Tom Clancy's Jack Ryan (S1) - Recensie

Een opkomende CIA analist, Jack Ryan (John Krasinski), wordt in een gevaarlijke veld operatie geduwd wanneer hij een patroon van terroristische communicatie onthult dat hem in het midden van een gevaarlijke gok lanceert.

Hollywood wordt al decennia gezien als het Mekka van de film op deze planeet maar er mag niet vergeten worden dat het nog altijd gaat om een Amerikaanse industrie. Jaarlijks komen er verschillende films uit die Amerika in een beter licht plaatsen dan dat het eigenlijk verdient. De reeks oorlogsfilms die er jaarlijks worden uitgebracht, vaak draaiende rond recente conflicten, liggen bij nogal zwaar op de maag. Films als Zero Dark Thirty, American Sniper of meer recent de film 12 Strong verheerlijken de oorlogsdrang die Amerika al voor bijna een eeuw definieert en degradeert de plaatselijke personages tot bijstanders en stereotypen. Hoewel de jaren van oorlog grote schade heeft aangericht ten nadelen van de bevolking en ten voordele van de Verenigde Staten, zijn de Amerikanen altijd de helden in hun eigen verhaal. Meer en meer stemmen gaan op tegen deze afbeelding maar de oorlogsverheerlijking blijft hoogtij vieren ten nadele van verhalen over de echte slachtoffers. In deze zee werd een nieuwe versie van de bekende verhalen van Tom Clancy rond de CIA analist Jack Ryan, in deze serie vertolkt door John Krasinski, die dit jaar met A Quiet Place al een grote hit te pakken had. Kan deze reeks doen wat in Hollywood voornamelijk genegeerd wordt en een genuanceerd verhaal brengen?

De tv show werd gemaakt door Carlton Cuse, bekend van series als Lost en The Strain, en Graham Roland, die eveneens werkte aan de serie Lost en Fringe. Ze weten een sterk verhaal naar voren te brengen dat gefundeerd is in de sfeer van de boeken van Tom Clancy maar toch met twee voeten binnen het heden blijft. De casting van de hoofdrol Jack Ryan is perfect in de vorm van John Krasinski. Het is ook niet de eerste keer dat de verhalen rond de CIA analist verfilmd worden. Voor de huidige tv-reeks werden er al vijf films gemaakt rond het personage, gespeeld door vier verschillende acteurs, Alec Baldwin, Harrison Ford, Ben Affleck en Chris Pine over een periode van dertig jaar. Het is echter de eerste keer dat ik geloof dat dit personage effectief een analist is en niets te doen wil hebben met veldwerk en toch een militaire achtergrond heeft. John Krasinski is zo goed om deze twee elementen perfect in één personage te laten samenbrengen. Dit werk voornamelijk goed samen met het werk van Wendell Pierce als James Greer, de baas van Jack Ryan. De interacties brengen beide performances tot een hoger niveau. Even grote nuance is te zien in de performance van Ali Suliman die de antagonist Suleiman speelt en weet om complexiteit tot een zogezegd "slecht" personage te brengen. Hij is een van de sterktes van de reeks samen met de acteerprestaties van Dina Shihabi.

Op het eerste zicht blijkt Tom Clancy's Jack Ryan weeral een propagandistische serie te zijn voor de houding van Amerika op het wereldtoneel. Maar doorheen de serie toont het een veel grotere diepte dan andere Amerikaanse reeksen ooit hebben gedaan. Hoewel de serie nog altijd het conflict in het midden-oosten behandeld vanuit een Amerikaans perspectief wordt er meer aandacht besteed aan andere personages. Er wordt ingegaan op de manier waarop bepaalde terroristen geradicaliseerd werden, vaak vanuit Europese steden waar ze zich niet aanvaard voelden en op zoek gingen naar een plaats of omgeving waar ze zich thuis voelden. Hun acties worden niet goedgepraat maar het geeft wel een genuanceerder beeld dan dat van de buitenlander die het westen haat. Deze toevoeging van context samen met het familieleven van de man, maakt hem geen ordinaire "slechterik". Achter alles en iedereen zit een verhaal en dat wordt hier getoond. Het helpt ook dat één van de hoofdpersonages van de serie, James Greer, zelf ook moslim is en in zijn interacties met andere moslims een ander beeld toont dan het haatdragende en afzonderende beeld dat de wereld meestal te zien krijgt, een tolerantere en liefdevollere godsdienst.

Ook het vrouwelijk perspectief, een andere ondergerepresenteerde groep in Hollywood, komt hier aan bod. Een van de grootste verhaallijnen uit de show is dat van de vrouw van de terroristische leider, Hanin gespeeld door Dina Shihabi , die voor haar en haar kinderen een beter leven wil en probeert te vluchten naar Europa. Dit element haalt de zeer delicate zaak van vluchtelingen in de Europese Unie aan, hier wel vanuit een Amerikaans perspectief. We zien de verschrikkelijke omstandigheden die deze vrouw en vele anderen moeten doorstaan. Dit krachtig verhaal is een van de sterkhouders in de serie. Er geprobeerd om een globaal verhaal te vertellen dat de Amerikaanse basis oversteigt. Vele scenes spelen zich dan ook af buiten Amerika in het Midden-Oosten, het Arabisch Schiereiland of Europa. Hierdoor is er ook een goede representatie in de personages doorheen de serie. Niet alleen in de landen die bezocht worden maar ook in het team van Jack Ryan zelf zijn leden van verschillende afkomst en gender te vinden.

Tom Clancy's Jack Ryan is zoals vele series op streaming diensten geweldig om te bingen. Tegelijkertijd is het één van de betere series rond een recent conflict dat de laatste jaren is uitgekomen. Het verhaal loopt vlot en sleept niet door zich te beperken tot een beperkte looptijd van acht afleveringen. En hoewel er een grote focus ligt op onderzoek en de geopolitieke situaties, zijn er zeker genoeg actie-scenes aanwezig. Daardoor is het wel geen cinematisch meesterwerk maar productie is nog al tijdens van een zeer hoge kwaliteit met fantastische locaties en sets. Jack Ryan kan dan ook wat saai overkomen en is misschien ook niet voor iedereen. Het heeft een grote mate van realisme die niet iedereen met plezier verorbert. Maar toch is de serie een grote aanrader voor de perfect vertolkte personages, de spannende actie-scenes en de intrigerende verhaallijn die de reeks te bieden heeft Hoewel het genre nog altijd een lange weg heeft af te leggen, betekent dit eerste seizoen een goede stap in de juiste richting. Mijn hoop is dat een tweede seizoen nog beter weet om huidige conflicten op een genuanceerde manier tot leven te wekken.

★★★1/2

Tom Clancy’s Jack Ryan is nu te zien op Amazon Prime

The House with a Clock in Its Walls - Non-Spoiler Review