Suburbicon - Spoiler Review

Suburbicon is een vreedzaam, idyllisch voorstedelijke gemeenschap met betaalbare huizen en verzorgde tuinen ... de perfecte plaats om een familie te stichten, en in de zomer van 1959 doet de Lodge familie juist dat. Maar het rustige oppervlak maskeert een verontrustende realiteit wanneer echtgenoot en vader Gardner Lodge (Matt Damon) de duistere onderbuik van verraad, bedrog en geweld van de stad moet navigeren. Dit is een verhaal van zeer gebrekkige mensen die zeer slechte keuzes maken. Dit is Suburbicon.Op papier lijkt Suburbicon een fantastisch project met allerhande talent voor en achter de camera. Met deze film zien we George Clooney's droom van een regisseurscarrière verder werkelijkheid worden. Samen met de Cohen broers, bekend van The Big Lebowski of No Country For Old Men, schreef hij dan ook Suburbicon waarna hij zelf in de regisseurstoel kroop. Voor de camera maakte hij gebruik van zijn goede vriend Matt Damon waarmee hij al had gewerkt tijdens de Ocean's films. Matt Damon is dan ook al een tijd bezig aan een diversificatie van zijn rollen waarin Clooney's film perfect paste. Samen met acteurs Julianne Moore en Oscar Isaac, kon hij een prachtcast verzamelen. Met de cast, de schrijvers en de alternatieve toon van de film, leek Suburbicon een hit te gaan worden.Maar zodra de film bekeken werdt, was al snel duidelijk dat het niet het meesterwerk was dat men had verwacht. Het verhaal is verschrikkelijk rommelig waarmee het heel duidelijk is dat het door meerdere mensen geschreven is die elk hun eigen elementen in de film wilden hebben. Het verhaal bevat een subplot dat handeld over racisme in de jaren vijftig en dat dezer dagen nog heel actueel is. Maar het lijkt hier te gaan om een compleet ander verhaal dat nooit goed mengt met het algemene verhaal. Wordt erop gewezen dat mensen die nooit iets misdaan hebben brutaal aangevallen worden en mensen die juist wil duistere dingen doen, perfect worden behandeld? De onderliggende boodschap is verschrikkelijk onduidlijk dat ik er na verschillende dagen nlg altijd niet uit was. De donkere humor waarbij veel gebruik wordt gemaakt van soms extreem geweld was volgens mij wel goed geslaagd, al werden op momenten de extremen van beide genres opgezocht.Persoonlijk vindt ik Matt Damon een fantastische acteur met films als The Martian en Interstellar maar zijn filmkeuze is niet altijd even goed waardoor zijn prestatie ook niet altijd schittert. Hoewel hij hier zijn best doet, lukt het hem nooit om de film beter te maken met zijn performance. Enkel Julianne Moore kan nu en dan de film interessant maken  met haar dubbele rol als tweelingzussen maar het is vooral Oscar Isaac die met zijn kleinere rol wat leven in de zaak brengt. In hun scenes gebeurt er tenminste iets dan spanning tot de film brengt met zijn uitdagend personage. Hiernaast is het enkel een afwisseling van humor en geweld die weinig de belofte van spanning inlost. De laatste actie-scene in huis huis kon mij echter wel bekoren met een fantastische choreografie en een streepje humor op het einde.Suburbicon is algemeen een film om snel te vergeten. Hoewel het een interessant concept bevat en er duidelijk veel moeite is ingestoken, is het verhaal te rommelig en het acteerwerk zeer middelmatig. De film voelt als een clash van verschillende ideeën die nooit goed mengden. De commentaren op racisme waarmee de film verkocht werd, voelen compleet onbelangrijk aan alsof ze enkel aanwezig zijn voor publiciteit. Suburbicon is perfect als plezante actiefilm maar voor meer komt deze ook niet in aanmerking.

Mars (S1) - Recensie

Paddington 2 - Spoiler Review