A Star Is Born - Non-Spoiler Review

In deze nieuwe versie van het tragische liefdesverhaal speelt Bradley Cooper de doorwinterde muzikant Jackson Maine die de opkomende artieste Ally (Lady Gaga) ontdekt en verliefd wordt. Ze heeft haar droom om bekend te worden als zangeres al bijna opgegeven totdat Jack haar in de spotlight brengt. Maar als Ally's carrière vaart neemt, breekt de persoonlijke kant van hun relatie af terwijl Jack een voortdurende strijd blijft voeren met zijn eigen demonen.Het eerste dat over A Star Is Born moet gezegd worden, is dat de film heel anders speelt dan dat de trailer het aan de wereld toont. Ik zou zelfs een TRIGGER WARNING erbij zetten omwille van thema's rond alcoholisme en zelfdoding, zonder spoilers weg te geven, want de film wordt, heel ander dan in de trailer te zien was, heel duister naar het einde toe en op het einde zelf. Hoewel er wel een donkere sfeer te bespeuren was in deze trailers, pakken Cooper en Gaga toch hard uit. Cooper is naast de ster van de film, langszij Lady Gaga, ook de regisseur van de film terwijl hij nog nooit eerder een film regisseerde. Hij schreef ook het screenplay samen met Eric Roth, bekend als schrijver van films als Forrest Gump, Munich en The Cusious Case Of Benjamin Button, en Will Fetters. Het verhaal van A Star Is Born is echter geen origineel verhaal. Het originele verhaal is afkomstig uit een film uit 1937 en heeft in de voorbije tachtig jaar al twee andere adaptaties gekend. Dezelfde thema's rond alcoholisme en depressie komen sinds het origineel in alle films voor, al zijn de setting en de personages altijd toch iets anders. Maar deze laatste versie was toch wel heel hard en pakkend vergeleken met de vorigen. Wat maakte deze film nu zo goed en aangrijpend?De grootste bijdrage aan deze film wordt gegeven door Bradley Cooper en Lady Gaga zelf. Het is hun performance die deze film zo echt en rauw doet aanvoelen. De chemie tussen beide sterren op en naast het scherm maakt alles zo geloofwaardig. De emoties zijn zo echt en rauw dat je niet anders kunt dan er compleet in meegaan en jezelf overgeven aan dit verhaal. Deze acteerprestatie van Bradley Cooper is voor mij ongezien. Hij geeft zich helemaal over en breekt elk hart. Ik voelde mijzelf zelf ongemakkelijk om deze persoon te zien afzien. Dat hij dit weet neer te zetten naast het regisseren van de film, toont het talent van Cooper Hetzelfde moet gezegd worden over Lady Gaga die met deze performance zichzelf bij de besten in Hollywood plaatst. Met nog maar enkele acteerprestaties achter haar naam toont ze dat ze ook een grote toekomst op het scherm heeft. En ook hier zijn de emoties zo rauw en echt. Gaga kan veel van haar eigen ervaringen gebruiken om de emoties zo echt mogelijk te maken. Als er bijvoorbeeld gepraat wordt over uiterlijk in de muziekindustrie, praat zij eigenlijk ook over zichzelf en wat zij zelf heeft meegemaakt. Dit geeft alleen maar een grotere geloofwaardigheid aan het verhaal wat de kijker te zien krijgt. Het zou mij niet verbazen als deze twee Oscarnominaties te pakken krijgen. Enkele kleinere rollen moeten ook vernoemd worden. Sam Elliot als Jack's broer, Dave Chappelle als Noodles en Antony Ramos als Ramon vulden de film verder aan en zorgden voor sterke tegenspelers. Cruciaal om sterk te zijn op elk vlak.Sinds de eerste adaptatie in 1954 speelt het verhaal ligt de nadruk meer op de muziekindustrie en is de muziek een grote aanwezige. Ook hier spelen de meestal originele songs een belangrijke rol. Met Grammy-award winnares Lady Gaga en een steengoede Bradley Cooper is dit geen probleem. En de nummers zijn fantastisch geschreven en gebracht door Lady Gaga en Bradley Cooper zelf. De meeste nummers zijn geïnspireerd op rock en country muziek maar ook elektronische muziek is te vinden. In de nummers die ze samen brengen, is duidelijk te zien wat een chemie Gaga en Cooper hebben. De nummers zijn ook zeer emotioneel voor de film. De gevoelens die deze personages hebben, liggen duidelijk in de muziek. Het is persoonlijke muziek uit het standpunt van de personages uit de film. Hoewel het geen complete musical is, hebben de verschillende songs een centrale plaats in A Star Is Born. Samen met de performances van de acteurs, zorgt dit voor een pak emotie.De film is ook heel mooi in beeld gebracht door cinematograaf Matthew Libatique, die al veel film waaronder Mother! en Black Swan voor zijn rekening heeft genomen. Vooral de verschillende concert scenes waren gewoon prachtig. Voor deze scenes zijn vele prachtige zalen en locaties gebruikt maar er is bijvoorbeeld ook gefilmd op het muziekfestival Coachella. Alles aan A Star Is Born is zo mooi ineengezet dat het de perfecte omgeving vormt op dit liefdesverhaal te laten uitspelen. De film is heel zwaar en vaak moeilijk te bekijken. Maar het is nog altijd een van de beste films die jaar zijn uitgekomen door echte emoties op te roepen. Dit bewijst dat een remake niet per se negatief is zolang dat het iets nieuws te brengen en vertellen heeft. De film is een must-see in de bioscoop voor de ervaring en immersie die enkel deze omgeving kan geven maar wel opgepast voor de thema's en verhaal want ze hebben een zwaardere slag dan je origineel zou denken.

The Predator - Non-Spoiler Review

Mile 22 - Non-Spoiler Review