Venom - Non-Spoiler Review

Onderzoeksjournalist Eddie Brock (Tom Hardy) probeert een comeback te maken na een schandaal, maar wordt per ongeluk de gastheer van een alien symbiote die hem een gewelddadig alter ego geeft: Venom. Maar al snel moet hij vertrouwen op zijn nieuwvonden krachten om de wereld te beschermen tegen een duistere organisatie, op zoek naar hun eigen symbiote. Spider-man is al lang één van de meest populaire personages uit de comics van Marvel. Maar door de financiële van het stripboekenmerk in de jaren negentig, hebben de filmrechten voor de hele Spiderverse altijd bij Sony gelegen. Vijf films later sloot Sony dan toch een deal met Marvel om Peter Parker te laten verschijnen in de hypersuccesvolle Marvel Cinematic Universe. Maar hoewel Spider-man nu deel uitmaakt van de Marvel machine, betekent het nog niet dat het al haar personages terug heeft. Sony blijkt nog altijd vastbesloten om geld te maken met de personages, zelfs zonder de samenwerking met Disney. Het eerste spin-off project van Sony werd in gang gezet rond Venom, de antiheld en eeuwige rivaal van Spider-Man. Maar in deze film moeten Eddie Brock en zijn parasitaire wederhelft het wel doen zonder de aanwezigheid van Peter Parker. Kan de film weten te overtuigen zonder de elementen die het karakteriseerden?De regisseur die de leiding nam over de film was Ruben Fleischer, die al films als Zombieland en Gangster Squad achter zijn naam had staan. De toon die te vinden is in deze films, is zeker weerspiegelt in Venom. Terwijl je misschien een donkere en bloederige toon verwacht bij een personage als Venom, bevat de film ook genoeg luchtigere momenten en kan de film met haar vaak hilarische scenes eerder beschreven worden als entertainend. De film werd dan ook geschreven door het duo dat ook verantwoordelijk was voor de nieuwste Jumanji, Scott Rosenberg en Jeff Pinkner, samen met Kelly Marcel, bekend als schrijfster van het screenplay voor Fifty Shades of Grey en Saving Mr. Banks. Hoewel vele fans van het personage en zijn afbeelding in de stripboeken dan ook graag een R rating hadden gezien voor de film, werd eer gekozen om een PG13 rating. Met de personen aan de leiding en de populariteit van het personage is dit echter geen verassing.Maar dit betekent niet dat de film perfect is. Het verhaal is vrij simpel en voorspelbaar. Al snel weet je tijdens het kijken waar de film naartoe gaat gaan en gaat eindigen. Een film gaat natuurlijk ook om het avontuur en niet enkel het einde. Hoewel de film grappig is, kan de dialoog soms wat stroef lopen. Ook voelen sommige zijverhalen wat doods aan. Maar Venom bevat alles dat het nodig heeft om ten minste een entertainende film te zijn. Er zijn genoeg spannende actiescenes ookal maken sommige wel veel gebruik van CGI. En er zit genoeg humor in de film om het niet al te serieus te maken. Maar in heel het verhaal mist vooral duiding. Er wordt weinig uitgelegd. De afwezigheid van Spider-man wordt duidelijk gevoelt, zeker als je weet dat hij betrokken is in het originele verhaal. Als je vergeet dat Spider-man eigenlijk cruciaal in het verhaal is, wat voor een groot deel van het publiek het geval is, valt Venom goed mee. Maar hierdoor vervalt wel de hele connectie met de Spiderverse.De film wordt uiteindelijk overeind gehouden door de acteurs en hun prestaties doorheen de film. Tom Hardy is fantastisch in de rol van Eddy Brock. Zijn wat stuntelig personage houdt de dynamiek in de film en is zeer gelijkaardig aan het type personage dat we kennen van Andrew Garfield's Spider-man. Ook de humor die zo centraal staat in deze film en het personage van Eddie Brock, weet Hardy op het scherm te vertalen. Hoewel een onverwachte casting, Hardy heeft getoond dat ook deze rol hem als gegoten zit. Een nog onverwachtere casting was misschien wel deze van Michelle Williams als Anne Weying, de vriendin van Eddie Brock. Na rollen in The Greatest Showman en All The Money In The World, zien we haar opeens opduiken in deze onbekendere stripboek adaptatie. Hoewel haar personage wat vergetelijk is gedurende de eerste helft van de film krijgt ze wel haar momenten naar het einde van het verhaal. In haar interacties met Tom Hardy weet ze enige emotionele basis aan de film te geven. Ik had echter graag meer van haar gezien doorheen de film om samen met Hardy de film wat dieper te maken. De antagonist in de film Carlton Drake wordt vertolkt door Riz Ahmed. Hij moet vooral de dreiging vormen doorheen de film. Daar slaagt hij voornamelijk in maar naar het einde wordt hij toch wat overschaduwd. Dit vindt ik jammer aangezien Ahmed een fantastische job deed om dit personage tot leven te brengen maar uiteindelijk wat vergeten gaat worden. Vooral in zijn manier van omgaan die macht uit te stralen en zo het vuur aan Brock's schenen te leggen.Vanaf de bekendmaking van Venom was de film, zonder Spider-man en Marvel Studios, gedoomd om te falen. Nochtans hadden veel mensen hoge verwachtingen van de eerste spin-off die Sony uitbrengt, al zeker omwille van de cast die betrokken was. Deze hoge verwachtingen heeft de film echter nooit kunnen inlossen maar het heeft wel gezorgd voor een entertainend eindresultaat. Deze verwachtingen hebben de film wel kritisch veel tegenslag geboden maar voor het gewone publiek is deze film fantastisch voor een avondje bioscoop met haar humor en actie. Hoewel het gemis van Spider-man te voelen is weet Venom toch een acceptabel verhaal neer te zetten. De hints naar een sequel zijn misschien wel wat overbodig maar het is een degelijke start voor Sony's Spiderverse en eventuele latere samenwerkingen met Marvel Studios.

Johnny English Strikes Again - Non-Spoiler Review

The Happy Prince - Non-Spoiler Review