Black Panther - Spoiler Review

Black Panther volgt T'Challa (Chadwick Boseman) die, na de gebeurtenissen van Captain America: Civil War, terug thuis komt in het geïsoleerde, technologisch geavanceerde natie van Wakanda om zijn plaats als koning op te nemen. Echter wanneer een oude vijand opnieuw op de radar verschijnt, wordt T'Challa's moed als koning en Black Panther getest wanneer hij in een conflict wordt getrokken dat het lot van Wakanda en de wereld op risico zet.Het jaar is nog maar nauwelijks begonnen en Marvel staat al klaar met haar eerste film. En het is niet zomaar een film. Sinds de bekendmaking van de inclusie van het personage en de aankondiging van de film, en eigenlijk al decennia daarvoor, zitten mensen te wachten op deze eerste solo film van een POC personage in de MCU. DC had met Wonder Woman de eerste solo superheldenfilm voor een vrouw te pakken, nog voor Marvel hun Captain Marvel konden uitbrengen, maar Marvel kon toch uitpakken met hun eigen primeur. Hoewel beide films al veel eerder gemaakt hadden moeten zijn, is het al iets om te zien dat er vooruitgang wordt gemaakt. Wonder Woman kreeg een goede ontvangst waarmee Marvel kon hopen op een even grote box-office voor hun eigen film. Met een regisseur als Ryan Coogler, bekend van Creed, en een geweldige cast waaronder Michael B. Jordan en Lupita Nyong'o, waren de verwachtingen hoog gespannen.De film doet een fantastische job om de motivaties en diepere lagen op te zetten. Er zijn duidelijke morele en filosofische aspecten verbonden aan dit verhaal. Ze nemen een invalshoek waar de MCU nog nooit echt mee geëxperimenteerd heeft. Het verhaal van de troonopvolger die uitgedaagd wordt en hiermee zichzelf moet vinden in het koningschap, hebben ze nog nooit kunnen doen, behalve misschien bij Thor. Je vergeet dan ook dat het een superheldenfilm is of zelfs thuishoort in de MCU. Het draagt weeral bij aan de diversificatie in genres die Marvel steekt in hun films. Deze trend is al merkbaar sinds minstens Guardians of The Galaxy Vol. 2. Sinds deze film heeft Marvel Studios goed werk geleverd om getalenteerde regisseurs te vinden met een aparte stem én deze binnen hun films voldoende vrijheid te geven. Dit was al duidelijk in Guardians maar werd pas echt opvallend met Thor Ragnarok. En hier zien we dit weer terug komen. Black Panther is heel anders dan vorige Marvel films, niet enkel op het vlak van genre. De soundtrack van de film, gecomponeerd door Ludwig Göransson, brengt een zeer gepaste sfeer met Afrikaanse invloeden die uniek is voor een Marvel film. Ook de kleurrijkheid spat van het scherm. De aandacht dat gegeven is aan de look en de wereld van Wakanda is duidelijk merkbaar bij het zien van de film. Ook heel revolutionair was de antagonist, Erik Killmonger gespeeld door Michael B. Jordan. De motivatie en de opbouw waren zeer natuurlijk en goed geconstrueerd waardoor hij direct tot de beste antagonisten van de MCU behoort. Met villiains zoals Hela en Vulture heeft Marvel recent een grote stap voorwaarts gezet op dit vlak waar ze vroeger nogal op afgestraft werden.De vele morele lessen en boodschappen die de film probeert over te brengen zijn ook nog altijd heel actueel. De film gaat de strijd aan met het stereotype van een Afrikaans land. Wakanda is een zeer technologisch geavanceerd land dat op dat punt geraakt is zonder enige westerse interventie. Dit doorbreekt het stereotype van het arme en corrupte land dat enkel weet te overleven met buitenlandse hulp. T'Challa gaat hier ook moreel op verder door niet toe te geven aan de makkelijke oplossing om de macht van Wakanda militair te gebruiken zoals Killmonger van plan was maar door te kiezen voor de humanitaire oplossing. Help de wereld om goedheid te willen verspreiden in plaats van voor wraak. Hiermee toont Black Panther Wakanda als een, fictief, Afrikaans land dat een voorbeeld is voor de rest van de wereld. De film geeft ook een stevige plaats aan vrouwelijke representatie. T'Challa is omringd door vele sterke en goed uitgebouwde vrouwelijke personages die, hoewel alle personages natuurlijk ondergeschikt staan aan T'Challa in dit verhaal, goed op zichzelf staan. Een van de grootste voorbeelden zijn de Dora Milaje, een leger dat onder meer instaat voor de bescherming van de koning. Met als generaal Okoye, gespeeld door Danau Gurira, vertegenwoordigd deze formatie een streven naar een sterkere en gelijke positie voor vrouwen in Hollywood. Samen met zelfstandige personages zoals Nakia, gespeeld door Lupita Nyong'o, of Shuri, gespeeld door Letitia Wright, of Ramonda, gespeeld door Angela Bassett, is de boodschap luid en duidelijk dat de plaats van POC vrouwen groeit in Hollywood.Met het belang van de verhaal, niet alleen voor superhelden fans maar ook algemeen maatschappelijk, kon er een briljante Afro-Amerikaans cast verzameld worden. Naast de geweldige acteurs die al vernoemd werden, waren ook acteurs als Forest Whitaker die Zuri vertolkte, Sterling Brown als N'Jobu of Winston Duke als M'Baku te bewonderen in Black Panther. Onder de leiding van Ryan Coogler was er geen enkele slechte performance te bespeuren. We mogen ook niet de rollen van Andy Serkis als Ulysses Klaue en Martin Freeman als Everett Ross vergeten. Hoewel Serkis niet de grote antagonist was van de film, was zijn hilarische performance zo goed dat hij zeker tot één van de beste slechteriken uit de MCU mag gerekend worden. Martin Freeman krijgt wat verandering in zijn personage in vergelijking met Civil War. Freeman krijgt meer de kans om zijn grappige zelf te zijn en reageert fantastisch op alles dat er gebeurt in de film. Hét favoriete personage van vele mensen is uiteraard Shuri, gespeeld door Letitia Wright, die met haar humor vele harten wist te veroveren zonder van haar genialiteit te moeten weglaten. Ook mogen we de performance van Chadwick Boseman niet vergeten. Hij weet een zekere wijsheid tot de rol te brengen naast het label als krijger dat hij sowieso al had. Hij groeit perfect in zijn rol als koning maar blijft geloofwaardig als Black Panther. Hij lijkt gemaakt om een grotere rol op te nemen binnen de MCU.Met Black Panther brengen Marvel Studio's en Disney opnieuw een fantastisch gemaakte film en tonen ze dat ze progressie blijven maken en blijven streven naar nog betere films. Er is dan ook weinig aan te merken op deze film. Maar hoewel op verschillende vlakken prachtig en uniek is, miste er toch een wauw-gevoel dat de film tot een volgend niveau zou brengen. Tot nu toe heeft enkel Logan dit niveau gehaald in dit genre. De simpliciteit van het verhaal houdt het toch nog een beetje aan de grond. Maar het maatschappelijk belang van deze film is niet te onderschatten wat net zoals bij Wonder Woman gaat zorgen voor een gigantische opbrengst en een gegarandeerde plaats in de geschiedenisboeken.

Call Me By Your Name - Spoiler Review

The Ritual - Spoiler Review