindt. Er zit zoveel hart en innovatie in deze film juist door het werk van fantastische animatoren. Hoewel ik van de films hou zijn vele hedendaagse superheldenfilms grote actiefilms geworden met toevallig wat superhelden erin verwerkt en de echte superheldenfilms halen het meestal niet. Niet hier. Het werk van een divers team heeft gezorgd voor een brede film die elk hart weet te veroveren.

Animatie komt samen met een rakende verhaal, komt samen met perfecte casting. Shameik Moore is een fantastische Miles Morales met zijn zenuwachtige en onzekere indruk. Hij heeft perfecte chemie met zijn twee tegenspelers Jake Johnson als de stem van Peter B. Parker en Hailee Steinfeld als Gwen Stacy. De film bevat ook een hele berg aan fantastische acteurs die hun stem verlenen aan enkele personages zoals Mahershala Ali, Zoë Kravitz, en vele anderen die een plezier zijn om te ontdekken. Een gevarieerde cast dus die enerzijds een spannend maar ook belangrijk verhaal willen vertellen. Om Miles als half zwart en half latino zijn weg te zien vinden als één van de bekendste superhelden was gewoon verwarmend voor het hart.

Voor mij leverde Into The Spiderverse alles wat ik wilde zien van een Spider-Man film. Het was spannend, had een groot hard en weet prachtig haar boodschap over te brengen. Het is dan ook zeker een van de beste films dit jaar, niet enkel animatie. Sony is van plan om meer films uit te brengen in deze wereld en zolang ze weten om dezelfde ziel in hun volgende films te steken, sta ik altijd klaar om ze te verorberen. Laat Marvel Studios zich maar bezig houden met haar live-action wereld uit te bouwen. Sony zal zich wel bezig houden met de wereld te veroveren met haar eigen Spider-Man universum met animatie als haar medium.

Mary Poppins Returns - Non-Spoiler Review

Mortal Engines - Non-Spoiler Review