All the Money in the World - Spoiler Review

All the Money in the World volgt het verhaal rond de ontvoering van 16 jaar oude John Paul Getty III(Charlie Plummer) en de wanhopige poging door zijn moeder Gail (Michelle Williams) om zijn miljardair grootvader (Christopher Plummer) te overtuigen om zijn losgeld te betalen. Wanneer Getty Sr. weigert, probeert Gail hem te overhalen terwijl haar zoon's ontvoerders steeds volatieler en brutaler worden. Met haar zoon's leven in de balans, worden Gail en Getty's adviseur (Mark Wahlberg) onwaarschijnlijke bondgenoten in een race tegen de tijd waarin de waarde van liefde boven geld overwint.Omwille van haar regisseur, Ridley Scott, kreeg All the Money in the World al vanaf haar begin heel wat aandacht. Met toen nog de originele cast waaronder Kevin Spacey, onder een grote laag make-up, in de rol van Getty Sr., zagen de trailers er veelbelovend uit maar Oscar materiaal leek het nooit te worden. In oktober 2017, nauwelijks een maand voor de release van de film, werd Kevin Spacey echter beschuldigd van seksuele toenaderingen door acteur Anthony Rapp toen deze laatste nog maar 14 jaar oud was. Na deze zware beschuldigingen reageerde Ridley Scott vrij snel door hem in de film te vervangen door veteraan Christopher Plummer. Net als Spacey had Plummer maar 9 à 10 dagen nodig om de nodige scenes te filmen maar het was de last-minute beslissing en de kunde om alle middelen en acteurs zo snel bij elkaar te roepen, dat over de hele wereld het nieuws haalde. Meer dan de film zelf, maakten deze omstandigheden All the Money in the World tot één van de meest geanticipeerde films van het najaar. Daarbovenop mocht Christopher Plummer zelfs nog verschillende award nominaties in ontvangst nemen voor zijn last-minute performance van Getty Sr..Gelukkig voor ons is de film veel meer dan de controverse die het wereld bekend heeft gemaakt. Ridley Scott brengt een fantastische thriller met enkele geweldige performances. Het is een heel andere film dan we gewoon zijn van de man die de wereld Alien en The Martian bracht. Het is een geweldige thriller die in vergelijking met vele anderen niet steunt op actie maar wel op prachtig geschreven en gebrachte dialoog samen met een prachtige soundtrack voorzien door Daniel Pemberton. Hiermee wist de film mij de hele tijd op het puntje van mijn stoel te houden. Dit type thriller is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd en het kan zeker het geduld van vele kijkers op proef stellen. Hier zit ook één van mijn kleine minpunten en dat is de lengte van de film die een klein beetje korter en strakker kon zijn. Hoewel de film dus voornamelijk focust op de personages, is er nog altijd voldoende actie te vinden doorheen de film specifiek in scenes met Getty Jr. en een prachtige eind sequentie. Een ander minpunt is dat de film weinig redenen geeft om te geven om Getty Jr.. De emotionele band is er niet helemaal. Deze band is er echter wel met het personage van Michelle Williams waarvan je doorheen de film steeds meer hoopt dat ze haar zoon terug krijgt.Met een dialoog-zwaar script wordt er vooral gesteund op de performances van de acteurs en op dat vlak worden we verwend in deze film. Christopher Plummer gaat natuurlijk de meeste aandacht krijgen omwille van de omstandigheden waarmee hij de film is binnen gekomen. Maar daarnaast is zijn performance nog altijd geniaal en weet hij de film naar een hoger niveau te brengen iets dat Kevin Spacey met zijn vele lagen make-up nooit had kunnen doen. Het was sowieso al raar om een oud persoon te laten spelen door een veel jongere acteur die er na zijn transformatie enkele maar raar uitzag. De vervanging is dan ook heel goed gedaan en als niemand het wist, was het nooit opgemerkt. Enkel in een paar scenes is het merkbaar door een iets smallere Mark Whalberg en enkele scenes waar visual effect gebruikt kunnen zijn geweest. Maar de echte ster van de film mag zeker niet vergeten worden. Michelle Williams geeft een emotionele maar krachtige performance waarin ze doorheen de film bijna constant onder stress staat. Dit vraagt enorm veel van een persoon doorheen een lange film zoals dit maar ze weet het personage vlekkeloos op het scherm te brengen. Hiermee toont Michelle Williams dat ze één van de beste en veelzijdige actrices in Hollywood is. Zeer verbaasd was ik echter over Mark Whalberg die hier één van zijn beste prestaties in jaren weet te brengen. Na enkele mindere jaren met onder andere twee film in de Transformers-franchise, lijkt hij eindelijk terug te zijn op het grote toneel. Met zijn interacties met Christopher Plummer en Michelle Williams straalt hij doorheen de film. Ten laatste mag ik zeker niet vergeten de performance van Charlie Plummer en Romain Duris te vermelden, die een fantastisch duo vormden doorheen de film als ontvoerde en ontvoerder.Doorheen de jaren hoop ik dat All the Money in the World niet alleen gaat onthouden worden omwille van de gebeurtenissen rondom de film maar ook voor de kwaliteiten van de film op zich. Wat startte als een goede ontvoeringsfilm, werd beter gemaakt door de vervanging van Kevin Spacey door Christopher Plummer en eindigde als een van Ridley Scott's beste films. Hoewel deze thriller misschien niet voor iedereen geschikt is, is het zeker de moeite waard voor de performances die deze film hebben gemaakt.

Insidious: The Last Key - Spoiler Review

The Last Jedi - Spoiler Review