The Nutcracker and The Four Realms - Non-Spoiler Review

Alles wat Clara (Mackenzie Foy) wil is een sleutel, een unieke sleutel die een doos zal openen met binnenin een onschatbaar cadeau van haar overleden moeder. Een gouden draad, aan haar gepresenteerd bij haar peetvader Drosselmeyer's (Morgan Freeman) jaarlijkse kerstfeest, leidt haar naar de gewenste sleutel die plotseling verdwijnt in een rare en mysterieuze parallelle wereld. Daar ontmoet Clara een soldaat genaamd Phillip (Jayden Fowora-Knight), een troep muizen en de regenten die heersen over de drie rijken: Het Land van Sneeuwvlokken, het Land van Bloemen en het Land van Zoetigheid. Clara en Phillip moeten het Vierde Rijk trotseren, de thuis van de tiran Moeder Gember (Helen Mirren), om Clara's sleutel te herwinnen en harmonie terug te brengen naar de onstabiele wereld.Disney is al enkele jaren bezig om haar legendarische animatiefilms om te toveren in live-action Hollywood blockbusters. De studio bewerkte al bekende verhalen als MalificentCinderellaJungle BookBeauty and The Beast, en vele meer. Met nog veel andere in de maak, komt er nu een film uit die wat onder de radar is gelopen. Hoewel het verhaal gigantisch groot is door het bekende ballet en al verschillende adaptaties, was er maar weinig animo te vinden. De film kan nochtans pronken met een heel resem aan sterren zoals Helen Mirren, Morgan Freeman, Mackenzie Foy en Keira Knightley. Het verhaal is dan ook niet gebaseerd op een specifieke, populaire animatiefilm maar eerder op een algemeen verhaal. In tegenstelling tot voorgaande films lijkt deze adaptatie vooral gericht tot een jonger publiek, terwijl anderen ook een volwassener publiek op het oog hadden. Wat is er uiteindelijk geworden van deze nieuwste Disney-film?Om de film tot een goed einde te brengen werd Zweeds regisseur Lasse Hallström aangenomen. De regisseur is bekend van projecten als Chocolat en Casanova. Hij is echter niet de enige regisseur die aan deze film heeft gewerkt. Hallström was niet beschikbaar voor de reshoots waardoor zijn rol overgenomen werd door Joe Johnston, bekend als regisseur van Captain America The First Avenger. Voor de post-productie stond Hallström wel terug paraat. Het verhaal is origineel gebaseerd op het ballet van Marius Petipa en het kortverhaal van E.T.A. Hoffmann "The Nutcracker and The Mouse King". Het verhaal en screenplay voor de film zelf is geschreven door Ashleigh Powell, die hiermee haar eerste script verfilmd ziet worden. Voor deze film is dus niet het bekende talent in huis gehaald at de prioriteiten van de studio al deels toont. Maar dit betekent niet per se dat de film slecht is.Maar The Nutcracker heeft wel enkele problemen. De film is allereerst niet al te lang, met enkel anderhalf uur. Hoewel dit geen slechte lengte voor een film is, was het hier niet ideaal. Tijdens het kijken voelde het heel erg aan als een Disney tv-film maar dan met bekende acteurs. Enkel de CGI was goed afgewerkt omwille van het hogere budget. Er was dan ook weinig tijd om echt stil te staan bij situaties. De film stormde van het een naar het ander en gaf Clara nooit de tijd om stil te staan bij haar situatie. De inclusie van bekende acteurs gaf ook weinig meerwaarde aan de eigenlijke film. Op het vlak van toon en uiterlijk deed The Nutcracker mij ook veel denken aan een andere Disney film, namelijk Alice in Wonderland van Tim Burton. Het overmatige gebruik van CGI, de zeer kleurrijke omgeving en de ontdekking van een mysterieus land zijn elementen die de films op elkaar doen lijken.Als ster van de film doet Mackenzie Foy het redelijk goed. Het is niet de diepste performance die dit jaar te zien zal zijn maar ze wist de film toch te dragen. Jayden Fowora-Knight maakt hier ook indruk in zijn eerste grote rol, na een kleine in Ready Player One. Naast de vele ervaren en bekende acteurs weet hij zich perfect staande te houden. Het is zeker een van de beter acteerprestaties. Kiera Knightley vervult een grote rol in de film. Haar prestatie was goed maar haar vervormde stem was moeilijk te verdragen doorheen anderhalf uur. Morgan Freeman was ook een acteur die sterk aanwezig was op alle posters en promotie maar in werkelijkheid is hij maar een zeer klein deel van de film en voegt niets extra toe aan met zijn performance. Helen Mirren daarentegen is zoals altijd fantastisch. Zij weet genoeg complexiteit en emotie aan haar personage te geven. Dit brengt dynamiek in haar emoties en laat ons ook naar het einde een grotere connectie voelen.Wat deze film wel de moeite waard maakt om te bekijken, is de inclusie van de originele ballet elementen. De alombekende muziek van Tschaikovsky werd perfect geadapteerd door James Newton Howard. De muziek is hier de leidraad doorheen de hele film. Voor mij was het veruit het mooiste element van de film. Hoewel het geen dansfilm is, worden er wel stukken van het ballet opgedragen in enkele scenes. Dit is zeker de mooiste scene die ik te zien kreeg. Deze film voegt dan ook weinig toe. De film is dan ook hoofdzakelijk gemaakt voor kinderen anders dan de voorgaande adaptaties van Disney. Het heeft nochtans wel een grote mogelijkheid tot sequels op eenzelfde manier als deze werden behandeld in de Narnia films. Of dit ooit zal gebeuren zal afhangen van de prestatie van deze film. Uiteindelijk is deze film gemaakt voor kinderen. De volwassenen kunnen ondertussen genieten van de muziek en de dans.

Bohemian Rhapsody - Non-Spoiler Review

The Sisters Brothers - Non-Spoiler Review