Murder on the Orient Express - Spoiler Review

Wat startte als een luxueuze trein tocht doorheen Europa, ontvouwd zich al snel tot één van de meest stijlvolle en spannende mysteries ooit verteld. Van het boek door best-selling auteur Agatha Christie, verteld Murder on the Orient Express het verhaal van dertien onbekenden gestrand op een trein waar iedereen een verdachte is. Een man moet racen tegen de tijd om de puzzel op te lossen voordat de moordenaar opnieuw toeslaat. Kenneth Branagh regisseert en leidt een all-star cast waaronder Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Leslie Odom Jr. en Josh Gadd.Voor vele mensen is de 1974 verfilming van Murder on the Orient Express één van de beste films uit hun jeugd en de één van de beste verfilmingen van een Agatha Chirstie verhaal. Sindsdien hebben weinige verfilmingen het niveau gehaald van deze film en heeft niemand het ooit gewaagd om dit verhaal opnieuw te verfilmen. Het was dan ook te denken dat er wat tegenkanting zou zijn tegen deze moderne verfilming door Kenneth Branagh. Vele mensen vonden dat een nieuwe versie van dit populaire verhaal onnodig was, aangezien de versie van 1974 zo goed en iconisch was. Waarom een nieuwe film met Poirot maken als toch niemand de interpretatie van David Suchet uit de alombekende TV serie kan vervangen? Met deze film wordt er dan ook geprobeerd om de verhalen van Agatha Christie aan een nieuw publiek te geven dat misschien nooit de 1974 versie of de TV serie zou zien en om een fris gezicht te plakken op de bekende Belgische detective Hercule Poirot. Met Kenneth Branagh aan het helm en als Hercule Poirot, ondersteund door een spectaculaire cast, was deze moderne verfilming al op het goede pad.In deze verfilming zien we Hercule Poirot een kleine vakantie nemen op de Orient Express als hij op weg is naar London om te helpen met een zaak. We worden geïntroduceerd aan deze versie door Kenneth Branagh als Hercule Poirot een zaak oplost in Jeruzalem. Wetende dat Poirot een Belgische personage was, had ik schrik voor de manier dat Branagh hem ging afbeelden en dan vooral voor zijn accent. Maar uiteindelijk bleek deze vrees ongegrond en was Branagh de ruggengraat van de film. Zijn manieren waren niet vervelend en zijn accent was verbazingwekkend goed. Over de andere personages is echter weinig te zeggen, anders dan dat de vertolkingen zeer geslaagd waren. Ze krijgen niet genoeg tijd om echt uitgebouwd te worden of aan de personages gehecht te geraken. Johnny Depp gaf een zeer geslaagde en gelaagde vertolking van de vermoorde gangster waarvan ik zeer aangenaam verrast was. Verder waren het vooral de prestaties van Daisy Ridley en Josh Gad die eruit sprongen, vooral omdat zij het meeste screentime kregen.Voor mensen die bekend zijn met het verhaal van Agatha Christie of al eerdere versies van het verhaal op het grote of kleine scherm hebben gezien, is de film natuurlijk zeer bekend en voorspelbaar. Maar het zijn vooral de vertolkingen en de geüpdate cinematografie die deze film de moeite waard maken. De scenes in het beginvan de film in Jeruzalem en Istanbul zijn prachtig in de manier waarop deze oude steden in beeld gebracht worden met beeld en geluid. Ook het opgesloten effect van de trein weet Branagh fantastisch te vertalen. Voor mij staat Murder on the Orient Express zeer mooi als een alleenstaande film maar anderzijd heeft het mij warm gemaakt om meer te willen zien van deze Poirot. Ik hoop dan ook dat Branagh eraan denkt om een vervolg te maken, al zal veel ervan afhangen hoe goed de film het wereldwijd doet. Er zijn nog vele verhalen die een nieuwe kans verdienen op het grote scherm.Met verfilmingen is het altijd een strijd tussen het boek en de film, vaak vooral onder de fans. En met een personage met een geschiedenis zoals Poirot, is dit een zeer delicaat pad om te bewandelen. Hoewel deze vertolking door Kenneth Branagh de anderen die kan of moet vervangen, geeft het een vertolking voor een nieuwe generatie die hopelijk nog veel van de verhalen van Agatha Christie mag genieten. Omwille van deze frisse wind is het zeker de moeite om Murder on the Orient Express te zien en ervan te genieten.

Paddington 2 - Spoiler Review

Frontier (S2) - Recensie