Frontier (S2) - Recensie

Frontier volgt Declan Harp (Jason Mamoa) een half Iers, half Native American outlaw die samen met rechterhand Sokanon van plan is om het monopoly van de Hudson's Bay Company op de pelsen handel te verbreken. Tegelijkertijd probeert hij wraak te nemen op Lord Benton (Alun Armstrong) voor de dood van zijn vrouw en dochter.

Historische televisie series behoren volgens mij tot één van de beste genre die er bestaan in de Angelsaksische media. Andere landen geraken niet aan hetzelfde niveau als een Groot-Brittannië, VS of Canada. Een show zoals Downton Abbey is representatief voor een genre van top entertainment terwijl het genre met recente mini-series zoals Alias Grace of Taboo maar blijft uitbreiden. Hoewel vele van deze series kritisch bejubeld worden, betekent niet dat betekent niet dat ze de periode correct weergeven of dat ze zonder kritiek vallen. Veel series waaronder Downton Abbey krijgen vaak de kritiek dat ze de elite te veel of te goed in beeld brengen en het gewone, vaak leidende volk onderbelicht laten. Hetzelfde wordt ook vaak gezegd over de onderbelichting van niet blanke bevolkingsgroepen. In dit genre zien we Frontier binnenkomen met enkele interessante invalspunten.

Frontier is als serie vooral bekend omwille van haar steracteur, Jason Mamoa. Het eerste seizoen bouwde naast Mamoa een wereld met sterke personages en verhalen. In dit tweede seizoen zien we dat de focus niet meer helemaal op Mamoa ligt. Hoewel hij nog wel het hoofdpersonage van de serie is, krijgen de andere personages meer om mee te werken. Elke verhaallijn, Montreal of Hudson's Bay of de verschillende pelsjagers, groeide aan belang terwijl het verhaal van Declan Harp enkel nog de ruggengraat was. Deze groei draagt wel een groot verschil met zich mee voor dit tweede seizoen. Hoewel het belang van meerdere personages groeit, lijkt er niet al te veel gebeurt in de zes afleveringen. In het eerste seizoen leken de personages doorheen de zes afleveringen een grotere evolutie te hebben doorgemaakt. Declan Harp, Michael Smyth (Landon Liboiron), Grace Emberly (Zoe Boyle) en vele anderen hadden veel meegemaakt in dat eerste seizoen. Nu leek het soms alsof er niets gebeurde en de personages gewoon ter plaatse bleven trappelen en pas in de laatste anderhalve aflevering op gang kwamen. Het leek niet vooruit te gaan. Dit is vooral het gevolg van de uitbreiding van een aantal personages. Hoewel ik dit goed vindt, hoop ik altijd op meer. Met hun zes afleveringen is dit soms moeilijk maar je voelt dat ze ergens heen willen en dat het wat tijd gaat kosten.

Met de uitbreiding van vele verhalen kon deze fantastische cast nog eens tonen hoe goed ze wel niet is. Samen met Zoe Boyle blijft Evan Jonigkeit leven geven in het verhaal rond Hudson's Bay dat een beetje op de achtergrond geraakte. Een van mijn favoriete verhaallijnen van dit tweede seizoen was dat rond Elizabeth Carruthers, gespeeld door Katie McGrath, samen met de Brown broeders, gespeeld door Allan Hawco en Michael Patric. Hun rivaliteit met Samuel Grant en Cobbs Pond, gespeeld door respectievelijk Shawn Doyle en Greg Byrk, gaf de broodnodige spanning doorheen dit seizoen. Het is dan ook jammer dat we Katie McGrath niet meer te zien gaan krijgen in het derde seizoen. Als de dictatoriale Lord Benton isAlun Armstrong nog altijd één van de betere acteurs in Frontier maar hier was zijn verhaal nogal zwak en was meer opvulling tot aan zijn terugkeer op het grote toneel in het volgende seizoen. Als laatste is er dan eigenlijk het verhaal rond Declan Harp en zijn groep. Jason Mamoa blijft fantastisch in wat hij ook meespeelt en hij heeft veel gehad om mee te werken hoewel hij voor het grootste deel afgezonderd was. Het verhaal rond Michael Smyth is nooit het interessantste geweest voor mij maar het was erg leuk om Jessica Matten met haar personage Sokanon te zien groeien en diepte te zien krijgen.

Frontier geeft, tot mijn blijdschap, ook een kijk op een stuk geschiedenis van een volk dat zeer weinig in de kijker komt. Deze serie heeft mij de rijkheid van verhalen die Noord-Amerikaanse Native Americans kunnen vertellen zeer duidelijk gemaakt. Hier krijgen we iets te zien van de periode toen Europeanen de regio al sterk hadden ingenomen maar daarvoor zijn er nog eeuwen van verhalen te vertellen. Jammergenoeg is de representatie in Frontier niet perfect, al is er al vooruitgang geboekt ten opzichte van vorige voorstellingen van Native Americans. De focus ligt nog altijd op het blanke perspectief van de Engelse en Franse immigranten in plaats van op de handelingen van de plaatselijke bevolking. In de strijd om macht in de regio wordt het aandeel van de Native Americans te weinig in beeld gebracht. Met Sokanon en deels Declan Harp zijn deze toch deels vertegenwoordigd maar in vergelijking met het totaal voldoet het niet. Het probleem ligt dan ook bij de blijvende focus op het verhaal van de blanke immigranten want de manier van afbeelding van de plaatselijke bevolking is hier wel uiterst goed gedaan. De Native Americans in de serie spreken enkel Engels met Engelstalige personen maar spreken voor de rest hun eigen dialect. De acteurs zijn allemaal fantastisch gecast en de leefwereld van deze stammen lijken zo goed uitgewerkt. Je ziet dat er een heel verhaal achter staat. In de weinige minuten die deze acteurs krijgen, geven ze zo'n indruk dat het jammer is de focus niet op hun ligt.

Frontier is een historisch verhaal over een plaats en stuk geschiedenis dat weinigen kennen of te zien krijgen. De show focust veel op het blanke perspectief hoewel de Native American aanwezigheid evenveel te zeggen heeft. De show maakt echter wel vooruitgang in de goede richting en er is hoop dat met dit fantastisch verhaal, we in de toekomst meer over deze wereld te zien krijgen.

★★★★

Frontier is nu te zien op Netflix

Murder on the Orient Express - Spoiler Review