Overlord - Non-Spoiler Review

Met maar enkele uren tot D-Day wordt een team Amerikaanse paratroopers gedropt in Nazi-bezet Frankrijk om een missie uit te voeren die cruciaal is voor het succes van de invasie. Belast met het vernietigen van een radiotoren bovenop een versterkte kerk, verenigen de wanhopige soldaten hun krachten met een jonge Franse dorpsbewoonster om de muren binnen te geraken en de toren neer te halen. Maar, in een mysterieus Nazi laboratorium onder de kerk, komen de in ondertal zijnde soldaten tegenover een vijand te staan zoals de aarde nog nooit gezien heeft. Het productiehuis van regisseur J.J. Abrams is de voorbije jaren vooral bekend geraakt omwille van de Cloverfield-franchise. Met deze franchise heeft Bad Robot een vorm van verassing gebracht door onverwachte releases van hun films. Hoewel het script voor Overlord al sinds 2013 in het werk is, met verschillende versies doorheen de jaren, werd productie pas gestart in het najaar van 2017 met regisseur Julius Avery (Son of a Gun). Het script was geschreven door Billy Ray (Hunger GamesCaptain Philips) en Mark L. Smith (VacancyThe Revenant). Natuurlijk kwamen er direct de geruchten dat deze film ook een deel zou zijn van de Cloverfield universum. Met het einde van productie in januari, moest Abrams al in april bevestigen dat dit niet het geval was. Maar natuurlijk hielden de geruchten niet op. Wat een gewone oorlogsfilm bleek te zijn, was het uiteindelijk iets helemaal anders.De naam Overlord komt van de eigenlijke Operatie Overlord die deel uitmaakte van wat later bekend werd als D-Day. In deze operatie bevindt deze film zich en zo begint hij ook. Er is nog geen hint naar waar de film eigenlijk wil gaan. Het is pas rond halfweg dat er rare zaken beginnen te gebeuren. Tot dan is het eigenlijk een normale maar goede film over Wereldoorlog II. Vanaf dan ontwikkeld de film naar een bloederige horror genrefilm. Hoewel het soms beschreven wordt als een fantastische B-film, is het allesbehalve dat. De film bevat een boeiend verhaal met ingenieuze horrorelementen en vechtscenes met goed wat bloed. Het is echter ook niet vanzelfsprekend om een entertainende horrorfilm zoals dit te laten afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog, vooral in deze tijden. Maar de film blijft over het algemeen heel respectvol, behalve voor de Nazi's natuurlijk.Wat ook mooi om te horen is uit Overlord, is dat voor vele elementen praktische effecten over CGI verkozen werden. Dit voel je ook. De reacties van de acteurs zijn vaak zo veel realistischer. Vooral als het op enkele van de akelige en bloederige scenes aankomt. De film is dan ook vooral eng op het vlak van gore. Het is dus geen Insidious. Maar het voelt wel als een frisse bries. Tegenwoordig zijn de betere horrorfilms gefocust op de mentale horror met onder andere geesten en demonen. Het bloederige sub-genre is al even op de terugweg. Deze film toont hoe er toch nog een entertainende, goed geproduceerd en geschreven film op deze manier gemaakt kan worden.Ook mooi om te zien is dat het hoofdpersonage van de film een Afro-Amerikaan is. Dit biedt een ander perspectief dan normaal in dergelijke films. Jovan Adepo speelde de rol van Boyce perfect, in het begin wat terughoudend maar sterker naar het einde. Het is ook goed om buitenlandse acteurs de niet Amerikaanse rollen te zien vervullen. Zo vertolkt de wat onervaren Franse actrice Mathilde Ollivier de rol van de Franse Chloe en vertolkt de Deense acteur Pilou Asbæk de Duitse officier Wafner. Ford, gespeeld door Wyatt Russel was zeker een van mijn favoriete personages, omwille van zijn verhaal doorheen de film. John Maggaro als Tibbet was ook hilarisch om te aanschouwen al werd zijn accent wel wat vervelend na een tijd. En als Marvel fan was het natuurlijk ook plezant om Ian De Caestecker te zien acteren.Overlord deed mij denken aan enkele van de fantastische horror films die vanaf het einde van de jaren negentig uitgebracht werden. Het weet een goed verhaal met echte personages te combineren met brute horror en bakken bloed.  Ik hoop dan ook dat het niet bij deze ene film blijft. Dat is tegenwoordig niet veel meer te vinden. Voor iedereen die eens goed geëntertaind wil worden met wat lichte horror, is deze film zeker een aanrader.

The Crimes of Grindelwald - Non-Spoiler Review

Bohemian Rhapsody - Non-Spoiler Review