Rhett & Link's Buddy System (S2) - Recensie

In een alternatief universum hebben Rhett en Link elkaar nooit ontmoet als kinderen en zijn dus nooit de Youtube sterren geworden zoals we ze vandaag kennen. Link is ontslagen van zijn job en uit zijn huis gezet wanneer hij een eigenzinnig persoon ontmoet, genaamd Rhett, die op zoek is naar een roommate.

Rhett McLaughlin en Link Neal zijn al sinds jaren bekend op Youtube voor hun originele songs met bijhorende videoclips en sinds enkele jaren ook voor hun dagelijkse ochtendshow Good Mythical Morning. Recent zijn ze met Youtube Red in zee gegaan om hun eigen serie te ontwikkelen. Terwijl seizoen één zich voornamelijk afspeelde in deze wereld en gebruik maakte van elementen uit hun eigen leven, vertelt dit tweede seizoen als een antology een compleet ander verhaal. Met het vorige succes ging het budget deze keer omhoog zowel als het aantal en de lengte van de afleveringen.

Bij het begin van Buddy System zien we een Link die ontslagen wordt uit zijn geliefde, monotone job waarbij hij ook zijn huis en vriendin verliest. Anders dan vorig seizoen is er geprobeerd om beide personages te transformeren naar het uiterste van misschien hun respectievelijke karakters. Link veranderd in een besnorde kieskeurige en Rhett in een hipster met een man bun. Deze tegenstelling zorgt voor fantastische interacties maar ook voor goede character development als gevolg van deze interacties. Je krijgt bijna een heruitvinding van de vriendschap die ze hebben in deze wereld. Hierbij is te zien dat beide vrij goede acteurs zijn ookal zijn ze dit niet gewend. Anders dan het eerste seizoen, waarin ze vooral zichzelf speelden, krijgen ze hier wat meer om mee te spelen. Ze spelen zelfs meerdere personages doorheen de serie buiten zichzelf. Maar het blijft wel oppervlakkig, in de vorm dat het nooit diepe of dramatische acteerprestaties zijn, iets dat niet moet aangezien het genre. Door hun online bekendheid kunnen ze ook gebruik maken van een heel deel gastacteurs en -actrices. Personen zoals Mayim Bialik en Rob Corddry brengen een extra smaak aan elke aflevering en tegelijkertijd wat legitimiteit voor toch maar een Youtube Red serie te zijn.

Het centrale thema van de serie blijft nog altijd de vriendschap tussen hun beiden maar hier wordt de belangrijke wat-als vraag gesteld, een manier om introspectief te kijken naar wat hun vriendschap eigenlijk is. Maar het grootste aspect, net zoals in alles wat Rhett en Link doen, blijft de humor. Het is en blijft een komische serie. Het is dan ook fantastisch dat ze ook een goed gevoel voor humor hebben. Hun humor kan variëren van intelligent naar fysieke humor. Hoewel er een algemene verhaallijn aanwezig is zijn de meeste afleveringen perfect op zich te bekijken. Elke aflevering kan mooi zijn eigen verhaal vertellen. Want hieraan meehelp is dat ze één lied met passende videoclip invoegen in elke aflevering, om toch hun roots en passie voor muziek niet te vergeten. Zelfs hierin brengen ze veel variatie op het vlak van muziekgenre en stijl van de bijhorende videoclip.  Dat is dan ook één van de sterktes van deze show: de variatie en het verassingselement maken de show nooit saai.

Voor een show op Youtube Red te zijn, is hier heel veel kwaliteit voor en achter de camera te vinden. Met alweer een entertainende serie tonen ze dat ze meer zijn dan enkel de grappende Youtubers maar effectief ook een mooi verhaal kunnen vertellen. Het einde van de serie is zelfs verrassend emotioneel, een teken van de fantastische vriendschap en liefde tussen deze twee vrienden. Hoewel de serie fictief is, steekt er zoveel van hun eigen leven en gevoelens in. Met Youtube Red is het echter niet zeker of er wel een volgend seizoen gaat komen want natuurlijk hangt alles af van het aantal kijkers op deze streaming service. Maar ik hoop dat ze ons meer kunnen geven, het antology aspect kunnen behouden en ons opnieuw een fantastisch verhaal geven

★★★1/2

Rhett & Link’s Buddy System is nu te zien op Youtube Red

Bright - Spoiler Review