Mile 22 - Non-Spoiler Review

In een viscerale, moderne thriller van de regisseur van Lone Survivor, is Mark Wahlberg James Silva, een lid van de CIA's meest waardevolle en minst begrepen eenheid. Geholpen door een topgeheim tactisch  commando centrum, moet Silva een aanwinst met levensbedreigende informatie bemachtigen en transporteren naar Mile 22 voor extractie voordat de vijand hen overrompeld. Elke acteur of actrice heeft wel één regisseur waar er graag mee gewerkt wordt. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Johnny Depp en regisseur Tim Burton die verschillende films samen hebben gemaakt doorheen de jaren. Voor Mark Wahlberg is deze regisseur duidelijk Peter Berg waarmee hij sinds 2013 al verschillende films heeft gemaakt zoals Lone SurvivorPatriots Day en Deepwater Horizon. Alle drie deze films zijn ook gedramatiseerde, biografische verhalen die tegelijkertijd Amerika op het voorplan plaatst. Mile 22 is de vierde samenwerking tussen Wahlberg en Berg. De film werd geschreven door Lea Carpenter die het verhaal bedacht samen met Graham Roland, bekend van onder meer FringeAlmost Human en Jack Ryan. Deze keer speelt het verhaal zich niet af in Amerika maar wel in Indonesië maar de Amerikaanse overheid is nog zeer sterk aanwezig. Op het eerste gezicht lijkt het om een schietgrage, bloederige no-brainer te gaan maar heeft de film nog iets meer te bieden?Dat is dan ook één van de grote problemen met deze film, het biedt niets meer dan bloed en kogels. In sommige film werkt dit maar dan zijn er nog andere elementen die de film overeind houden zoals humor, een goede groepsdynamiek, fantastisch acteerwerk of een boodschap. Geen enkel van deze aspecten is hier terug te vinden. Ondanks de vele pogingen bevat de film weinig humor en probeert het een serieuze toon te handhaven. Er wordt zeker verwacht dat de kijker zich betrokken gaat voelen met de personages wat de film ook gebruikt om spanning te brengen maar dat is zeker niet het geval. De personages zijn zo oppervlakkig opgebouwd zodat je nooit een connectie voelt. Het personage van Wahlberg is zogezegd hyper intelligent maar blijft irritant doorheen de film in plaats van enige progressie te tonen. Ook wordt geprobeerd om Alice Kerr, het personage van Lauren Cohan, bekend van The Walking Dead, relateerbaar te maken maar het voelt geforceerd.Het acteerwerk is dan ook niet slecht maar het materiaal waarmee ze moeten werken is niet van de grootste kwaliteit. Het regisseerwerk en vooral de editing help in dit geval ook niet. Met de focus op actie is de ster van de film duidelijk Iko Uwais als Li Noor, bekend van The Raid en zijn martial arts. Maar zijn vecht scenes komen niet tot hun recht door de manier waarop de film ineen zit. Hoewel Uwais fantastisch werk levert, wordt het gewoon niet goed in beeld gebracht. Doorheen de film volgen de cuts elkaar zo snel op dat het beeld op momenten letterlijk flikkert. Hierdoor zijn deze scenes moeilijk te volgen en wordt zo het enige mogelijke positieve aspect van de film onderuit gehaald. Als dit de film al niet opgefokt maakt, zijn er ook nog de personages, en dan vooral Wahlberg's Silva, die heel snel praten. Al dit maakt de film zeer onaangenaam om te bekijken. Hoewel de film een aangename en spannende actiefilm kon zijn, is nu een hyperactieve warboel waarnaar niet te kijken valt.De grootste aantrekkingskracht van Mile 22 is vooral de sterren die het brengt. Naast Mark Wahlberg, Lauren Cohan en Iko Uwais bevat de film ook nog John Malkovich en Ronda Rousey. Maar zelfs zij kunnen deze film niet redden. Het is al van vrij vroeg in de film duidelijk waar het plot heen gaat en hoe de film gaat eindigen. De weg ernaar toe is zeker niet de mooiste. Zelfs voor een "domme" actiefilm genoemd te worden, is deze creatie van Peter Berg niet goed genoeg. Nochtans zijn er al verschillende andere projecten in verschillende statie van productie. Zo wordt er gewerkt aan een spin-off serie van de film over dezelfde CIA eenheid én er wordt al gepraat over een eventueel vervolg op de originele film. Wat er hier te zien is, is echter niet genoeg om verder werk te valideren. Het is zeker niet de moeite om geld aan uit te geven in de bioscoop of waar dat de film ook in de toekomst te bekijken is.

A Star Is Born - Non-Spoiler Review

Papillon - Non-Spoiler Review