The Last Jedi - Spoiler Review

Rey (Daisey Ridley) ontwikkelt haar nieuwvonden vaardigheden met de begeleiding van Luke Skywalker (Mark Hamill) die rusteloos is over de sterkte van haar krachten. Ondertussen bereidt de Resistance  zich voor op de strijd tegen de First Order.Met de releases van The Force Awakens en Rogue One werd de lat direct hoog gelegd voor de nieuwe reeks van Star Wars film onder mediagigant Disney. Hoewel beide niet zonder kritiek vielen werden ze wel beschouwd als enkele van de beste films uit de franchise. Met deze druk leek Star Wars-fan Rian Johnson, regisseur van onder andere Looper, perfect mee om te kunnen. Als schrijver en regisseur kreeg hij veel vertrouwen van Lucasfilm na uitstekende reacties binnenshuis over de samenwerking en het eindproduct. Met een vlotte productie en een enthousiaste regisseur, deelden de fans al snel in de anticipatie voor de nieuwe additie tot de sequel-trilogie.  Als één van de velen heb ik twee jaar moeten wachten om te zien wat er met al onze favoriete personages gebeurde maar uiteindelijk bleken de gevoelens toch gemengder dan verwacht.Over het algemeen ben ik een grote fan van wat Rian Johnson heeft gedaan in deze tweede installatie, op enkele kleinere zaken na zoals met de meeste films voorkomt. Maar dat zo denk niet iedereen erover, wat perfect acceptabel is. De verhaallijn van Luke en Rey bij de eerste Jedi-tempel was één van mijn favorieten van de film. Hoewel vele mensen een andere Luke in gedachten hadden, kon ik de kwetsbaarheid en de twijfel van Luke zeer appreciëren. In plaats van van Luke een algoed persoon te maken, toont dit dat er toch meer Skywalker in hem zat. De Jedi en de Force in vraag stellen toont menselijkheid van Luke en van de Jedi. Rey was er voor hem om in te zien dat het niet de slechte kant moet opgaan zoals het geval was met Ben Solo. Rey daarentegen koos ondanks het horen van de vele verhalen over de Jedi toch voor het goede en de Jedi. Dit toont Luke, met de hulp van een bezoek van Yoda, dat er hoop is voor een nieuwe generatie van Jedi die het verleden achter zich kunnen laten.In deze tweede film zien we dan ook dat het grote verhaal van de trilogie zich rond Kylo Ren en Rey gaat vormen. De band die beide met elkaar vormen komt uit een gevoel van onbegrip en verlorenheid. Kylo komt hier met zijn groot idee van vernieuwing en de breuk met het verleden, thema's die de film zelf ook representeert. Hij zoekt constant een plaats waar hij thuishoort en geaccepteerd wordt maar uiteindelijk altijd verraden wordt, respectievelijk door Luke en Rey. Beiden voelen zich naar elkaar toegetrokken maar uiteindelijk hebben ze een verschillend perspectief, de één naar het duister, de ander naar het licht. Ze zijn hetzelfde maar tegelijkertijd elkaars tegenovergestelde. Dit verhaal van Yin en Yang met Kylo en Rey, is de centrale draad doorheen de nieuwe trilogie.In vergelijking lijken de andere verhaallijnen op aanvullers met, naast character development, weinig bijdrage. Hoewel het avontuur van Finn en Rose entertainend is, lijkt het weinig invloed op het verhaal te hebben. Maar deze onderdelen behoren echter tot een groter geheel. Het toont een dieptepunt voor vele personages en voor de Resistance in het algemeen. De verhalen ven Finn en Rose én Poe met Leia op de Resistance-schepen tonen de macht van de First Order om de Resistance te slim af te zijn met hun technologie en invloed. Hoewel ze weten te ontsnappen op het einde, bereiken ze toch een dieptepunt met de verliezen die ze geleden hebben. Hiermee kunnen we stellen dat The Last Jedi, naast de tweede film in een trilogie, ook de tweede act uit een drie-act structuur is. Met The Force Awakens zagen we de introductie tot enkele nieuwe personages én enkele bekende maar ook de aanzet tot een groter verhaal. In The Last Jedi zien we dit verhaal evolueren maar het bevat ook een dieptepunt voor vele personages. Rey heeft moeite om zichzelf te vinden, Finn en Rose worden bedrogen op hun pad om de Resistance te helpen én Poe ziet samen met de rest van de Resistance toe hoe ze hulpeloos worden afgeslacht. Kylo Ren vindt hier ook zijn dieptepunt maar kiest uiteindelijk een andere weg dan Rey. Episode IX heeft dan de taak om dit verhaal af te sluiten en de protagonisten uit hun dieptepunt te laten klimmen naar het doel dat voor hun wordt gekozen. Met deze structuur doet de nieuwe trilogie sterk denken aan de originele Star Wars-films.Maar zoals eerder vermeldt bevat de film ook minpunten en dan vooral in het gebruik van enkele personages. Het gaat hier vooral om Snoke en Phasma waarmee ik vrij teleurgesteld was. Deze personages werden heel erg gehyped in de vorige film en in de marketing voor deze film maar hun rollen bleken uiteindelijk teleurstellend. We zagen Snoke slechts voor minuten doorheen de twee films waarin gealludeerd werd naar zijn immense kracht door dan uiteindelijk vrij simpel gedood te worden door Kylo Ren. Hierdoor denk ik trouwens dat Snoke niet dood is maar door het gebruik van een Force dubbelganger, net zoals Luke deed, nog steeds in leven is. De acteur die deze personages vertolkten, vooral Gwendoline Christie, verdienen meer dan ze kregen. Het personage van Benicio Del Toro vond ik dan weer te slap en onaantrekkelijk voor de film. Naast deze mindere momenten was het fantastisch om deze personages terug te zien en met zo'n liefde gespeeld worden. Mark Hamill gaf een zeer complexe vertolking dat op perfecte wijze afgesloten werd. Carrie Fisher was zoals altijd magistraal in haar vertolking van Leia en het maakt het des te droeviger dat we haar niet meer gaan terugzien in de rol. Daisey Ridley, John Boyega en Oscar Isaac gaven de sterke performances die we van hen gewoon zijn geworden. Maar het was ook leuk om kennis te maken met enkele nieuwe personages met Rose (Kelly Marie Tran) en Vice Admiral Holdo (Laura Dern).Net zoals The Empire Strikes Back wordt The Last Jedi door velen als een verschrikking en on-Star Wars gezien. Maar ik denk dat de film enkele jaren nodig heeft om goed gewaardeerd te worden. Hoewel de film zijn minpunten bevat, behoort deze voor mij tot de beter films. Maar met de grote van het Star Wars fandom is het laatste woord nog zeker niet gezegd over The Last Jedi. Goed of slecht, deze film is nu al dé meest controversiële film uit het Star Wars fandom.

All the Money in the World - Spoiler Review

Bright - Spoiler Review