FullMetal Alchemist - Non-Spoiler Review

Twee alchemist broers, Edward Elric (Ryôsuke Yamada) en Alphonse Elric (Atom Mizuishi), vertrekken op een zoektocht naar de Steen der Wijzen nadat een poging om hun moeder terug te brengen van de dood verschrikkelijk verkeerd gaat.Al jaren wordt er geprobeerd om anime naar het grote publiek in Amerika en Europa te krijgen aan de hand van dubs en verfilming in live-action. Maar tot nu toe schijnt enkel Engelse anime de sprong te maken naar deze grote markten. De verfilmingen die Hollywood zelf hebben proberen te maken, missen meestal hart en de kern van het verhaal én zijn ook meestal het onderwerp van verschillende controverses zoals de recente Ghost in The Shell. In Japan wordt er natuurlijk ook verfilmd maar deze zijn echter nooit tot bij ons geraakt. Met Netflix komt hier nu verandering in. FullMetal Alchemist is een zeer bekende animatiereeks uit Japan geïnspireerd op de gelijknamige manga die over de hele wereld veelvuldig bekeken wordt. Zelfs heb ik de 2003 animatiereeks nog maar juist gekeken en ik was dus heel benieuwd om te zien wat er in live-action van gemaakt zou worden. Deze Japanse productie zou echter nooit in Hollywood van de grond komen omwille van de risico's tot controverse en de averse houding tegenover anime. Hoewel ik niet de grootste fan ben van de Japanse filmstijl, was ik toch heel benieuwd om één van mijn favoriete verhalen te zien verteld worden.De film begint midden in de actie met de achtervolging van Father Cornello door Ed en Al. Het is al snel te zien dat de film gebaseerd is op FullMetal Alchemist Brotherhood, de serie die dichter bij de eigenlijke manga staat. Zo worden er veel achtergrondelementen uitgelaten die in de originele serie uit 2003 zaten. Net zoals de afleveringen uit Brotherhood die de bass vormen voor deze film, kan het nogal gehaast voelen in vergelijking met de 2003 serie. De emotionele band is er gewoon nog niet om deze momenten al zo snel te doen. Voor mensen die de originele serie hebben gezien is dit geen probleem maar niet voor mensen die dit voor de eerste keer zouden zien. Op twee uur moet deze serie een emotionele band weten te vormen om verschillende elementen van de film te laten werken. En dit werkt niet helemaal. In vergelijking met het originele verhaal wordt Al bijna uit het verhaal gehaald en in veel scenes vervangen door Winry. Hoewel ik een grote fan ben van Winry, beïnvloed dit wel de band tussen Ed en Al in de film. Het verhaal moet gaan over deze twee broers maar door hem zo weinig te gebruiken, wordt dit compleet geëlimineerd. Er zijn nog personages die zelfs compleet uit het verhaal zijn geknipt zoals Major Armstrong of Fuhrer King Bradley.Een van de grootste minpunten aan deze FullMetal Alchemist is de manier waarop de film eruit ziet. Alles ziet er heel erg nieuw en proper uit. Je kunt heel goed zien dat het op sets gefilmd is. De cinematografie helpt hier ook niet bij. Er lijkt in zeer uniform, fel licht te zijn gefilmd zonder daarna nog iets met deze beelden te doen. Dit zorgt voor een bijna afwezige en uniforme sfeer. Dit verminderde voor mij de kwalitatieve uitstraling van de film. Het kan een cultureel verschil zijn maar voor mij werkte het niet. De visuel effects zagen er ook niet altijd mooi en ingebed uit. Hetzelfde is te zeggen over de effects gebruikt om Alphonse tot leven te wekken. Het zag er te proper glanzend uit en was niet altijd goed in de film verwerkt. Naar het einde aan zijn er wel enkele prachtige actie-scenes en de homunculi zagen er goed uit, vooral de effects op de nagels van Lust. Hoogstwaarschijnlijk is deze mindere kwaliteit van special effects te danken aan het kleinere budget waarmee te film moest werken. De look van de personages was ook niet altijd perfect. Veel van de pruiken zien er gewoon zo nep uit dat het bijna lachwekkend is. Van Winry hebben ze zelfs de haarkleur naar bruin veranderd waardoor de actrice haar eigen haar kon gebruiken wat er goed uitzag.De acteer prestaties zijn degelijk maar je moet eraan gewoon worden. Ze proberen de humoristische stijl van de series na te doen maar dit is moeilijk om in live-action over te dragen. Het personage van Ed is moeilijk om te vertalen maar Yamada doet uiterst zijn best weet toch een degelijke performance neer te zetten. De stem van Al was daarentegen iets te zwaar voor het personage. Het klonk niet als het kind dat Alphonse eigenlijk nog maar is. Dean Fujioka doet zijn best als Roy Mustang maar komt misschien iets te stijf over, zelfs voor Roy. Mijn favoriete vertolkingen uit de film waren Winry, Hughes, Hawkeye en Lust. Tsubasa Honda wist perfect de spirit van Winry te brengen net als Ryûta Satô in de rol van Hughes. Satô wist één van de weinige emotionele momenten in de film te brengen. Misako Renbutsu en Yasuko Matsuyuki waren dan weer perfect gecast voor hun respectievelijke rollen als Riza Hawkeye en Lust.Als het erop aankomt , is FullMetal Alchemist geen goede film. Net zoals het begin van Brotherhood gaat het nogal snel over enkele verhaalelementen die het meer emotionele diepte zouden geven. Op visueel vlak is er nog veel werk aan de winkel om het genre van anime adaptaties op een hoger niveau te brengen. Maar wat deze film wel met zich meebrengt is hart. Hoewel ik de film slecht wil vinden, voelde ik mij de film toch graag zien. Maar jammergenoeg maakt hart geen goede film. Met een groter budget en wat meer aandacht, zie ik deze films wel nog ver gaan als er tenminste een vervolg op komt. Maar wel heeft deze film een nieuwe markt opengezet voor Netflix. Met dit medium zijn films als dit toegankelijker en gemakkelijker te verspreiden. Ik hoop dan ook dat Netflix het genre de kans geeft en het optilt naar het niveau dat het verdient.

Tom Clancy's Jack Ryan (S1) - Recensie

Call Me By Your Name - Spoiler Review