Bright - Spoiler Review

Gesitueerd in een alternatief heden waar mensen, orcs, elven en feeën naast elkaar hebben bestaan sinds het begin der tijden, volgt deze actie-thriller geregisseerd door David Ayer (Suicide Squad, End of Watch) twee agenten van twee zeer verschillende achtergronden. Ward, een mens (Will Smith), en Jakoby, een orc (Joel Edgerton), vertrekken op een routine nachtcontrole dat de toekomst van hun wereld zoals ze het kennen zal veranderen. Beide vechtend tegen hun persoonlijke verschillen als tegen een horde vijanden, moeten ze samenwerken om een jonge elf en een langvergeten relikwie te beschermen, dat in de verkeerde handen alles kan vernietigen.Al sinds het begin is Netflix zich aan het voorbereiden op een uittocht van verschillende studio's met de creatie van haar eigen series en films, de Netflix Originals. Op het vlak van series heeft de streaming dienst al enorme prestaties gebracht met shows zoals Orange is the new BlackHouse of Cards of meer recent Stranger Things. Maar op het vlak van films loopt de studio achter. Nu lanceert Netflix echter haar duurste film ooit, met een budget rond de 90 miljoen dollar, én met een sterrencast van onder andere Naomi Rapace, Will Smith en Joel Edgerton. Met de omvang van de film kwamen natuurlijk veel verwachtingen. De trailers zagen er fantastisch uit en ik, zoals velen, was aangenaam verrast. Het was fantastisch om Will Smith terug in een Buddy-Cop film te zien verschijnen na Bad Boys, al is dit wel een heel ander genre. Hoe dichter we bij de release kwamen, hoe meer anticipatie er was en voor Netflix om eindelijk de filmwereld binnen te stappen.Met Bright krijgen we een heel geladen film waarin thema's als vooroordelen, racisme en andere vormen van ongelijkheid in de maatschappij aangekaart worden aan de hand van een fantasy verhaal. Ik vindt het een fantastisch concept maar de uitwerking is niet altijd geslaagd. Op een lijn van Will Smith in deze film "Fairy lives don't matter today" is heel veel commentaar gekomen van anti-racisme organisaties. Hoewel er doorheen de film wel enkele momenten zoals dit kunnen afgezonderd worden, slaagde de film er voor mij persoonlijk toch in om de boodschap naar voren te brengen. Na de release van de film werd ook de allegorische afbeelding van racisme aangeklaagd door verschillende mensen uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Ik denk echter dat deze aanpak wel zeer nuttig is om een boodschap over te brengen  naar personen die het op een normale manier niet zouden verstaan of aanvaarden. Natuurlijk zijn er dan nog altijd kijkers die dat niet zullen doen maar deze zijn toch verloren moeite. Ook wordt aangehaald dat deze afbeelding van racisme in Amerika zeer oppervlakkig is. Waarschijnlijk is het wel dieper en complexer in Amerika maar het is niet slecht om dit aspect van de overheid en segregatie ook allegorisch aan te halen. In vergelijking worden even veel of zelfs meer films gemaakt die echt racisme afbeelden zoals Detroit of 12 Years A Slave. Niet iedereen uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap vond dit dan ook een slechte film zoals te zien was uit de positieve reactie van John Boyega op Twitter.Met grote acteurs verbonden aan een dergelijke film is er direct veel verwachting voor grootse prestaties. Dat gaat echter niet in deze actiefilm gevonden worden. De performances zijn goed en degelijk maar een Oscar zullen ze er nooit mee winnen. Will Smith haalt zijn typische charmante agent-rol nog eens boven en daarmee kan hij moeilijk iets verkeerd doen, al kan het soms wat typisch Will Smith aanvoelen. Van Joel Edgerton was ik meer verrast. Bedekt onder een hele laag make-up en protheses, kan hij toch nog altijd een zeer inspirerend en diep personage weergeven. Naomi Rapace heeft hier een mindere rol maar ze toont wel waarom ze nog altijd één van de beter actrices in Hollywood is door intensiteit en commitment in haar personage te steken.  Hetzelfde geld voor Edgar Ramirez, die zeker beter kan maar hier een degelijke prestatie neerzet. Over het algemeen zijn er geen uitgesproken slechte performances maar jammer genoeg ook geen uitschieters.De film is dan ook perfect gemaakt voor toekomstige sequels ook al staat het verhaal goed op zich. Er sterft niemand belangrijk aan het einde van de film en de twee hoofdpersonages zijn dichter bij elkaar gekomen als vrienden. De wereld is ook zeer intrigerend opgebouwd en voorgesteld dat je goesting hebt om meer van deze wereld te willen weten. Dit is het perfecte recept voor een nieuwe actie franchise. Dat zegt ook veel over wat de film wilt bereiken. Mensen die denken dat het meer ging zijn dan een pure actiefilm, zullen op het einde teleurgesteld zijn. Zo heb ik de film ook aangepakt, als een goed geregisseerde, mooie, spannende actiefilm. En meer moet dit niet zijn. Gaat Netflix hiermee hoge toppen scheren in Hollywood? Naar het zien van de reacties zeker niet. Maar het is wel een eerste stap naar een kwalitatief beter origineel filmaanbod. Ik zit al zeker klaar voor de onvermijdelijke sequel.

The Last Jedi - Spoiler Review

Rhett & Link's Buddy System (S2) - Recensie